97 150 läst ·
133 svar
97k läst
133 svar
40% billigare fasadfärg i Norge! Hur är det möjligt?
Precis, jag tror som ovan.
Norge har mycket färgindustri med inhemska varumärken. Pga oljeindustrin?
Norge har mycket färgindustri med inhemska varumärken. Pga oljeindustrin?
Eller så har inte färgtillverkarna och/eller återförsäljarna lyckats lura konsumenterna på den norska marknaden på samma sätt som de gjort här på den svenska.
Folk tror att färgen är dubbelt så bra bara för att den är dubbelt så dyr. Detta trots att lågprisalternativ ofta får lika bra betyg i oberoende färgtester.
Jotun måste lägga enorma pengar på marknadsföring av sin Demidekk, och vem tror ni i slutändan får betala för det?
Folk tror att färgen är dubbelt så bra bara för att den är dubbelt så dyr. Detta trots att lågprisalternativ ofta får lika bra betyg i oberoende färgtester.
Jotun måste lägga enorma pengar på marknadsföring av sin Demidekk, och vem tror ni i slutändan får betala för det?
Väldigt intressant... bra iakttagelse där.W woodrat skrev:
Färg är en vara som tydligen har väldigt höga marginaler. Som privatkund brukar det aldrig vara problem att få 25% rabatt hos färghandeln . Har en f.d kollega som tidigare jobbade inom en byggvarukedja och han sa vid ett tillfälle att han skämdes när han tog listpris av en kund.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Köpte nordsjö färg i Norge förra året.
Kosta den i sverige 2500 kr och Norge tog 1100 nok.
Då kronkursen var rätt väg då så blev det i svenska ca 1000 kr så 1400 billigare i Norge.
såg nu att priset i Sverige är 2095 och Norge tar ca 1500 svenska för 10 liter.
Jag köper alltid färg här i Norge och tar hem till Sverige när jag behöver.
Kosta den i sverige 2500 kr och Norge tog 1100 nok.
Då kronkursen var rätt väg då så blev det i svenska ca 1000 kr så 1400 billigare i Norge.
såg nu att priset i Sverige är 2095 och Norge tar ca 1500 svenska för 10 liter.
Jag köper alltid färg här i Norge och tar hem till Sverige när jag behöver.
Det är väl inte så svårt att få tag på i Sverige?
https://www.rusta.com/se/sv/oljefarg-tradition-p10401320.aspx
https://www.rusta.com/se/sv/oljefarg-tradition-p10401320.aspx
Titta där Rusta har gammaldags grejer...
Nu var det iof sig till lister och dörrfoder inne jag ville ha.
Det verkar i alla fall som alla större fabrikanter som Beckers, Flugger osv helt övergått till vattendispersion.
Nu var det iof sig till lister och dörrfoder inne jag ville ha.
Det verkar i alla fall som alla större fabrikanter som Beckers, Flugger osv helt övergått till vattendispersion.