Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

4 eller 5-ledarsystem, hur vet man?

1. tomashermansson
    Medlem · Stockholm · 101 inlägg

tomashermansson

Medlem
    Hur kan jag undersöka om jag har 4 eller 5 ledarsystem framdragit till fastigheten? Första elcentralen är kopplat enligt 4-ledarsystem (jord och nollan är ihop kopplade).

Jag har behov att uppgradera/byta ut mina elcentralet och tänkt i så fall "uppgradera" till 5-ledarsystem om den möjligheten finns.

Är det så enkelt som att räkna antalet ledare i inkopplingen eller kan man på annat sätta få detta bekräftat?

Så här ser min första elcentral ut;
    http://tomasanna.homeserver.com/elcentral/efter elsanering (3).jpg

De gråa ledningarn från vänster på bilden ovan är huvudmatningen. Vad jag kan se finns "bara" fyra ledare.

Här en mer översiktlig bild;
    http://tomasanna.homeserver.com/elcentral/efter elsanering (4).jpg

Tack på förhand!

• Laddar…
  2. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 881 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Du har garanterat 4-ledare som service (matningen TILL mätaren). De allra flesta har de. Även nya servicer som dras i dag är för de mesta 4-ledare.

Vill du så kan man ändå gå över till 5-ledare efter mätaren till centralen/centralerna (vilket man brukar göra om man byter kabel)

3. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Oj, där var det mycket så kallade tillfälliga kopplingar! :S

4. tomashermansson

tomashermansson

Medlem
    Tack för ditt svar!

Ah, det var det jag misstänkte. Hur går man över till 5-ledare efter mätaren? dvs hur skiljer man på nollan och jord efter mätaren?

5. tomashermansson

tomashermansson

Medlem
    Så sant, men bilden är tagen under arbetet med att sanera samt installera extra elmätare för värmepumpen.

6. nsiak
    Medlem · VGL · 358 inlägg

nsiak

Medlem
    Jag gillar INTE att du kopplat ihop jord och nolla i elmätaren, sen var väl inget vackert direkt men det vet du säkert redan...

7. tomashermansson

tomashermansson

Medlem
    Hur skall det kopplas? Eftersom allt är kopplat med 4-ledare så ser jag ingen annan utväg... tacksam för tips!

Vackert, nej, det är så sant, men som sagt, detta var under själva omkonfigurationen, jag kan försäkra dig om att det är "vackrare" nu ;)

8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 251 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Efter elcentralen som är sista stället man delar upp PEN till N+PE får man INTE koppla samman noll och skyddsjord.

Uppdelning av 4 ledare till 5 ledare kan ske tidigast i transformatorstationen och absolut senast i gruppcentralen, efter gruppcentralen SKA de vara åtskiljda, finns många trådar om "fuljordning", bara att söka.

Vet man inte hur man ska göra med skyddsjorden förbi elmätaren, så kanske man inte ska....

Skyddsjorden in och ut kopplar man bara ihop med en toppklämma, enkelt.

Protte

9. tomashermansson

tomashermansson

Medlem
    Efter egen efterforskning så ser jag att delning av jord/nolla (PEN) sker i jordfelsbrytare, det är alltså här man övergår från 4-ledare till 5-ledare, är detta rätt uppfattat?

Då blir följdfrågan, kan man sätta en jordfelsbrytare på hela huset? Jag har hört flera säga att man inte skall ha gjord felsbrytare mer än där det är nödvändigt...

10. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 344 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Du behöver inte en JFB för att dela upp PEN i jord och nolla. Det kan göras i en kopplingsplint, normalt i första centralen. Oftast görs det via JFB, men om du t.ex har en undercentral så sker uppdelningen innan JFBn i huvudcentralen (om man nu inte vill skydda huvudledningen till undercentralen med en 300mA JFB).

11. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 251 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Uppdelning av PEN till PE+N är ingen raketvetenskap, Är inkommande matning till elcentralen 4 ledare så ansluter man PEN till skyddsjordskenan, sedan sitter det en skruv/bygel/trådstump mellan skyddsjordskenan och nollskenan och vips så är de uppdelade i PE och N. Sätter man in jordfelsbrytare så "ersätter" den tråden/skruven/bygeln då strömmen ska gå genom JFB istället.

Jordfelsbrytare ÄR nödvändigt ÖVERALLT.

Protte

12. H
    Moderator · Stockholm · 45 920 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Ursäkta, men jag måste fråga: Har du koll på vad du håller på med? Att fibbla med jord/nolla i en central är farligt om man inte har järnkoll. Om du ex. bryter kopplingen mellan nolla och PEN i centralen, så får du slumpartat 0 - 400V i dina vägguttag, stor risk för brand. Det finns ett flertal liknande fel man kan ställa till.

13. tomashermansson

tomashermansson

Medlem
    Ok, det är så det är kopplat idag. PEN går till både nollplinten och jordplinten direkt efter elmätaren.

14. tomashermansson

tomashermansson

Medlem
    Tack för förtydligandet.

Ok, även till värmepumpen alltså?

15. tomashermansson

tomashermansson

Medlem
    Hej hempilaren, jag vet inte alltid vad jag håller på med, men ännu har jag inte kopplat om något vad det gäller nollan/jorden. Jag kartlägger elen i huset och försöker förenkla och förbättra det som finns (ännu mest teoretiskt). Just nu vill jag gå till botten med just 4- resp 5-ledningssystem då elinstallationen i huset uppenbarligen är gjort i flera omgångar och av olika mäniskor. T.ex. så finns tre centraler, och de är rätt tomt i alla centraler.

Tack för tipset, jag har dock ännu inga planer på att koppla om detta. Skulle jag få 400V i uttagen så skulle det stå mig dyrt... phu, det skall jag försöka låta bli med ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.