8 076 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
6 trådar i VP-rör
Sida 1 av 2
Hej
Är det ok att dra parallella VP-rör mellan två dosor?
Eller skall man satsa på et 20 mm rör?
Jag behöver totalt dra 6 trådar mellan två doser (fas, nolla, 4 tändtrådar). och vad jag kan komma ihåg är det max 5 trådar i ett rör (16 mm).
Jag antar att fördigragen flexslang är utesluten eftersom man då får flera trådar i samma färg.
Och en fråga till: Vilka färger är ok (nu förtiden) att använda som tändtråd? Vet att det ändrats lite de senaste 10 åren.
Kommer antaligen anlite en elektriker som kopplar allt (han skall ändå fixa golvvärmen och inkopplingen av badkaret) men vill förbereda så mycket som möjligt.
/Erik J
Är det ok att dra parallella VP-rör mellan två dosor?
Eller skall man satsa på et 20 mm rör?
Jag behöver totalt dra 6 trådar mellan två doser (fas, nolla, 4 tändtrådar). och vad jag kan komma ihåg är det max 5 trådar i ett rör (16 mm).
Jag antar att fördigragen flexslang är utesluten eftersom man då får flera trådar i samma färg.
Och en fråga till: Vilka färger är ok (nu förtiden) att använda som tändtråd? Vet att det ändrats lite de senaste 10 åren.
Kommer antaligen anlite en elektriker som kopplar allt (han skall ändå fixa golvvärmen och inkopplingen av badkaret) men vill förbereda så mycket som möjligt.
/Erik J
Opps... Givetvis skall jag ha med jord...Granit999 skrev:
Jag skall gå från en dosa till 2 dosor med 2 kronbrytare i varje, därifrån skall jag vidare till ett uttag. Tändtrådarna skall sedan tillbaks till dosan där de skall delas upp till: Downlights, Skåpbelysning, Stjärnhimmel (fiberoptik) och Fläkt (manuellt start).
Sträckan blir ca 4 meter så jag siktar nog på 16x2 eller om jag hittar dosor med 20 anslutning som man kan sätta en gemensam ram över brytarna.
Tack för all hjälp hittills!
Hur många färger på tändtråd finns det? Jag har kollat runt lite och hittat bara svart och vit men det måste väl finnas fler eller drar man 4 svarta och hoppas (mäter) så man tar rätt?
Hade för mig att vi lärde oss att man kunde ha grön men det var i början av 90-talet och jag vet att det är förbjudet nu. När vi kopplade dubbeltrapp gick det åt en del tändtrådar och vad jag kommer ihåg hade de olika färger.
/Erik
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Finns röd FK att köpa, och isf, vad har man den till?
Är det inte så att kravet är att man skall kunna dra i trådarna "med lätthet" och att just 5 trådar/16mm rör är en tumregel? Om det är en kort rak sträcka borde det inte då vara ok att dra 6 st?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Kravet om antal trådar handlar även hur mycket ström det kan bli per kv cm. Alla dragningar utvecklar värme. Och röret kan kyla bort en viss värme. Om man då lyckas få in väldigt många trådar så kan det teoretiskt gå mycket ström.
Som jag uppfattat det så får man då inte ta hänsyn till att det till en lampa ex. aldrig kan bli tal om 10A. Utan det skall dimensioreras så att det inte blir för varmt om den maximala ström som det är säkrat för går i varje tråd. Så har du 5 trådar så skall det fungera med 50A (eller igentligen mer efterssom en 10A säkring tål ganska lång tid med högre ström än 10A).
Som jag uppfattat det så får man då inte ta hänsyn till att det till en lampa ex. aldrig kan bli tal om 10A. Utan det skall dimensioreras så att det inte blir för varmt om den maximala ström som det är säkrat för går i varje tråd. Så har du 5 trådar så skall det fungera med 50A (eller igentligen mer efterssom en 10A säkring tål ganska lång tid med högre ström än 10A).
Du kan alldrig få 50A. Har du en fas så den avsäkrad med 10A. Har du trefasbelastning så går det bara 10A då också, faserna är fasförskjutna 120 grader från varandra.hempularen skrev:Kravet om antal trådar handlar även hur mycket ström det kan bli per kv cm. Alla dragningar utvecklar värme. Och röret kan kyla bort en viss värme. Om man då lyckas få in väldigt många trådar så kan det teoretiskt gå mycket ström.
Men avkylningshastigheten beror ju enormt mycket på hur röret är förlagt. Är det ingjutet i betong t.ex. så kyls det av mkt snabbare än om det ligger löst bakom en gipsvägg (betong har högre värmeledningsförmåga än luft). Bryr man sig om såna faktorer? :-?
Försöker förstå varför vissa regler finns. Man är mer motiverad att följa regler om man förstår varför de finns! Och om man förstår har man större möjlighet att frångå reglerna i speciella fall då det är motiverat.
Försöker förstå varför vissa regler finns. Man är mer motiverad att följa regler om man förstår varför de finns! Och om man förstår har man större möjlighet att frångå reglerna i speciella fall då det är motiverat.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det sas att man aldrig kan få 50A. Det är troligen sant i de flesta fall, men man måste räkna med alla strömmar i röret. Du har 10A fram i fasen, 10A tillbaka i nollan till att börja med, sedan är ju frågan vad som finns i övriga trådar som går i röret. Är det ex. en tändtråd så går det ju ström i den också (och jag tror inte att man får resonera om att en lampa aldrig kan dra 10A).
Om du får mer än 10A så har du en evighetsmaskin och jag gratulerar, du är en rik mäniska. Det är alltid samma ström i en krets vare sig du mäter i en fas eller tillbaka i nollan, annars skulle inte en jordfelsbrytare fungera.hempularen skrev:Det sas att man aldrig kan få 50A. Det är troligen sant i de flesta fall, men man måste räkna med alla strömmar i röret. Du har 10A fram i fasen, 10A tillbaka i nollan till att börja med, sedan är ju frågan vad som finns i övriga trådar som går i röret. Är det ex. en tändtråd så går det ju ström i den också (och jag tror inte att man får resonera om att en lampa aldrig kan dra 10A).