12 227 läst ·
120 svar
12k läst
120 svar
4 frågor till ni som kan uppvärmning
Jo det blir en merkostnad men den kan snabbt löna sig på grund av sin flexibilitet. På de senaste 12 åren har fjärrvärmepriset här i Helsingborg, enl. Svensk fjärrvärme, stigit med 700%. Med detta i åtanke kan en acktank bli riktigt lönsam, att sen fjärrvärme leverantörerna inte är speciellt intresserade av att upplysa en ny kund om detta är fullt förståeligt......för då har man inte kunden i saxen.
Att fjärr värmen är dyr gör kan jag förstå men om man vill installera tex bergvärme i stället så behöver man ingen acktank den har man ju egentligen mest nytta av vid ved eldning eller solpaneler där man vill buffra energin det gör man inte med vp.
Stämmer bra, flvp har i nädta fall cop 2 på årsbasis. Detta efter att elpatronen dragit ner cop ordentlig under vintertid. Den återvinner i bästa fall 2-3 kw som räcker knappast för att värma ett hus. Resten kommer från elpatron.smurfen72 skrev:
Fattar ej hur kan de här elpannorna vara på populära för nybygge.
sanning med modiifikation. Ftx kan max ta ut den energi som motsvarar skillnaden mellan ute och innetemperatur. Flvp kan ta ut energin som motsvarar tempskillnaden mellan inomhustemperatur och ca 3 grader.Matstj skrev:
Så vid låga temperaturer kan ftx vara bättre och vid högre temperaturer flvp
Riktigt men vill man ha möjlighet att koppla till solfångare eller annan värmekälla då måste man ha acktank och det blir billigare om tar med den redan från början vid installationen av ny värmeanläggning. I mitt tycke en förnuftig investering. Tänker själv sätta in en när jag ska koppla in min markvärmepump.
Håller med att den behövs vid solfångare annan värmekälla beror på vilken det är och det är ofta rätt dyrt att koppla en vp mot acktank om man vill ha en bra funktion med flytande kondensering mot nedre delen och fast mot övre delen vilket jag antar du tänker använda.
Inte bara det. En flvp har en konstruktion för återvinning av frånluft som en luft/luft vp. Den behöver i princip inte frånluften. Den kan lika bra använda uteliuften och ge samma effekt. På tal om bortkastad frånluft energi. Som du beskriver FTX har betydlig högre verkningsgrad när det är kallt och det är då det behövs.harry73 skrev:
En annan nackdel med flvp är att den kan inte kombineras med FTX heller.
Redigerat:
Det går inte köra en Flvp mot ute luft den har inte den funktionen för avfrostning som krävs för det. Den kommer inte ge samma effekt i alla fall Nibe frånluftare startar inte kompressorn om frånluften ligger under 16 grader. Att den inte kan kombineras med Ftx är ju ganska klart eftersom avluften från de kraftigare Flvp ligger neråt -15 grader och då finns ingen energi att växla över till tilluften.
I beredningen inför BBR 22 (om jag minns rätt) har FLVP fått mycket kritik just pga de anledningarna ni skriver om ovan. Även från EU-håll. Det lutar åt att FLVP i framtiden inte kommer tillåtas enligt BBR då det ur ett enerigåtgångsperspektiv inte är en optimal lösning.
Jag minns inte exakta anledningar, men det faktum att en flvp är mycket mer effektiv på sommaren än vintern är en. Dessutom kommer kraven på energianvändning enligt BBR 22 enligt klimatzon III sättas till 55kWh/m2 och klimatzon IV 50kWh/m2. Med en flvp blir det svårare att nå dessa nivåer.
Om jag applicerar Nibe 750 i mitt välisolerade hus a 88kvm så får jag 48kWh/m2 vilket är knappt godkänt i min klimatzon. Testat på energiberakning.se.
Om jag applicerar Nibe 750 i mitt välisolerade hus a 88kvm så får jag 48kWh/m2 vilket är knappt godkänt i min klimatzon. Testat på energiberakning.se.
En Flvp är lika effektiv på vintern som sommaren så länge inte elpatron behövs och framledningen ligger lika varför skulle den inte vara det ?. I dag får man ju bygga hus med elvärme bara man uppfyller kraven och har vent återvinning. För övrigt borde det vara friare att bygga vill jag bygga lite mindre isolerat och betala mer för uppvärmning under åren är det mitt beslut.
det är ju ingen anledning, eventuellt kan det leda till att det blir svårare att rökna hem en flvp, men inte mer än såkuntri skrev: