65 151 läst ·
47 svar
65k läst
47 svar
4 eller 5-ledarsystem, hur vet man?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Så här var det: Först installerades en 14kW VP. 10 år år senare installerades en JFB, ingen tänkte på att det skulle vara något speciellt med att driva 3 st kylspåpskompressorer. Så gav VP upp och en ny VP installerades, också av on/off typ på 10kW, men bara en kompressor (scrollkompressor) och det bara fungerade men så gick JFB sönder efter en 10-15 år så då sattes en ny JFB in och det fortsätter att bara fungera.
Jag skiter fullkommligt i om det skulle behöva vara en 300mA JFB till min nya VP, går den på en 30mA JFB så får den fortsätta att göra det. Jag har VÄRLDENS bästa larm till min JFB, HELA familjen gnäller något oerhört om den löser ut (har inte hänt så ofta)(jo när jag klipper spänningslös kabel)
Luftpumpar är inget för Norrland, just nu har vi -18.
Protte
Jag skiter fullkommligt i om det skulle behöva vara en 300mA JFB till min nya VP, går den på en 30mA JFB så får den fortsätta att göra det. Jag har VÄRLDENS bästa larm till min JFB, HELA familjen gnäller något oerhört om den löser ut (har inte hänt så ofta)(jo när jag klipper spänningslös kabel)
Luftpumpar är inget för Norrland, just nu har vi -18.
Protte
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad ska du ha "Skena 3" till, duger det inte med RK mellan JFB och 3 säkringar för värmepumpen eller ska du ha mer på den JFB:aren?
Protte
Protte
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Du är klok du, jag har faktiskt ritat om.. jag skippar skena tre för värmepumpen och ansluter den direkt till den andra JFB. Bifogar en uppdaterad skiss.prototypen skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nu ser du att du klarar dig med orginaluppsättningen PE och N skenor.
Protte
Protte
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Japp, efter helgen skall detta förverkligas! Två elcentraler skall konsolideras till en modern (DIN) och säker (JFB) central.prototypen skrev:
PS
Bifogar en lite utvecklad skiss.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men du har fortfarande skyddsjorden att gå genom elmätare 2.
Protte
Protte
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
ser ju ut som att du tillslut trots allt fixar detta, PEN ledare ska va gulgrön och tejpas blå i ändarna, ledningen från PE(N) skena till JFB ingången ska vara blå, då det är en nolla.
lägg inkommande PEN längst ut på PE(N) skenan under därför avsedd klämma och utgående nollor till JFB'erna lägger du direkt bredvid ink. PEN, sedan börjar du med lägga in alla skyddsjordar på rad..
lägg inkommande PEN längst ut på PE(N) skenan under därför avsedd klämma och utgående nollor till JFB'erna lägger du direkt bredvid ink. PEN, sedan börjar du med lägga in alla skyddsjordar på rad..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vidarematningen har du inte ritat in, men det kanske är självklart.
Protte
Protte
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Du ser, det är aldrig för sent att lära sigelectrocuted skrev:
Den är grå idag, precis som alla faser... de kommer ut från Fortums mätare som är plomberad så tyvärr kan jag inte rätta till färgerna ...electrocuted skrev:
fixat, bifogar en uppdaterad bild. Jag hoppas jag förstod dig korrekt.electrocuted skrev:
Stort tack för alla tips! Återkommed med en bild på kalaset när det är monterat på plats!electrocuted skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg