2 624 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
40-45.000kr för att stycka av en tomt?
Min lantmätare har kommit igång med avstyckningen av ca 3000kvm tomt från en jordbruksfastighet.
Det är en väg som det ska redas ut vilka som samfälligheten tillhör. Bad om fast pris från början då det känns bäst. 40.000kr fick jag till svar då. Hon skulle snart skicka ut papper på det.
Tycker det låter dyrt men vad ska man göra?
Nu verkar det bli krångligare med vägen och ev måste lantmätaren på plats se vems mark vägen går på och gräva i arkiv. Nu håller inte fast pris på 40 utan hon tror det kommer bli 45.000kr minst.
Kan man göra något?
Hon gör ett bra jobb och vi kommer bra överens men va fan det är ju mycket pengar.
Har de 1500kr i timmen då har de 30tim på sig att ordna detta.
I princip 4 hela arbetsdagar för att stycka av en tomt? Rimligt?
Det är en väg som det ska redas ut vilka som samfälligheten tillhör. Bad om fast pris från början då det känns bäst. 40.000kr fick jag till svar då. Hon skulle snart skicka ut papper på det.
Tycker det låter dyrt men vad ska man göra?
Nu verkar det bli krångligare med vägen och ev måste lantmätaren på plats se vems mark vägen går på och gräva i arkiv. Nu håller inte fast pris på 40 utan hon tror det kommer bli 45.000kr minst.
Kan man göra något?
Hon gör ett bra jobb och vi kommer bra överens men va fan det är ju mycket pengar.
Har de 1500kr i timmen då har de 30tim på sig att ordna detta.
I princip 4 hela arbetsdagar för att stycka av en tomt? Rimligt?
Redigerat:
Har du fått ett skriftligt fast pris på 40' så kan ju inte LM backa på detta. Men om det var lite taget på en höft och om de nu säger 45' så se till att få det skriftligt. Tycker att priset låter rimligt. Vi har köpt en liten del av grannens tomt, fick betala 22'. En utredning a´´om servitut/väg/samfällighet tar mkt längre tid och din summa är inte allsorimlig. Man skallkommaihåg att det inte bara handlar om att "på plats" mäta ut, utan även om utredningar, sedan formella beslut hos LM, inskrivning i fastighetsregister mm mm.
Inget skriftligt tyvärr. Hon hann inte skicka ut pappret innan hon kom på att det skulle bli dyrare.:|Hemmakatten skrev:Har du fått ett skriftligt fast pris på 40' så kan ju inte LM backa på detta. Men om det var lite taget på en höft och om de nu säger 45' så se till att få det skriftligt. Tycker att priset låter rimligt. Vi har köpt en liten del av grannens tomt, fick betala 22'. En utredning a´´om servitut/väg/samfällighet tar mkt längre tid och din summa är inte allsorimlig. Man skallkommaihåg att det inte bara handlar om att "på plats" mäta ut, utan även om utredningar, sedan formella beslut hos LM, inskrivning i fastighetsregister mm mm.
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Tycker det lät orimligt dyrt. Ifrågasätt varför kostnaden kan bli så hög.
Jag styckade av en tomt för några år sen och då skulle kommunen ha 18000 kr, men jag räknade tiden dom var här och sen när dom var klar begärde jag en fakturaspec, det visade sig att dom tagit betalt mer än dubbelt på tiden, så jag fick det reducerat till 13000 kr i slutändan.
Stå på dig!
Jag styckade av en tomt för några år sen och då skulle kommunen ha 18000 kr, men jag räknade tiden dom var här och sen när dom var klar begärde jag en fakturaspec, det visade sig att dom tagit betalt mer än dubbelt på tiden, så jag fick det reducerat till 13000 kr i slutändan.
Stå på dig!
Klicka här för att svara