Hej

Har läst massor men hittar inge svar på dessa frågor.

1. Varför köper folk bergvärme, fjärrvärme, vatten/luft pump , nibe frånluftvärmepump?
Det är ju bättre cop värde i en ny luft/luftvärmepump, cop 5 och typ ingen av de andra värmekällorna kommer i närheten. O scop på typ 3.5. Monterat o klart för Max 15 tusen. Du kan ha en på övervåningen oxå ändå halva priset mot de andra alternativen. Nibe 750 har inget imponerade cop vid -25 ändå svindyr.

2. Mitt vatten kostar 28kr kubiken kallt antar jag men hur får jag reda på vad det kostar uppvärmt?
Ifall jag tappar upp ett 250l badkar om dagen tex.

3. Kollade på hjältevadehus deras hus hade förbrukning på 26kw/m2 så om det är 100m2 så ska det inte gå mer än 2600kw till uppvärmning då?
Och har Nibe 750 ett cop på 3 så kan man säga att man bara betalar för 1/3 av 2600kw då?

4.När husföretag gör kostnadskalkyler på el och vattenförbrukning räknar de med fasta kostnader på el och vatten då?
Jag fick en kalkyl på 8000kw med uppv och hushålls el tar jag den ggr elpriset per kw där jag bor då så ser man var man får betala. Eller ska man räkna om Nibe 750 effektivitet här på cop o sånt ?

1. För att de har eller vill ha med radiatorkrets eller med golvvärme. Dessa går lättare att anpassa om ny värmekälla blir aktuellt. Nya hus ska var så ekonomiska som möjligt på högst 55 kw /m2 och måste ha en sparsam värmekälla. Vanlig llvp ger inte en tillräckligt jämn värmekälla då luften ska spridas och du kan inte reglera värmen i olika rum. De täcker också bara 40-65 % av värmebehovet.
Nibe F750 gör reklam att den är den effektivaste på marknaden för moderna hus. Den typen av värmekälla rekommenderas till nya hus. Bergvärme har tidigare inte varit tillräckligt ekonomiskt i nya hus men dessa har också blivit effektivare. Jordvärme etc är billigare än bergvärme. Lvattenvärmepump vet jag inte om den klarar kraven för nya hus. Vet inte heller vad som nu gäller för värmekälla (llvp och elradiatorer ) om övervåning inreds senare.

2. Det finns tabeller för det så du får leta själv för att veta exakt. Kan tänka mig drygt 6kr beroende på värmekälla, cop, elpris etc.
Fyller du verkligen badkaret med 250 l? Badar ni två personer i badkaret blir det mindre och minskar ca 1liter per kilo. Nibe ger 204 l med varmvatten på 40 C. Den räcker till ett normalt badkar och en 5 minuters dusch. Vvb är på ca 180 liter och kan kompletteras med en 55 l vvb som är på 55 c vilket du kan behöva. Eller ställa varmvattentempen högre om det räcker. Vissa anser att de nya värmekällorna ger dåligt med varmvatten då de ursprungligen är lågt ställa på 40-42 grader.

3. Det är deras beräknade optimistiska siffra baserat på +7 grader utomhus och enligt energideklaration?

4. Husföretaget har redan räknat på det. Nibe skryter att de kan spara upp till 10.000 kw på 100 kvm. Mot likvärda som bara sparar 6700 kw. Vilka de jämför med och hur framgår inte. Din beräknade förbrukning blir minst 8000kw och uppåt. Räkna på 10-12000 kw beroende på hur mycket ni ska bada.

Redigerat:
Ok tack för svaren.

Ja då förstår jag varför det inte finns luft/luft i nya hus.
Såg att hjältevadehus hade 26kw/m2 det börjar ju likna passivhus😊
Men jag hävdar fortfarande att om man fick sätta in en luft/luft i nytt hus och man hade en vattenmantlad liten kamin så hade man fått lägre kostnad än bergvärme eller nibe 750.

1. Problemet är att du inte får spridning i alla utrymmen och den är svår att kombinera med återvinning av frånluften vilket nästintill är ett måste idag. Har du en frånluftsvärmepump så använder du värmen i frånluften som primär värmekälla och återvinner denna. Du kan sedan distribuera ut värmen i ett vattenburet system t.ex. golvvärme. Den värmer ju även ditt tappvatten, vilket du annars får göra med en elpatron eller liknande. Du har också problematiken med lägre effektivitet under vintern.

2. 250*4,19*(40-4)=37 710 kJ vilket ger 37 710/3600=10,5 kWh. Värmer du med el så räkna med ett totalpris på närmare 1,5 kr/kWh då hamnar du på ca 15 kronor för ett bad, plus vattenkostnaden på på 7 kronor så totalt 22 spänn.

