Hej. Har inte kollat noga, men sitter och funderar, i huset var det vad jag misstänker 400v direktkopplade gamla elelement, alla är bortkopplade och kastade, misstänker att det inte finns nolla på dessa, så jag undrar om det går att flytta en fas i skåpet till nollskenan och sätta 230 kontakter där det varit element, eller kan det vara så att det kan vara felkopplat nånstans på vägen så att det blir ett riskfyllt uppdrag, alltså det har varit 7 element. Som är vidarkopplat från det ena till det andra, anledning att jag fråga är att jag hade behövt 2 st uttag och hade ju varit smidigt att använda befintliga trådar

Har du inte redan besvarat frågan själv? Ja det går att flytta en fasledare till nollskenan så att du får 230V ut. Ja det kan finnas felkopplingar eller andra oförutsedda kopplingar som gör att du inte får avsett resultat. Är det en tvåfasgrupp utan nolla till sju element? Eller är det flera grupper? Eller en trefasgrupp? Det finns flera sätt det kan vara kopplat på. Alla är inte optimala för det du vill göra. Skall man vara petig bör du ha en blå nolla också.

Det borde väl gå. Vad är det area på kablarna.

Det är med 99%säkerhet 1,5mm2

Hej. Jag ska kolla i en dosa i morgon. Tror att det är tre ledare, kommer inte ihåg nu. En bör ju vara jord iallafall. Men om man leker med tanken att det är en vit och en brun tråd, och jag sätter på blå tejp på vit kabel i skåpet och sätter på nolskenan. Vad skulle hända om nån koppling nånstans har bytt plats på brun och vit... ingenting gissar jag eller?

Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid detta med färgen på nollan. Jag tror att det formellt är fel även att tejpa den blå. Men det är ett litet problem. Det är i den andra halvan av det du skriver som jag ser problem.

Det är inte bra att koppla in saker där man gissar att inget kommer att gå fel ifall någon kopplat fel någonstans. Börja med att titta i alla dosor. Är det sju element lär det vara sju dosor. Öppna alla dosor och centralen och titta vilken färg som är vad. När du förstår vilken färg som är vad kan du eventuellt byta funktion på en av dem utan att gissa något. Lägg upp lite bilder om du är osäker.

Ska du inte ha element längre? Hursomhelst, byt ledningarna och sätt inte jordade uttag om inte resten är jordade. Du kan dock dra med en gröngul för jord som du inte ansluter i uttagen. Uttagen får då heller inte vara utförda med jordanslutning.

Jag kommer tyvärr inte att ha tid att kolla vidare idag, funderar även på att koppla vidare från ett annat befintligt vägguttag som jag gjorde på nedervåningen. Det tråkiga är att på övervåningen är det bara säkrat till 6A vilket har lett till att om jag har otur och har lampor tända, dator, tv och stereo på och får för mig att dra igång dammsugaren så går proppen. Vet inte om jag helt enkelt kan säkra upp till 10A eller om det är för klena trådar dragnar upp. Allt är draget i väggar och tak i vp rör så det är säkert inte allt för gamla kablar från förr

Hur gammalt är huset ? är det byggt efter 1950 är det troligen ledningar för 10A och är det byggt efter 1955 så är det 1,5mm2 och kan säkras med 10 A

Huset är från 30-40-talet, men uttag och så ser mycket nyare ut, finns spår av att det varit gammal utanpåliggande el i nåt rum men är som sagt inbyggt i väggar numera, tror det renoverades och tilläggsisolerades nånstans 80-90-tal. Och a

Då måste man öppna och titta, det var under "krisåren" under 2:a världskriget som under några år gjorde elledningarna lite tunnare ( 1mm2=6A) för att spara koppar, som var en bristvara. Efter kriget återgick man till 1,5mm2= 10A

Hej igen. Hur ser jag kabelarean? Är det på hela sladden eller på koppar... koppar... ja vad nu stråna i sladden heter

Kan vara svårt att se skillnad för den ovana. Det är kopparn man mäter, sen blir ju sladden lite grövre pga kopparn.

Är det solida ledare går det ganska lätt att mäta diametern med ett skjutmått och beräkna arean. Dock är den uppmätta arean alltid lite mindre än den nominella arean (lång förklaring...).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.