Det finns andra aspekter än kostnad vid val av värmesystem, nämligen inomhusmiljö och komfort.

Vi bor i ett hus som ursprungligen bara haft direktel men idag kör vi med luft/luft och braskamin, vilket iofs är en grym kombination och som ger väldigt billig uppvärmning. Vi ligger på runt 9000 kWh/år i total elförbrukning. Vad som däremot inte är så grymt med denna uppvärmning är att det nästan konstant är ett bullrigt fläktblås i huset, man kan inte stänga om sig under vinterhalvåret, värmen når inte ut till alla rum när det är kallt och man måste komplettera med elradiatorer samt att golvvärme i badrum måste gå på el.

Därför har vi nu när vi byggt till och om passat på att lägga vattenburen golvvärme för att inom några år kunna konvertera hela huset till vattenburet. Troligtvis med luft/vatten. Vi kommer troligen inte sänka vår elförbrukning (om nu inte varmvattnet, som idag ligger på 3000 kWh/år, blir såpass mycket billigare) och kostnaden att konvertera kommer vi aldrig räkna hem, åtminstone inte med dagens elpriser. Men vi tror ändå det kommer vara värt det med tanke på inomhusmiljön.

Precis man kan få det riktigt billigt med den kombon.
Min önskan är att ha en Täljstensugn på 2.5ton som är vattenmantlad och kopplad till golvvärme och dusch.
Men den investeringen räknar man inte heller hem😣

När det gäller fjärrvärmen ska man absolut ta med de fasta avgifterna. I min kommun tar man 400kr/mån vilket gör 4800kr om året, vad nu dessa pengar ska täcka? Denna kostnad gör att du kan byta värmepump vart 10e år och då alltid ha den senaste tekniken.

gurrre skrev:
Tydligen ska luft/luft ge som mest vid +7 och varmare och när kompressorn jobbar endast 20%.
Så om det är -30 ute och din luft/luft pump måste gå för fullt blir det inga bra resultat.
Frågade på ivt ifall man kan sätta att pumpen aldrig ska gå över 20% och sen stödelda med kamin istället.
Den funktionen fanns inte
Det fungerar inte så. Generellt för värmepumpar är att värmefaktorn blir högre ju mindre temperaturdifferensen är. Det hjälper inte att sänka varvtalet på kompressorn, värmefaktorn sjunker i alla fall när det blir kallare ute. För en luft luftvärmepump varierar därför värmefaktorn mycket med utomhustemperaturen. Något förenklat kan man säga att luftvärmepumpen är effektivare än bergvärme när utomhustemperaturen är högre än årsmedeltemperaturen. Eftersom den mesta energin går åt när utomhustemperaturen är under årsmedeltemperaturen så kommer bergvärmen att förbruka mindre el på helåret.

• Gilla
falkn
  • Laddar…
gurrre skrev:
Men man har väl fasta avgifter och påslag på fjärrvärmen oxå väl?
För du kan väl inte bara ha ett pris på 40öre /kw?
Jo, jag betalade extra vid installationen (motsv ungefär bergvärme) för "taxa 4". Den gör att jag har ett pris på idag 42.5 öre/kWh. (Men jag ser nu på deras hemsida att man inte kan nyteckna det, så det var väl för bra... ;)) Och inga andra avgifter. Punkt.

Sedan betalar jag även 120:- månad för servicegaranti, men den är helt frivillig och har mer med mina speciella omständigheter att göra. Den har jag med största sannolikhet gått back på, men det har varit någon packning som läckt. Så om jag orkade så skulle jag väl egentligen säga upp den.

Lars Stefan, om du inte har någon fast abonnemangsavgift undrar jag vilket bolag som levererar din fjärrvärme. Dom jag tittat på har alla denna avgift.

Kennethihbg skrev:
Lars Stefan, om du inte har någon fast abonnemangsavgift undrar jag vilket bolag som levererar din fjärrvärme. Dom jag tittat på har alla denna avgift.
Ja, det behöver du inte undra över: Det är Göteborg Energi. De har fortfarande åtminstone två abonnemang utan någon månadsavgift (kallad "hyra" av Gbg energi).