3. Först och främst bör vi reda ut vad det är de anger. När man pratar energiåtgång i hus så pratar man om specifik energianvändning vilket är ett mått i kWh per m2 BOA och år. 26 låter väldigt lågt för ett kataloghus så det kan vara så att de inte har med vissa poster här. I specifik energianvändning skall det ingå uppvärmning, uppvärmning av tappvatten samt fastighetsel (fläktar och dylikt). Denna siffran är framräknad efter hur mycket energi du behöver stoppa in, d.v.s. de har redan tagit hänsyn till värmepumpens verkningsgrad. Om kalkylen stämmer betalar du alltså för 2600 kWh. I detta fallet el.

4. Det finns tabeller för snitförbrukning som de räknar med. Dessa är ofta lite lägre än verkligheten och baseras på antal boende i huset o.s.v. Den siffran du fått på el inkl. hushållsel är det du kommer förbruka totalt d.v.s. det du betalar för. Du behöver inte blanda in värmepumpens effektivitet här, den är redan inräknad. Så ja, du kan multiplicera detta med elpriserna i ditt område.

1. Det beror väl främst på vilket uppvärmningssystem man har. Har man ett vattenburet system så passar det inte så bra med luft/luft. Sen kan du glömma COP5 med en luftvärmepump. Och en luftvärmepump är heller inte effektivare än nån annan typ av värmepump. Hur skulle den kunna vara det när de fungerar enligt exakt samma principer? En luft/luft och en luft/vatten är lika effektiva, problemet med luft/luft är dålig värmespridning vilket leder till att man måste brassa på mera för att få upp värmen i det mest avlägsna rummet. Bergvärme är effektivare på nordliga breddgrader eftersom det medium man utvinner värme ur håller en högre medeltemperatur vintertid (ca +4 grader) än luften. På sydliga breddgrader kan medeltemperaturen i luften vara högre än den är i marken även vintertid. Där kan det vara motiverat med luftvärme istället för bergvärme.

Rent ekonomiskt så har du dock rätt, pga en luft/lufts låga kostnad är det svårt att motivera en annan typ av värmepump om man inte har väldigt hög förbrukning. I nya hus med modern isoleringsstandard kan man glömma att man ska kunna räkna hem en bergvärme eller luft/vatten innan man dör.

2. För att värma en liter vatten en grad celsius behövs ungefär 0,001163kWh. Ska du värma 250l med ca 35grader (kallvattnet är väl runt 5grader) så går det åt 0,001163 x 250 x 35 = 10,17 kWh.

Ok tack för svaren.
Helt öppen planlösning ifall man ska ha luft/luft då.
Men vissa som säger att bergvärme är överlägset o så är det borrat för tätt och inget imponerande scop heller och svindyrt. Aldrig det i alla fall.
Man blir trött på alla fast kostnader som sabbar sparandet😣
Vatten/avlopp årsavgift 2000kr
Fasta kostnader typ 70% av el fakturan.

Du får gå off grid. Gräv egen brunn, värm med ved och ta hushållselen från sol + vind + en sterlingmotor. Tyvärr är det inte ekonomiskt försvarbart ännu. Kanske i framtiden.

gurrre skrev:
Ok tack för svaren.
Helt öppen planlösning ifall man ska ha luft/luft då.
Men vissa som säger att bergvärme är överlägset o så är det borrat för tätt och inget imponerande scop heller och svindyrt. Aldrig det i alla fall.
Man blir trött på alla fast kostnader som sabbar sparandet😣
Vatten/avlopp årsavgift 2000kr
Fasta kostnader typ 70% av el fakturan.
Fördelen med bergvärmen är att du har konstant tillgång på energi. Luftvärmepumpar fungerar ju sämre vid kalla klimat. Bergvärme blir aktuellt främst för stora hus med stora energibehov, det är då det kan bli lönsamt. Fördelen med bergvärmen är att den kan integreras i ett äldre hus som har vattenburet system, men inget aktivt ventilationssystem. En frånluftsvärmepump kräver ju som sagt ett frånluftssystem.

gurrre skrev:
1. Varför köper folk bergvärme, fjärrvärme, vatten/luft pump , nibe frånluftvärmepump?
I mitt fall eftersom jag har ett gammalt hus med radiatorer och vattenburengolvvärme och fjärrvärmen är billig (samma installationskostnad som bergvärme) och jag slipper en värmepump som är dyr, behöver service, slits ut fort, samt låter (speciellt en luft-luft pump med utedel) och i stort sett aldrig lever upp till vad reklamen lovar. (COP 5? På vintern? Tror jag när jag ser det).

Fjärrvärmen är istället, tyst, oerhört driftsäker, "outslitlig" (nåja, men en fjärrvärmecentral är busenkel och livslängder på 30 år utan direkt underhåll är vanligt) och sköter sig själv utan löpande underhåll.

