3 464 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
5G6mm2 avlastning
Sida 1 av 2
Jag ska installera laddbox för bil. 6mm2 tyckte säljaren. Den skall dras från mätarskåpet ute, jag funderar på hur/om dom kommer borra hål i plåtskåp och sätta nån typ av dragavlastning eller liknande där?
Tänkte köpa en avlastning eller genomföring bara så att det finns om elektrikern inte har med sig av nån anledning. Eller om jag borrar hål innan han kommer. så vad har man för genomföring för 6mm2 i plåtmätarskåp?
Tänkte köpa en avlastning eller genomföring bara så att det finns om elektrikern inte har med sig av nån anledning. Eller om jag borrar hål innan han kommer. så vad har man för genomföring för 6mm2 i plåtmätarskåp?
Regel 1 är väl att låta den du lejt utföra jobbet, då brukar det funka bäst.
Vilken genomföring man använder beror på vilket skåp man har är det utanpåliggande sitter det troligen flänsöppningar på under sidan och där sätter man förskruvningar med dragavlastning. Är det ett infällt måste man ta bort lite panel. Är det ett som sitter i en betongfasad så får man borra genom betongen och genom plåten.
Många skåp har färdiga "fästpunkter" där man kan dragavlasta kabeln.
Utanför skåpet ska kabel fästas mot fasaden så dragavlastningen behöver i dom flesta fall inte vara av "värstingtyp". Det finns lite olika alternativ så att bara på chans påbörja jobbet kan vara helt bortkastat så INNAN du över huvud taget gör nått ska du föra en dialog med den som ska göra jobbet.
Vilken genomföring man använder beror på vilket skåp man har är det utanpåliggande sitter det troligen flänsöppningar på under sidan och där sätter man förskruvningar med dragavlastning. Är det ett infällt måste man ta bort lite panel. Är det ett som sitter i en betongfasad så får man borra genom betongen och genom plåten.
Många skåp har färdiga "fästpunkter" där man kan dragavlasta kabeln.
Utanför skåpet ska kabel fästas mot fasaden så dragavlastningen behöver i dom flesta fall inte vara av "värstingtyp". Det finns lite olika alternativ så att bara på chans påbörja jobbet kan vara helt bortkastat så INNAN du över huvud taget gör nått ska du föra en dialog med den som ska göra jobbet.
Det är ett helt fristående plåtskåp. Det finns 2 öppningar neråt som är upptagna av inkommande el och ut från mätaren. finns inga andra ”förberedda” hål.
bara för att undvika att han måste åka hämta någon genomföring tänkte jag att jag skulle ha en liggande bara
bara för att undvika att han måste åka hämta någon genomföring tänkte jag att jag skulle ha en liggande bara
Då byter man bara flänsen till en med flera hål, finns det ingen fläns borrar man ett hål som passar till den förskruvning som ska användas. Och för att han ska slippa åka en extra gång kan du ju slå en signal och berätta hur det ser ut.
Om det vore så att du tänkte göra allt själv kommer det ju i ett litet annat läge och jag skulle kunna ge dig lite mera exakta tipps, men när du ska ha en fackman så behövs ju inte det för han fixar hål och genomföring på en kvart.
Om det vore så att du tänkte göra allt själv kommer det ju i ett litet annat läge och jag skulle kunna ge dig lite mera exakta tipps, men när du ska ha en fackman så behövs ju inte det för han fixar hål och genomföring på en kvart.
Då lämnar jag det till honom. Skickat bilder nu så han ser hur det ser ut. TackE elmont skrev:Då byter man bara flänsen till en med flera hål, finns det ingen fläns borrar man ett hål som passar till den förskruvning som ska användas. Och för att han ska slippa åka en extra gång kan du ju slå en signal och berätta hur det ser ut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vad tycker du? Det är du som bestämmer, i detta fall hur snabbt du vill kunna ladda elbilen. Kommer det bli aktuellt med samtidig snabbladdning av två elbilar? Är det ovanligt långt avstånd mellan mätarskåp och laddstation? Själv vill en säljare sälja en grov kabel. Men arean går inte att avgöra utan mer information. 2.5 mm² räcker till 11 kW, 6 mm² går att tänja upp till det dubbla. Men sedan beror det även på storleken på mätarsäkringar och övrig belastning i huset. Det kanske inte, med rimliga kostnader, finns utrymme för mer 3 kW till elbilen...C Crayo skrev:
Jo klart han frågade om jag ville ha den kabeln. då går de i framtiden ladda med 22kw om man höjer huvudsäkring. Det är 25m nergrävt rör mellan punkterna så det är inga avståndBo.Siltberg skrev:
Vad tycker du? Det är du som bestämmer, i detta fall hur snabbt du vill kunna ladda elbilen. Kommer det bli aktuellt med samtidig snabbladdning av två elbilar? Är det ovanligt långt avstånd mellan mätarskåp och laddstation? Själv vill en säljare sälja en grov kabel. Men arean går inte att avgöra utan mer information. 2.5 mm² räcker till 11 kW, 6 mm² går att tänja upp till det dubbla. Men sedan beror det även på storleken på mätarsäkringar och övrig belastning i huset. Det kanske inte, med rimliga kostnader, finns utrymme för mer 3 kW till elbilen...
