Men frågan finns fortfarande kvar, hur är bildkvaliten och var är dina krav robert_maria? Är man nöjd men en stor skärm 52" på 3,5m eller vad har man bild krav på bildkvalite? Har testat 50-60" på 3-3,5m och tycker att bilden blir alldeles för "pixlig" med vanlig SDTV. Men samtidigt så kommer du "kanske" att vänja dig vid en 52" och 3-3,5m kvalite efter 2-3 veckor och uppskatta storlek då du inte har direkta referenser så visst kommer det att fungera. Frågan blir lite av "hur långt är ett snöre".
Jodå, en bekant till oss beklagar sig varje gång de ser kvaliten på vår och deras egen större tummare. De har även konstaterat det när de jämför dotterns 32" i samma hushåll. Men åter igen så är det var du själv värderar, en stor bild eller "skärpan" i bilden och speciellt om du inte har något hemma at jämföra med.
Alla generella rekmmendationer jag sett pratar om något som i slutänden liknar "lika många tum som tittavstånde i meter", dvs till 3,7m har man en 37tummare. Det måste vara någon fylletant som hittat på detta.
Själv sitter jag på 3m med 42" och tycker det funka utmärkt. 46 och 50 skulle också fungera skitbra men jag skulle antagligen bli irriterad dom gånger jag tvingas titta på lågupplöst material.
Elektroniktidningen har vid flera tillfällen haft en utmärkt sammanställning som visat vad närgränsen är för olika upplösningar vs diagonalmått. Dvs måttet där ögat har praktiskt förmåga att uppfatta alla detaljer i bilden (och vi därmed utnyttjar upplösningen tillmax).
Sitter man på >3m håll är inte "tennis-vridande" på huvudet ett problem oavsett hur vilken storlek du väljer under 50".
Själv sitter jag på 3m med 42" och tycker det funka utmärkt. 46 och 50 skulle också fungera skitbra men jag skulle antagligen bli irriterad dom gånger jag tvingas titta på lågupplöst material.
Elektroniktidningen har vid flera tillfällen haft en utmärkt sammanställning som visat vad närgränsen är för olika upplösningar vs diagonalmått. Dvs måttet där ögat har praktiskt förmåga att uppfatta alla detaljer i bilden (och vi därmed utnyttjar upplösningen tillmax).
Sitter man på >3m håll är inte "tennis-vridande" på huvudet ett problem oavsett hur vilken storlek du väljer under 50".
Rent generellt är det ju så att mindre skärmar ser skarpar ut än större. Titta på video på en iPod, tex. Bilden är ohyggligt skarp.
Sedan bör man jämföra olika fabrikat i en välsorterad butik, det kan skilja mycket mellan olika fabrikat vad gäller signalbehandlingen och den resulterande spatiala och temporala brusnivån.
Sedan bör man jämföra olika fabrikat i en välsorterad butik, det kan skilja mycket mellan olika fabrikat vad gäller signalbehandlingen och den resulterande spatiala och temporala brusnivån.
Jag håller med de som säger såhär: Man kan aldrig köpa för stort.
Har nu under tre år suttit med en 50":are, och nästa inköp blir större!
Tittar på mycket HD-material, men även mycket TV via Boxer. På vissa äldre produktioner och vissa kanaler är det dålig bild, men nyproducerat är riktigt bra bild på.. SVT är bäst.
Sedan skall ni givetvis inte köpa billigast möjligt, TV är en djungel, man får försöka läsa sig till en massa innan man går och tittar på apparaterna i verkligheten.
Har nu under tre år suttit med en 50":are, och nästa inköp blir större!
Tittar på mycket HD-material, men även mycket TV via Boxer. På vissa äldre produktioner och vissa kanaler är det dålig bild, men nyproducerat är riktigt bra bild på.. SVT är bäst.
Sedan skall ni givetvis inte köpa billigast möjligt, TV är en djungel, man får försöka läsa sig till en massa innan man går och tittar på apparaterna i verkligheten.