Sedan så finns det nackdelar också. Inte tu tal om det, men i mitt fall så fick platsen, den triviala anpassningen till existerande värmesystem samt bekvämlighet och driftsäkerhet/avsaknad av krångel avgöra.

lars_stefan_axelsson skrev:
I mitt fall eftersom jag har ett gammalt hus med radiatorer och vattenburengolvvärme och fjärrvärmen är billig (samma installationskostnad som bergvärme) och jag slipper en värmepump som är dyr, behöver service, slits ut fort, samt låter (speciellt en luft-luft pump med utedel) och i stort sett aldrig lever upp till vad reklamen lovar. (COP 5? På vintern? Tror jag när jag ser det).

Fjärrvärmen är istället, tyst, oerhört driftsäker, "outslitlig" (nåja, men en fjärrvärmecentral är busenkel och livslängder på 30 år utan direkt underhåll är vanligt) och sköter sig själv utan löpande underhåll.

Sedan så finns det nackdelar också. Inte tu tal om det, men i mitt fall så fick platsen, den triviala anpassningen till existerande värmesystem samt bekvämlighet och driftsäkerhet/avsaknad av krångel avgöra.
Fjärrvärme är såklart alltid ett attraktivt val med tanke på driftsäkerheten och den relativt låga energikostnaden på ca 80 öre/kWh.

Ja men när fler folk skaffar solceller och husen blir tätare och mer isolerade så vill fortfarande bolagen/staten ha in pengar och då kommer nog de som ha fjärrvärme åka dit.
Man sitter lite i deras knä då.

Tydligen ska luft/luft ge som mest vid +7 och varmare och när kompressorn jobbar endast 20%.
Så om det är -30 ute och din luft/luft pump måste gå för fullt blir det inga bra resultat.
Frågade på ivt ifall man kan sätta att pumpen aldrig ska gå över 20% och sen stödelda med kamin istället.
Den funktionen fanns inte😔

Har hört att det kommit ett genombrott inom solceller med effektivitet på över 30% så om 10år kanske vi får se det hos vanliga konsumenter oxå.
Det kommer förändra mycket.

gurrre skrev:
Ja men när fler folk skaffar solceller och husen blir tätare och mer isolerade så vill fortfarande bolagen/staten ha in pengar och då kommer nog de som ha fjärrvärme åka dit.
Man sitter lite i deras knä då.
Det är möjligt (men inte nödvändigt, vår fjärrvärme har ett stort mått av spillvärme, som inte kan dumpas på elnätet). MEN samma är ju i så fall sant redan idag vad gäller elnätet. Våra elpriser skjuter i höjden som aldrig förr samtidigt som spotpriset på marknaden nu är så lågt att man inte ens kan köra kärnkraftverk... I Danmark så har man exv. spotpris till leverantör på 0.15 SEK/kWh, och priser till kund på mellan 3-4 SEK/kWh redan idag och samma med det "Energivända" Tyskland. Så elleverantörerna har helt klart exempel att ta efter.

Så att säga att man skulle ta en risk med fjärrvärme och istället förorda elbaserad uppvärmning, nej, det kan jag inte köpa. Fjärrvärme har risker, helt klart. Men el har ännu större risker, och vissa av dem börjar synas redan idag. Bara som exempel så betalar jag ~40 öre/kWh för min fjärrvärme, och det är jätteenkelt att förstå, för jag får helt enkelt en räkning där det står X kWh förbrukat, gånger ~40 öre = Att betala. Elräkningen däremot är en djungel med två olika leverantörer och en massa olika påslag (inklusive en effekttaxa) som tillsammans gör att mitt betalade elpris är dubbelt mot "vad elen kostar".

Så det finns som sagt risker med alla system. Utbyggnad av fjärrvärme till villor går trögt (hyresfastigheter är en annan femma), just på grund av att energiförbrukningen minskar. Men har man lokal spillvärme så går den inte att exportera till Danmark, vilket el gör, så det är en mindre risk. Dock så sitter man hårt i knäet på sin leverantör med fjärrvärme vilket kan leda till monopolfasoner osv. Å andra sidan så sitter man lika hårt i knäet på sin elnätsleverantör, och de har redan börjat med monopolfasoner å det grövsta, så det är inget fall framåt. osv. osv.

I många större kommuner kommer ju fjärrvärmen i från eldning av sopor vilket gör att den egentligen är ett överskott. Skulle fler gå över till el så blir kommunen inte av med fjärrvärmen, därmed blir den snarare billigare för att öka förbrukning. Redan idag betalar du ju mindre per kWh beroende på hur mycket du sänker temperaturen mellan in och ut.

Men man har väl fasta avgifter och påslag på fjärrvärmen oxå väl?
För du kan väl inte bara ha ett pris på 40öre /kw?

Tycker ändå att Kalmar energi har bra översikt på deras hemsida det gör att man vill spara😊
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.