J Jolikat skrev:
Hej tänkte flytta kök i en 50 tals 3:a så jag får ett luftigt och ljust kök med plats för stort matbord utanför samt förråd/klädkammare och tvättstuga. Vet att jag förlorar ett rum, men det är ok mot att det blir så mycket mer praktiskt. Nu är den stora frågan: kan man ha kök som inte utgår från hallen? Aldrig sett det. Så någon arkitektonisk finess är det kanske att ha det så. Fråga två är om ni ser något stort problem med en planlösning som den här?
[bild]
Är du medveten om vad det innebär att bo i BRF
Ventilation värme och byggnads stome har du ingen rätt att ändra då det är BRF:s
Att bygga om så som du vill skall vara omöjligt då du får bygga om ventilation och avloppssystem och detta har hyresnämnden aldrig gett tillstånd till vi tvist
Att härja på detta vis är helt galet
 
J Jolikat skrev:
Hej tänkte flytta kök i en 50 tals 3:a så jag får ett luftigt och ljust kök med plats för stort matbord utanför samt förråd/klädkammare och tvättstuga.
Om man ändå skall flytta är det väl en bättre lösning att välja en bostad som passar de egna kraven än att köpa något man inte vill ha och försöka bygga om utan att veta om det faktiskt är möjligt.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
J Jolikat skrev:
Nu är den stora frågan: kan man ha kök som inte utgår från hallen?
Ja, självklart kan man det.
J Jolikat skrev:
Aldrig sett det. Så någon arkitektonisk finess är det kanske att ha det så.
Det finns säkert skäl. Bl. a. beror på för vem/vilka lägenheten är designad att fungera.
J Jolikat skrev:
det är därför jag vill ha köket där. Har ett stort matsalsbord som får plats utanför (väggen ska ju bort).
Man behöver som sagt inte ha köket vid hallen.

Det är väl snarare så att det finns väldigt många bra skäl varför man inte vill ha köket vid/i vardagsrummet. Det finns nog tillräckligt med info i andra trådar om det så jag upprepar inte mer än ett par. När man sitter i vardagsrummet vill man inte störas av oljud, matos och utsikt mot ett ostädat (de flesta kök ser ganska kaotiska ut) kök.

Bor man själv i lägenheten spelar det ingen större roll. Men ju fler som bor där ju bättre lär det fungera med ett separat kök med dörr.

Man kan ha en Tvätt/tork-maskin i sitt kök

Kostnaden att bygga om en 3a till en 2a med tvättstuga lär man knappast få tillbaka.
 
L lenaa skrev:
Är du medveten om vad det innebär att bo i BRF
Ventilation värme och byggnads stome har du ingen rätt att ändra då det är BRF:s
Att bygga om så som du vill skall vara omöjligt då du får bygga om ventilation och avloppssystem och detta har hyresnämnden aldrig gett tillstånd till vi tvist
Att härja på detta vis är helt galet
Omöjligt är väl att ta i. Krångligt kanske, men omöjligt behöver det inte vara.
Det finns föreningar som godkänner liknande ombyggnationer. Men det krävs ofta att det tas in expert inom t.ex ventilation som konsulterar och intygar att funktionen upprätthålls och att inte andra delar av huset drabbas negativt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Är du medveten om vad det innebär att bo i BRF
Ventilation värme och byggnads stome har du ingen rätt att ändra då det är BRF:s
Att bygga om så som du vill skall vara omöjligt då du får bygga om ventilation och avloppssystem och detta har hyresnämnden aldrig gett tillstånd till vi tvist
Att härja på detta vis är helt galet
Hahaha vad dillar du om egentligen? Så länge allt göra fackmannamässigt och med korrekt dokumentation har ingen vettig styrelse anledning att neka.
 
Jellygoose Jellygoose skrev:
Hahaha vad dillar du om egentligen? Så länge allt göra fackmannamässigt och med korrekt dokumentation har ingen vettig styrelse anledning att neka.
Känns som du inte har koll. Stor skillnad på Hus ägande och BRF ägande. Du äger ju inte lägenheten egentligen i en BRF bara nyttjanderätten, ogenomtänkt att ge svar när man inte vet.. Spelar inte större roll om du har fackmannamässigt genomförande eller ej. Sen finns det olika föreningar som är olika generösa med ombyggnader och godkännanden. MEN !!

Nr 1.
Prata med styrelsen och be om lov och ansök hos föreningen först. innan ombyggnaden påbörjas. Mycket viktigt. Sen är det alltid säkrare att till och med googla än att lyssna på vissa här.
 
S Silkesnusa skrev:
Känns som du inte har koll. Stor skillnad på Hus ägande och BRF ägande. Du äger ju inte lägenheten egentligen i en BRF bara nyttjanderätten, ogenomtänkt att ge svar när man inte vet.. Spelar inte större roll om du har fackmannamässigt genomförande eller ej. Sen finns det olika föreningar som är olika generösa med ombyggnader och godkännanden. MEN !!

Nr 1.
Prata med styrelsen och be om lov och ansök hos föreningen först. innan ombyggnaden påbörjas. Mycket viktigt. Sen är det alltid säkrare att till och med googla än att lyssna på vissa här.
Så exakt vad jag sa med andra ord, du får göra vad du vill så länge styrelsen godkänner och ifall du kan visa att det kommer göras utan skador på byggnad samt uppfylla myndighetskrav har inte styrelsen anledning att neka. Förstår inte varför du citerar mig skriver att jag inte var koll för att sen skriva exakt vad jag sa lol.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.