Så här var det: Först installerades en 14kW VP. 10 år år senare installerades en JFB, ingen tänkte på att det skulle vara något speciellt med att driva 3 st kylspåpskompressorer. Så gav VP upp och en ny VP installerades, också av on/off typ på 10kW, men bara en kompressor (scrollkompressor) och det bara fungerade men så gick JFB sönder efter en 10-15 år så då sattes en ny JFB in och det fortsätter att bara fungera.

Jag skiter fullkommligt i om det skulle behöva vara en 300mA JFB till min nya VP, går den på en 30mA JFB så får den fortsätta att göra det. Jag har VÄRLDENS bästa larm till min JFB, HELA familjen gnäller något oerhört om den löser ut (har inte hänt så ofta)(jo när jag klipper spänningslös kabel)

Luftpumpar är inget för Norrland, just nu har vi -18.

Protte

Nu börjar tråden springa iväg, svar till huvudfrågan:
4 ledare = TN-C
5 ledare = TN-S eller TN-C
Är det 5-ledare bör det finnas märkning hur det ligger till, annars måste man kolla där det matas från.

Slugge skrev:
Nu börjar tråden springa iväg.
Så sant, ämnet spårar ur, jag har fått svar på min fråga och mer där till, stort tack till alla i denna tråd! Internet är fantastiskt på många sätt!

Tomas d^_^b

Så är tanken att min nya elcentral skall kopplas in. På Skena 1 och 2 skall hushållselen anslutas och på skena 3 skall värmepumpen anslutas är tanken.

• kopplingschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du ha "Skena 3" till, duger det inte med RK mellan JFB och 3 säkringar för värmepumpen eller ska du ha mer på den JFB:aren?

Protte

prototypen skrev:
Vad ska du ha "Skena 3" till, duger det inte med RK mellan JFB och 3 säkringar för värmepumpen eller ska du ha mer på den JFB:aren?

Protte
Du är klok du, jag har faktiskt ritat om.. jag skippar skena tre för värmepumpen och ansluter den direkt till den andra JFB. Bifogar en uppdaterad skiss.

• kopplingschema.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Nu ser du att du klarar dig med orginaluppsättningen PE och N skenor.

Protte

prototypen skrev:
Nu ser du att du klarar dig med orginaluppsättningen PE och N skenor.

Protte
Japp, efter helgen skall detta förverkligas! Två elcentraler skall konsolideras till en modern (DIN) och säker (JFB) central.

PS
Bifogar en lite utvecklad skiss.

• kopplingschema-v2.jpg
    Skapa konto
Men du har fortfarande skyddsjorden att gå genom elmätare 2.

Protte

prototypen skrev:
Men du har fortfarande skyddsjorden att gå genom elmätare 2.

Protte
Nej, det var en miss när jag ritade... uppdaterad bild bifogad. Tack för att du dubbelkollar!

Tomas

• kopplingschema-v2.jpg
    Skapa konto
ser ju ut som att du tillslut trots allt fixar detta, PEN ledare ska va gulgrön och tejpas blå i ändarna, ledningen från PE(N) skena till JFB ingången ska vara blå, då det är en nolla.
lägg inkommande PEN längst ut på PE(N) skenan under därför avsedd klämma och utgående nollor till JFB'erna lägger du direkt bredvid ink. PEN, sedan börjar du med lägga in alla skyddsjordar på rad..

Vidarematningen har du inte ritat in, men det kanske är självklart.

Protte

prototypen skrev:
Vidarematningen har du inte ritat in, men det kanske är självklart.

Protte
Vidarematningen?

electrocuted skrev:
ser ju ut som att du tillslut trots allt fixar detta,
Du ser, det är aldrig för sent att lära sig ;)

electrocuted skrev:
PEN ledare ska va gulgrön och tejpas blå i ändarna,
Den är grå idag, precis som alla faser... de kommer ut från Fortums mätare som är plomberad så tyvärr kan jag inte rätta till färgerna ...

electrocuted skrev:
ledningen från PE(N) skena till JFB ingången ska vara blå, då det är en nolla.
fixat, bifogar en uppdaterad bild. Jag hoppas jag förstod dig korrekt.

electrocuted skrev:
lägg inkommande PEN längst ut på PE(N) skenan under därför avsedd klämma och utgående nollor till JFB'erna lägger du direkt bredvid ink. PEN, sedan börjar du med lägga in alla skyddsjordar på rad..
Stort tack för alla tips! Återkommed med en bild på kalaset när det är monterat på plats!

• kopplingschema-v2.jpg
    Skapa konto
tomashermansson skrev:
Vidarematningen?
Det går en svart kabel uppåt, på skenorna ligger det en röd, grå, och blå ledare, måste vara vidarematning till något.

Får man lägga 2 trådar i H-brytaren så ordnar det sig.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.