Hej
Vi håller på med ett husbygge på ca 140m^2, enplan, golvvärme och FLVP. 500mm isolering i tak, 300mm i väggar. Träpanel och platta på mark. Plattan är tänkt att ha 300mm cellplast samt L-kantelement.
Jag vet att besparingen (och därmed återbetalningen) blir dålig om man går över 300mm. Men det är en i sammanhanget ringa kostnad att öka mängden cellplast. Min grovräkning visar att återbetalningstiden är minst 30år om man går upp på 400mm och använder U-kantelement. Vi vill ändå göra så mycket vi kan för att minska energiåtgången, och en lång återbetalningstid är inget hinder.
Finns det något negativt (utöver kostnaden) med att gå upp till 400-500mm i tjocklek på cellplasten? Finns det något negativt att ersätta L-kantelementen med något som är mer termiskt optimerat, så som U-kantelement?
Vi håller på med ett husbygge på ca 140m^2, enplan, golvvärme och FLVP. 500mm isolering i tak, 300mm i väggar. Träpanel och platta på mark. Plattan är tänkt att ha 300mm cellplast samt L-kantelement.
Jag vet att besparingen (och därmed återbetalningen) blir dålig om man går över 300mm. Men det är en i sammanhanget ringa kostnad att öka mängden cellplast. Min grovräkning visar att återbetalningstiden är minst 30år om man går upp på 400mm och använder U-kantelement. Vi vill ändå göra så mycket vi kan för att minska energiåtgången, och en lång återbetalningstid är inget hinder.
Finns det något negativt (utöver kostnaden) med att gå upp till 400-500mm i tjocklek på cellplasten? Finns det något negativt att ersätta L-kantelementen med något som är mer termiskt optimerat, så som U-kantelement?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Viktigare än att öka isolertjockleken nedåt är nog att försöka minimera värmeförlusterna från betongplattan ut genom kantbalken.
Traditionellt gjuts ju kantbalk och betongplatta (där värmerören ligger) i en enhet, vilket leder till att golvvärmen, som värmer upp betongplattan, även läcker ut genom kantbalken.
Man kan i stället isolera betongplattan från kantbalken med mellanliggande cellplast.
Den enda värmeavledningen ut till fria luften blir då genom några armeringsjärn, som håller ihop de två konstruktionselementen.
Jackon har sådana kantelement:
https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-kantelement/u-element/
Jag har byggt med sådana, och har låg energiförbrukning (även om jag inte har golvvärme, vad skall man ha det för?)
PS I vilken landsända skall du bygga?
Traditionellt gjuts ju kantbalk och betongplatta (där värmerören ligger) i en enhet, vilket leder till att golvvärmen, som värmer upp betongplattan, även läcker ut genom kantbalken.
Man kan i stället isolera betongplattan från kantbalken med mellanliggande cellplast.
Den enda värmeavledningen ut till fria luften blir då genom några armeringsjärn, som håller ihop de två konstruktionselementen.
Jackon har sådana kantelement:
https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-kantelement/u-element/
Jag har byggt med sådana, och har låg energiförbrukning (även om jag inte har golvvärme, vad skall man ha det för?)
PS I vilken landsända skall du bygga?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Ökad schakt kostar väl en del?
Det var precis sådana kantelement jag tänkte påKnockOnWood skrev:
Hur var det att bygga med denna typ av kantelement? Jobbigare / dyrare än med traditionella L-kantelement? Några risker som kan finnas med den färdiga konstruktionen som du känner till eller kan misstänka?
Golvvärmes vara eller icke vara ska vi inte besudla tråden med
Bygger i Göteborgsregionen.
Hur mycket kan det tänkas kosta? Ökar man det med 200mm så blir det ju ca 30m^3 massor som skall schaktas bort. Vi kommer dock behöva alla massor på andra platser på tomten.Stringfellow Hawke skrev:
IsoMax:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har inte byggt själv, utan grund och andra markarbeten gjordes av en lokal anläggare 2010. (Huset ovan grund byggdes av en annan byggfirma)B Bergsmongo skrev:
Och jag fick inga indikationer om att det skulle vara dyrt eller besvärligt med dessa kantelement.
Lite dyrare än standard L-element var det säkert, då det är mer cellplast i dem.
Besudla? Du verkar vara inriktad på att långsiktigt minska husets energiförbrukning.B Bergsmongo skrev:
Då är golvvärmen viktig, då den är en erkänd energitjuv.
FLVP är inte den bästa lösningen om du vill spara pengar på lång sikt. LLVP eller BV-pump är bättre och om du kan sätta in ett ventilationssystem som återvinner värmen i luften ännu bättre, kallas FTX.
Så den enda orsaken till att detta inte är standard (dvs U-element eller liknande) är ekonomi? Dvs att återbetalningstiden är orimligt lång.KnockOnWood skrev:
Det är redan bestämt att det är golvvärme som gäller ("punkt slut" tydligenKnockOnWood skrev:
En BV-pump kommer att gå på ca 100k till. Jag har försökt räkna på det flera gånger, men återbetalningstiden blir längre än förväntad livslängd (vilket jag hatar, eftersom det borde gå att reparera värmepumpar billigare än att byta hela pumpen). Om man kan räkna med att en 20 år gammal pump går att reparera så kanske det går ihop.Jonatan79 skrev:
LLVP känns som det kommer bli ojämn värme i ett stort hus (?) samt att dom för oväsen. Då hade en LVVP känts bättre, även om utedelen inte är jättesnygg. (det blir dock en LLVP i garaget)
I.o.m. att en FLVP tar upp värme från frånluften så återvinns ju värmen, även om det inte är luft->luft som växlar värmen. Det finns FLVP som kan kopplas ihop med FTX, vilket vi också har funderat på. Det blir ju dock dyrare att dra tilluft till alla rum (speciellt med ljuddämpare).
Att gå från FLVP till BV & FTX kommer bli ganska mycket dyrare än vad andra kantelement är
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Håller inte med på någon punkt!B Bergsmongo skrev:
Vi har visserligen lite mindre hus, 108 m2, men har inga av de nackdelar du räknar upp.
Ljud:
Värmepumpen är tyst, inomhus hörs ingenting, och ute hörs lite sus.
Men den är bara igång när det är så kallt ute att man håller sig inomhus ändå.
Maskinen går bara på lägsta, tystaste läget, avger enligt broschyren 19 dB.
Bara en meter ifrån innerdelen, där den sitter i hallen över ytterdörren, kan man höra ett svagt sus.
Ojämn värme:
Nej, FTX-ventilationen fördelar värmen till alla utrymmen. Det blir förvånansvärt jämn temperatur i huset; lite svalare i sovrummet (vilket passar hustrun bra
För att älta det där med golvvärme en gång till: Nu på sommarhalvåret april - september har vi ingen värme igång alls. Vad skall man då med golvvärme till?
Och en FLVP måste ju gå ändå, för att sköta ventilation och varmvatten.
Klicka här för att svara