Det är väl inte helt tokigt att inskaffa ett par kabelförskruvningar för säkerhets skull, ifall du inte ser några problem med att ha lite över.
Dvs, ditt val, och jag vet hur glömsk många elektriker kan vara (mig själv inkluderad).
Men isåfall kan du köpa en M25 förskruvning + M25 kontramutter, samt en M32 förskruvning även denna med mutter. Ev en M32-M25 reducering kan möjligen vara bra att ha, ifall det bara finns en 32 knock-out.
Då klarar du 5g2,5 och 5g6 kablar med denna uppsättning. Ha lite koll bara, det finns förskruvningar med reducerat kabelhål också.
En normal M25 brukar ta kabel mellan ca 11-17mm, och M32 kabel mellan ca 15-21mm.
(Jag tog Rutabs mått här, de är ganska standard).
Jag håller med Bo, det är inte alls säkert att 5g6 är lämpligt val.
Många har inte abonnemang nog för mer än 3x10 eller 3x16A, och då klarar en 5g2,5 biffen.
Men det behövs dock plats för tre säkringar i centralen.
Dvs, ditt val, och jag vet hur glömsk många elektriker kan vara (mig själv inkluderad).
Men isåfall kan du köpa en M25 förskruvning + M25 kontramutter, samt en M32 förskruvning även denna med mutter. Ev en M32-M25 reducering kan möjligen vara bra att ha, ifall det bara finns en 32 knock-out.
Då klarar du 5g2,5 och 5g6 kablar med denna uppsättning. Ha lite koll bara, det finns förskruvningar med reducerat kabelhål också.
En normal M25 brukar ta kabel mellan ca 11-17mm, och M32 kabel mellan ca 15-21mm.
Jag håller med Bo, det är inte alls säkert att 5g6 är lämpligt val.
Många har inte abonnemang nog för mer än 3x10 eller 3x16A, och då klarar en 5g2,5 biffen.
Men det behövs dock plats för tre säkringar i centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Har du tagit reda på vad det kostar att installera ett system för att laddning med 22 kW hemma? Säljaren ska inte fråga dig om arean på kabeln, utan fråga efter dina förutsättningar och önskemål och presentera olika lösningar och vad de kostar. Om du inte tror ni kommer att behöva ladda med mer än 11 kW inom överskådlig framtid räcker det gott o väl med 2.5 mm². Den prisbesparingen ska dock ställas mot möjligheten att placera säkringar i mätarskåpet som skyddar kabeln. Har någon tittat på din anläggning eller har du fått rekommendationer out of the blue?
Jag har skickat bilder på skåp till dom innan ja beställde. Det var 20kr/m extra för 6 än 2,5. Så priset är inga problem tycker jag. jag tänker framåt att 22kw är bra att ha. Men sen säkras den inte till de nu utan bara 16A. Tänker det blir jobbigt att stå byta kabel om några år för jag vill ladda snabbare.Bo.Siltberg skrev:
Har du tagit reda på vad det kostar att installera ett system för att laddning med 22 kW hemma? Säljaren ska inte fråga dig om arean på kabeln, utan fråga efter dina förutsättningar och önskemål och presentera olika lösningar och vad de kostar. Om du inte tror ni kommer att behöva ladda med mer än 11 kW inom överskådlig framtid räcker det gott o väl med 2.5 mm². Den prisbesparingen ska dock ställas mot möjligheten att placera säkringar i mätarskåpet som skyddar kabeln. Har någon tittat på din anläggning eller har du fått rekommendationer out of the blue?
Mikael_L skrev:
Det är väl inte helt tokigt att inskaffa ett par kabelförskruvningar för säkerhets skull, ifall du inte ser några problem med att ha lite över.
Det var detta svaret jag var ute efter tack.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du har ju rör. Att byta kabel är det minst jobbiga. Det mesta jobbiga är räkningen du kommer att få för resten av 22 kW-installationen, plus den månatliga nätkostnaden. Om du har 500 kr över så skulle de göra bättre nytta hos Röda korset. Det får bli sista inlägget om detta i denna tråd.C Crayo skrev:
Ähh Bo, nu tycker jag du är lite onödigt neggo ... 
Vi har fått klarlagt att TS är medveten om valen mellan 2,5 och 6, samt vet merkostnaden.
Då var väl den mest brännande frågan avhandlad, TS håller inte på och blir pålurad en grövre kabel av någon som inte berättar om alternativen.
Jag tycker det är ett helt OK val av TS, jag är inte säker på vad jag skulle valt självt. Det beror nog på vad jag ser i framtidshorisonten vad gäller antalet elbilar och daglig körsträcka. Vem vet, plötsligt kanske man har två elbilar och en som måste laddas med 60kWh varje natt.
Vi har fått klarlagt att TS är medveten om valen mellan 2,5 och 6, samt vet merkostnaden.
Då var väl den mest brännande frågan avhandlad, TS håller inte på och blir pålurad en grövre kabel av någon som inte berättar om alternativen.
Jag tycker det är ett helt OK val av TS, jag är inte säker på vad jag skulle valt självt. Det beror nog på vad jag ser i framtidshorisonten vad gäller antalet elbilar och daglig körsträcka. Vem vet, plötsligt kanske man har två elbilar och en som måste laddas med 60kWh varje natt.