Köp stor TV, men om det inte enbart är blu-ray och tvspel så se till att den kan skala upp en lite sämre sändning bra. Gå inte på försäljarens visning av superkvalitet från Blu-ray, be att få se hur det ser ut med Boxers fria kanaler.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Tanken är att vi på den nya TVn ska kunna titta på TV som på den gamla, med andra ord vanliga boxer-sändningar. Men självklart så ska det även kunnna spelas både PS3 och tittas på BlueRay/DVD på den.
Efter att ha läst inläggen här börjar vi att överväga en större storlek, 46 eller kaaaaaaanse 52 (beror sig på
). Men när man tittar på hur stor TVn skulle göra sig på väggen så blir man skeptisk igen. Snacka om beslutsvåndor och I-landsproblem.
Efter att ha läst inläggen här börjar vi att överväga en större storlek, 46 eller kaaaaaaanse 52 (beror sig på
En tv av dessa dimensioner bör ha surroundanläggning, och själv upplever jag då bara tvns inbyggda högtalare som onödiga. Centerljudet ska komma från receivern, annars vet du ju inte vad som kommer i vilken högtalare... En tv utan högtalare blir av förklarliga skäl mindre...fresve skrev:
Frågeställningen är inte du alls! Troligtvis är det rätta svaret en Pio Gen 9 minst 50" men det kostar.....
Mitt råd är att det är bättre med en 42" med bra bildQ än en lågpris 50". Mao plånboken får styra.
Mitt råd är att det är bättre med en 42" med bra bildQ än en lågpris 50". Mao plånboken får styra.
Jag har kalasbild på min tjocktv, kompisen har skräpbild på sin dyra fullhd tv,
då vi är anslutna till det lokala kabelnätet med analog sändning båda två,
Fast ändå vill jag ha platt-tv , trots att det troligen innebär en bildförsämring..
Av det kan man kanske dra slutsatsen att man vill hellre ha en jättetv med skitbild, än en tjocktv med bra bild,
mest bara för att man ska ha en platt-tv, grannen har ju det..
Jag har nog tänkt ha 26 t i köket, inte mer än 40 framför tv-soffan( ca 3 meterifrån)
runt 20 i sovrummet, Och eventuellt en 14 på toa, infälld i väggen,
OM det blir digitalt i mitt nät, annars inte,
Rådet är att hellre satsa på bra bild, än största tvn...
då vi är anslutna till det lokala kabelnätet med analog sändning båda två,
Fast ändå vill jag ha platt-tv , trots att det troligen innebär en bildförsämring..
Av det kan man kanske dra slutsatsen att man vill hellre ha en jättetv med skitbild, än en tjocktv med bra bild,
mest bara för att man ska ha en platt-tv, grannen har ju det..
Jag har nog tänkt ha 26 t i köket, inte mer än 40 framför tv-soffan( ca 3 meterifrån)
runt 20 i sovrummet, Och eventuellt en 14 på toa, infälld i väggen,
OM det blir digitalt i mitt nät, annars inte,
Rådet är att hellre satsa på bra bild, än största tvn...
Vad har ni för signal in ? det är ganska viktigt.
Dålig signal blir bara ännu sämre på större TV.
Medan dålig signal blir hyfsad bild på gammal tjock TV eller liten platt.
Men det är stor skillnad hur olika märken kan hantera dåliga signaler.
Själv har jag Satelit och 50 tum Plasma Panasonic (inga HD kanaler) men tycker att bilden är perfekt för mig, har jämfört två filmer en i HD 1080i via TviX och en DVD film visst blir det skillnad men inte så att man bara vill se allt i 1080i.
Dålig signal blir bara ännu sämre på större TV.
Medan dålig signal blir hyfsad bild på gammal tjock TV eller liten platt.
Men det är stor skillnad hur olika märken kan hantera dåliga signaler.
Själv har jag Satelit och 50 tum Plasma Panasonic (inga HD kanaler) men tycker att bilden är perfekt för mig, har jämfört två filmer en i HD 1080i via TviX och en DVD film visst blir det skillnad men inte så att man bara vill se allt i 1080i.