1 572 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Spabad installation Gummikabel?
Hej!
Håller på att installera ett spabad till en kund.
Normalt kör jag på gul slang samt någon godkänd typ av markkabel in i poolen, givet med en arbetsbrytare i närheten.
Nu ser fallet lite annorlunda ut och ville rådfråga om detta är ok.
Vi har installerat egen personskyddsautomat till badet (4P C16A), kabel (EXQ 5G2.5) ligger i sin helhet ovan mark, inomhus i list, utomhus med kabelskydd samt klamrad längs takskägget hela vägen fram till där badet ska stå och avslutas i närheten av badet med en 4P arbetsbrytare.
Kund vill att badet ska stå nära väggen så man kommer inte kunna röra sig där, vid behov av service, felsökning etc. så kommer badet tömmas och puttas ut så man kommer åt alla sidor.
Min fråga är då jag är ganska sparsam i installationer med gummikabel, Är det ok att köra gummikabel (H07 5G2,5) från brytaren (dragavlastning finns i brytaren samt badet) in i badet med lite extra kabel som gör att om man vill flytta badet så ska man inte behöva koppla ur badet ur brytaren?
Kabeln kommer inte vara under mark då där inte finns möjlighet att gräva, den kommer ligger ovan mark ifrån brytare in i bad.
Må gott
Håller på att installera ett spabad till en kund.
Normalt kör jag på gul slang samt någon godkänd typ av markkabel in i poolen, givet med en arbetsbrytare i närheten.
Nu ser fallet lite annorlunda ut och ville rådfråga om detta är ok.
Vi har installerat egen personskyddsautomat till badet (4P C16A), kabel (EXQ 5G2.5) ligger i sin helhet ovan mark, inomhus i list, utomhus med kabelskydd samt klamrad längs takskägget hela vägen fram till där badet ska stå och avslutas i närheten av badet med en 4P arbetsbrytare.
Kund vill att badet ska stå nära väggen så man kommer inte kunna röra sig där, vid behov av service, felsökning etc. så kommer badet tömmas och puttas ut så man kommer åt alla sidor.
Min fråga är då jag är ganska sparsam i installationer med gummikabel, Är det ok att köra gummikabel (H07 5G2,5) från brytaren (dragavlastning finns i brytaren samt badet) in i badet med lite extra kabel som gör att om man vill flytta badet så ska man inte behöva koppla ur badet ur brytaren?
Kabeln kommer inte vara under mark då där inte finns möjlighet att gräva, den kommer ligger ovan mark ifrån brytare in i bad.
Må gott
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
En anslutningskabel ska vara "så kort som möjligt" så det beror på hur långt lite är? Men visst, några meter går inte att säga något om. Jag skulle ordna så att slacket går att hänga upp på väggen eller bakom badet.
Tack för svar!
Yes, badet kommer stå ca 20 cm från vägg och arbetsbrytare sitter i samma sida som inkopplingen kommer att vara på så kabeln kommer inte vara längre än 3 meter inklusive den extra metern som behövs för att kunna skjuta ut badet.
Ville mest höra så att det är ok att använda sig av gummikabel i detta läge. Har själv aldrig sett någon använda sig av gummikabel då det normalt brukar vara nergrävt och komma in lämpligt i botten på badet med redig kabel.
En krok på väggen fixas så kabeln kan hängas upp lite snyggt
Yes, badet kommer stå ca 20 cm från vägg och arbetsbrytare sitter i samma sida som inkopplingen kommer att vara på så kabeln kommer inte vara längre än 3 meter inklusive den extra metern som behövs för att kunna skjuta ut badet.
Ville mest höra så att det är ok att använda sig av gummikabel i detta läge. Har själv aldrig sett någon använda sig av gummikabel då det normalt brukar vara nergrävt och komma in lämpligt i botten på badet med redig kabel.
En krok på väggen fixas så kabeln kan hängas upp lite snyggt
Klicka här för att svara
