Hej, sitter och tittar runt på vilken controller som är enklast och använda för automatisering av vissa delar.

Har planer på att införskaffa Raspberry 3 B med Razberry HAT.

Tyvärr så kan man inte använda 433 med den, så jag undrar om det är lättast att kanske köpa till en Tellstick.

Hur ser marknaden ut, behöver jag stöd för båda protokollen eller räcker det med z-wave.

Användarvänligheten är också en del i det hela...

Tacksam om någon kan peka på redan skrivna trådar eller skriva lite matnyttigt i denna tråd
 
Jag kör en Raspberry Pi 2 och en RaZberry för Z-Wave. Har även kopplat in en Rfxtrx433e. Då kan man även köra med 433-prylar. Mjukvaran som styr allt är Home Assistant. Fungerar mycket bra.
 
  • Gilla
Crax
  • Laddar…
Jag slängde ut allt som hade med Tellstick att göra och gick all in på ZWave. Förstår inte varför man vill ha något annat ? Jag menar Zwave fungerar, och man kan kan lita på att kommandona går fram, till skillnad från annat....
 
Jo, zwave är bättre då prylarna kan prata med varandra åt bägge håll. Men också bra mycket dyrare... jag använder 433 till grejor som inte är kritiska eller vad man nu ska kalla det. En simpel termometer eller fuktmätare kvittar väl om den skulle missa nån uppdatering emellanåt, alltså fungerar det med 433. Dörrsensorer eller liknande är zwave helt klart värd det då sensorn går att lita på "på riktigt".

Vill återigen tipsa om Home Assistant. Deras "mål" är att vara en brygga mellan allt. Det går att prata mellan mängder olika protokoll. Om en zwave-sensor triggar kan man te x tända en Philips Hue-lampa och samtidigt starta kaffebryggaren via en 433-brytare eller vad dom helst... det är även gratis!
 
axed: kul att du pushar för Home Assistant. Har försökt få igång en Rpi 3
men inte lyckats få det att fungera. Har testat de tre raspberry varianterna
som finns på deras hemsida. Vet du om det går att hitta en image till
raspberryn som även pratar Z-wave.
 
berrabongo skrev:
axed: kul att du pushar för Home Assistant. Har försökt få igång en Rpi 3
men inte lyckats få det att fungera. Har testat de tre raspberry varianterna
som finns på deras hemsida. Vet du om det går att hitta en image till
raspberryn som även pratar Z-wave.
Det finns en "All-In-One Installer": https://home-assistant.io/getting-started/installation-raspberry-pi-all-in-one/

Kör du den får du med stöd för Z-Wave.

Sedan länkar du till controllern (i mitt fall en RaZberry) i configuration.yaml:

zwave:
config_path: /srv/hass/src/python-openzwave/openzwave/config
usb_path: /dev/ttyAMA0
polling_interval: 30000

Du kan kolla med t ex dmesg efter vilken port (ttyAMA0 eller liknande) du fått tilldelad. Kolla också efter ev. fel i /home/hass/.homeassistant/home-assistant.log
 
Har testat den många gånger. Funkar inte på Rpi 3.
 
berrabongo skrev:
Har testat den många gånger. Funkar inte på Rpi 3.
Ok, får du några felmeddelanden i loggen då?

Har användaren pi (eller hass) läs- och skrivrättigheter mot /dev/ttyAMA0?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.