Att sedan mycket av fjärrvärmemarknaden är "förstörd" av samma företag som härjar på elmarknaden (EON...), det är en lite annan fråga, men en man måste ta med i beräkningen. Med fjärrvärme så tar man en större politisk risk eftersom välskötta kommunalt ägda fjärrvärmebolag riskerar att säljas ut (reas ut...) vid ev. maktskiften och sedan så kommer prishöjningarna som ett brev på posten. Vi är lyckligt lottade i Göteborgsregionen så långt. Vi får se hur länge det håller.

• Gilla
Kennethihbg och 1 till
  • Laddar…
Bara att gratulera, håller med dig om "maffian". Här i Helsingborg ska man verkligen tänka efter innan man ansluter till fjärrvärmen. Öresundskraft som har monopolet här har utöver den fasta avgiften ett systen där man ger bort energin på sommaren och har ett högt pris på vintern. Smart....ja det är i alla fall omöjligt att räkna på vad årskostnaden blir och många drar sig för att kombinera med solvärme eftersom man får värmen gratis under den varma årstiden. Kanske har vi glidit från tråden men det gäller att kolla hur man har det i "sin" kommun

harry73
Angående LLVP i nya hus borde en kombination av FTX och LLVP kunna funka. FTX hjälper till med spridning och LLVP genererar värme

Kennethihbg skrev:
Kanske har vi glidit från tråden men det gäller att kolla hur man har det i "sin" kommun
Just. Det tål ju att påpekas. Med många andra värmeslag så är det mera jämt över landet, dvs man kan få liknande villkor/ha liknande möjligheter oavsett var i landet man bor. Men med fjärrvärme så är den lokala marknaden mycket viktig. Förhållandena och villkoren varierar ganska kraftigt beroende på precis var man bor.

Så när det gäller val av värmesystem så kan man inte säga "fjärrvärme" utan man måste säga "fjärrvärme i X kommun". Vissa är bra, andra är sämre.

• Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
harry73 skrev:
Angående LLVP i nya hus borde en kombination av FTX och LLVP kunna funka. FTX hjälper till med spridning och LLVP genererar värme
Nej, det gör det inte. Du bör ha lika stora flöden i ett FTX aggregat för att få vettig värmeövergång. Skulle du ha detta och sedan ha tilluft också via en Luftvärmepump så får du ett enormt övertryck inomhus.

harry73
Rätta mig om jag har fel, men en luft/luft värmepump bara recirkulerar inomhusluften. Den hämtar värmen från utomhusdelen och transporterar det med ett medium till inomhusdelen, där värmen avges till inomhusluften.

I princip är en LLVP en värmefläkt med kompressorfunktion

falkn skrev:
Nej, det gör det inte. Du bör ha lika stora flöden i ett FTX aggregat för att få vettig värmeövergång. Skulle du ha detta och sedan ha tilluft också via en Luftvärmepump så får du ett enormt övertryck inomhus.
En l/v vp ger ingen till luft den cirkulerar samma rums luft.

harry73 skrev:
I princip är en LLVP en värmefläkt med kompressorfunktion
Precis, en LLVP ser ut som vilken fläktkonvektor som helst vad ventilationssystemet betraktar. Att man får värmen till konvektorn via en värmepump på utsidan huset eller från pelletspannan har ingen betydelse.

Om det sedan fungerar bra med LLVP+FTX det lämnar jag däremot gärna över till experterna. Som jag förstått det så är luft en mycket dålig bärare av värme, så att tillföra stora effekter till i övrigt "ouppvärmda" rum genom ventilationssystemet utan att få mycket höga temperaturer på luften, det bör man kolla upp om det öht är möjligt.

Som jag förstår det så är FTX främst för komfort och för att minska förlusterna via ventilation. Det räknas inte som ett värmesystem som sådant.

Som sagt ovan, LLVP tillför ingen luft utifrån. Att tro att FTX skulle hjälpa till annat än ytterst marginellt med värmespridningen är också felaktigt. Luft är en väldigt dålig värmebärare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.