2 198 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
5-armad takkrona - 3 sladdar
Sen kan man väl pragmatiskt säga att i gammalt hus med 3m i takhöjd så är sannolikheten att stå på en stege med något annat jordat föremål man håller i höljet på samtidigt man rör kronan är extremt liten.
Är kablarna fräscha och inga isolationsfel finns från början så har jag kopplat gamla lampor som ojordade trots jord i rummet, dock bör man alltid ha jordfelsbrytare.
En fotlampa skulle jag vara mycket mer orolig för... den vidrör man ständigt.
Är kablarna fräscha och inga isolationsfel finns från början så har jag kopplat gamla lampor som ojordade trots jord i rummet, dock bör man alltid ha jordfelsbrytare.
Placering utom räckhåll är ett basskydd. Sedan är placering utom räckhåll inte något som är tillåtet heller i vanliga bostäder.J JohanLun skrev:Sen kan man väl pragmatiskt säga att i gammalt hus med 3m i takhöjd så är sannolikheten att stå på en stege med något annat jordat föremål man håller i höljet på samtidigt man rör kronan är extremt liten.
Men jag förstår självklart vad du försöker säga.
Vi har fortfarande inte fått svar på den viktiga frågan hur rummet ser ut som ställdes i inlägg 10 och 13.
Redigerat:
Det går att göra så mycket saker som är farligare än detta, så jag tycker inte man ska ta för hårt på reglerna.A avh67f skrev:Placering utom räckhåll är ett basskydd. Det behövs fortfarande ett felskydd. Sedan är placering utom räckhåll inte något som är tillåtet heller i vanliga bostäder.
Men jag förstår självklart vad du försöker säga.
Vi har fortfarande inte fått svar på den viktiga frågan hur rummet ser ut som ställdes i inlägg 10 och 13.
Men vi är överens, tillåtet är det inte.
Det viktigaste tycker jag iallafall att kolla att kablarna ser fräsha ut och att man har jordfelsbrytare. Sen kan man ju tänka på hur man gör när man ska byta lampor på kronan...
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden