Därför att jag fått uppfattningen att TS slentrianmässigt blir pålurad en grövre kabel än nödvändigt och inte har alla kostnader klara för sig för att nyttja denna kabels kapacitet, om TS någonsin ens behöver göra det, dvs motiven är oklara. Dom har säkert sålt in lastbalansering också. All onödig koppar i marken till elbilar kommer bara att öka kostnaderna för kabel i framtiden för dem som verkligen behöver den. Dessutom är det inte säkert att det finns ström i vinter för att ladda elbilen men det är en helt annan fråga..

Mikael_L
På tal om det, så skulle det kanske börja vara dags för oss elektriker att inte slentrianmässigt dra kopparkabel när det kommer upp till 6mm2 och större.
ALU finns ju från 16mm2 och är lite billigare.

C Crayo skrev:
Det är ett helt fristående plåtskåp. Det finns 2 öppningar neråt som är upptagna av inkommande el och ut från mätaren. finns inga andra ”förberedda” hål.
bara för att undvika att han måste åka hämta någon genomföring tänkte jag att jag skulle ha en liggande bara
Jag kan till fullo relatera till det tanke. Det är fler än en gång jag blivit förvånad att en hantverkare inte har sådant material i bilen. Och så blir det en timme på grossen (inkl transport)
Antingen material som rimligtvis borde finnas i den de ”servicebilen” (i detta fall en förskruvning), eller material som den skickliga hantverkare borde insett att han behöver.
Därför så försöker jag antingen precis som du se till att jag själv har det som hen kan tänkas behöva, alternativt fota alla förutsättningar innan och smsa ”här är läget så du kan se vad som behövs”.

det brukar funka hyggligt om man har en bra relation till hantverkaren.

• Gilla
Crayo
  • Laddar…
Om det finns motiv till fördel för alu i Svenska hushåll såvisst. Bara det inte blir onödigt grova areor - det var vad jag ville säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.