Hej,

Jag kopplade nyligen ur min ena taklampa som har 4 sladdar från taket, min andra lampa i vardagsrummet verkar seriekopplad till denna och går nu ej att tända.

Hur kopplar jag tillbaka denna igen?

/ l

• Öppet eluttag i tak med fyra osammanlänkade sladdar: gul/grön, blå, svart och en avskalad koppartråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av avkopplad taklamputtag med fyra kabelanslutningar på ett grönt kretskort och skruvar.
    Skapa konto
  • Hand håller en taklampans anslutningsplatta med fyra gröna klemmor för elektriska sladdar, oskarp bakgrund.
    Skapa konto
Hur var de 4 ledarna tidigare kopplade? Har du en bra bild på hur det såg ut?
Seriekoppling är det i alla fall inte.

• Gilla
lasseno
  • Laddar…
Hej!

Tyvärr tog jag ingen bild... dumt så klart. De var kopplade till samma dosa tidigare.

/ L

Blå = N
Gul/Grön = Jord
Sen skulle jag till 99% säga att de 2 trådarna till vänster var sammankopplade, men som tidigare nämnt är det inte en seriekoppling, snarare en vidarekoppling
I vilket fall som helst eftersom du inte noterade hur det var kopplat bör du ta dit en elektriker för att vara på den säkra sidan...

• Gilla
mollyjanos och 1 till
  • Laddar…
Hej Emil,

Tack för svar.

Blå och gul/grön är noterade och jag är med på dom.

Vidarekoppling låter korrekt, förklarar varför den andra lampan i varddagsrummet ej lyser.
Jag tror också att du har rätt om din gissing om att de två sista trådarna var sammankopplade, troligen var dessa båda kopplade på "P" (?), men jag får nog försöka få någon elektriker att kolla på det.

Ha en fin kväll.

/ L

Eftersom de inte sitter sammankopplade något mera :)
Behövs nolla och tändtråd till lampan och jord då i detta fall.
Du har kopplat isär tändtrådarna så den inte har anslutning till det andra lamputtaget

• Gilla
lasseno
  • Laddar…
Tror jag hänger med, bör bli?

Blå = N
Gul/Grön = Jord
Vit = P
Svart = P

P (tändtråden) är vidarekopplad från det första uttaget till det andra uttaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.