9 269 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
50m2 Källare, Renovering, Dränering, Nytt golv, m.m. Rimlig offert?
Tjenna,
Ska just till att renovera ca50m2 källare i ett Parhus ifrån 1923.
Idag inredd till 50% med tvättstuga, och resterande 50% jordgolv.
Jobbet som skall utföras är:
1. Dränering och Isolering husgrund ca25m, grävdjup ca 1,8m. Metod 100mm Isodrän, Anslutning till dagvatten från stuprännor samt från 1st LVVP och 1st LLVP. Pris efter ROT inkl moms 53 000:-
2. Stensättning och finplanering 30m2Markduk
Förstärkningslager
Sten Rustik 133x200x50 Naturgrå Pris efter ROT ink moms 25 000:-
3. Schaktning av källare
Rivning av befintliga väggar
Gjutning av nytt golv med vatten slingor
Uppmurning av ny vägg vid trapp
Samt håltagning för ny dörr.
Byte av avloppsrör samt vatten rör i platta.
Nya golvbrunnar i pannrum samt tvättstuga
Spårning och ingjutning av elkablar samt dosor Pris efter ROT inkl moms 179 000:-
Totalt: 260 000:- efter ROT
Svårt att bedömma... Tycker det känns hyffsat rimligt men hör gärna andras åsikter.
Ska just till att renovera ca50m2 källare i ett Parhus ifrån 1923.
Idag inredd till 50% med tvättstuga, och resterande 50% jordgolv.
Jobbet som skall utföras är:
1. Dränering och Isolering husgrund ca25m, grävdjup ca 1,8m. Metod 100mm Isodrän, Anslutning till dagvatten från stuprännor samt från 1st LVVP och 1st LLVP. Pris efter ROT inkl moms 53 000:-
2. Stensättning och finplanering 30m2Markduk
Förstärkningslager
Sten Rustik 133x200x50 Naturgrå Pris efter ROT ink moms 25 000:-
3. Schaktning av källare
Rivning av befintliga väggar
Gjutning av nytt golv med vatten slingor
Uppmurning av ny vägg vid trapp
Samt håltagning för ny dörr.
Byte av avloppsrör samt vatten rör i platta.
Nya golvbrunnar i pannrum samt tvättstuga
Spårning och ingjutning av elkablar samt dosor Pris efter ROT inkl moms 179 000:-
Totalt: 260 000:- efter ROT
Svårt att bedömma... Tycker det känns hyffsat rimligt men hör gärna andras åsikter.
3an tycker jag iaf låter som ett riktigt bra pris, för att ge lite perspektiv: Jag har precis grävt ur ca 42 kvm(betonggolv) av vår källare, rivit några väggar, lagt nya avlopp, isolerat med isodrän och styrofoam, lagt golvvärmeslang, dragit slang för el och vatten till blivande badrum, därefter gjutit en platta på 9 cm mha betongbil med slang. Firman som hjälpte mig med jobbet fakturerade mig totalt 60 timmar (exl betongbilen och de killarna som gjorde det jobbet).Resten av arbetet gjorde jag själv(ca 100tim). Totalt har det kostat ca 70000 kr (var av gjutningen gick på 18500) inkl material. Men då har jag jagat tag i det mesta av material på blocket och jag hade en hel del slang, avloppsrör mm sedan tidigare + att jag har byggarens hela rabatt på allt material som jag inte lyckades få tag i på nätet och jag fick tag i en entreprenad firma som kunde fixa fram container och makadam till riktigt bra pris. Till detta kommer sedan inkoppling av golvvärmen och de kommer gå på ca 12000.
Hej,
Dräneringen och plattläggning gick rätt bra dock visade det sig att en utbyggnad hade för dåliga väggar för att fortsätta så vi fick byta hela väggarna under en 6m2 stor utbyggnad. Detta kostade 45000:- extra.
Och sen slarvade firman ( Kanickebo Mark och entreprenad ) jag använda rätt mkt så de fick komma tillbaka och göra om göra rätt. Men nu ligger dräneringen och plattläggning på plats. och det är ett grymt lyft torr varm och fräsch källare.
Då jag inte var nöjd med jobbet och sättet som Robin på Kanickebo Mark och entreprenad hanterade ärendet fick de ingen förlängning och jag valde att lösa utgrävning och uppbyggnad invändigt på egen hand.
Att få ur och iväg alla massor vilket blir enorma mängder samt lägga in 2*70mm isodrän som isolering i golv, golvvärme, betong från pumpbil landade på 80000:-
Hittils ligger vi på 25000+53000+45000+80000 = 203000:-
Sen är det massa tusenlappar till som jag inte har haft koll på såsom puts, spackel, el, innerväggar, m.m. Jag har valt att bara ha oorganiska material i väggarna.
Dräneringen och plattläggning gick rätt bra dock visade det sig att en utbyggnad hade för dåliga väggar för att fortsätta så vi fick byta hela väggarna under en 6m2 stor utbyggnad. Detta kostade 45000:- extra.
Och sen slarvade firman ( Kanickebo Mark och entreprenad ) jag använda rätt mkt så de fick komma tillbaka och göra om göra rätt. Men nu ligger dräneringen och plattläggning på plats. och det är ett grymt lyft torr varm och fräsch källare.
Då jag inte var nöjd med jobbet och sättet som Robin på Kanickebo Mark och entreprenad hanterade ärendet fick de ingen förlängning och jag valde att lösa utgrävning och uppbyggnad invändigt på egen hand.
Att få ur och iväg alla massor vilket blir enorma mängder samt lägga in 2*70mm isodrän som isolering i golv, golvvärme, betong från pumpbil landade på 80000:-
Sen är det massa tusenlappar till som jag inte har haft koll på såsom puts, spackel, el, innerväggar, m.m. Jag har valt att bara ha oorganiska material i väggarna.
Redigerat:
thadanne skrev:Hej,
OK. Då har man en hum om kostnader. Jag är ju elektriker och kommer göra mycket el själv. Kommer även gräva ut och isolera golvet själv. Betong/pumpbil får jag "gratis"
Men ska bli kul att dra igång detta projektet till sommarn
/Micke
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behålla gamla radiatorer? Renovering källare
Värme allmänt -
Renovering och flytt av badrum i källare
Byggnadsfysik -
Renoveringsgips på reglad vägg i källare - risk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Badrumsrenovering i Källare - Förslag?
Badrum -
Radon källare, hus fr 68, åtgärder vid renovering
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur