Någon som vet om det räcker med 3x16 Amp till liten spis med tre plattor och kombinerad kyl/frys? Bor i en liten ”etta” och har nu upptäckt att jag betalar för 3x20 Amp!!
Ewa

Ja det räcker mer än väl. Man driver många småhus med 3x16 A.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
I princip garanterat. Jag har 16 A huvudsäkringar i båda mina hus. Funkar till spis, diskmaskin, värmepumpar, varmvattenberedare och så vidare.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M MarilynL skrev:
Någon som vet om det räcker med 3x16 Amp till liten spis med tre plattor och kombinerad kyl/frys? Bor i en liten ”etta” och har nu upptäckt att jag betalar för 3x20 Amp!!
Ewa
Jag har 3 X 16 A till hela mitt hus med riktig induktionsspis 4 plattor & ugn, vattenburen värme med värmepump och allt annat ett hus har typ diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare.

Bästa svaret

BirgitS
M MarilynL skrev:
Ewa
Det är bra att kolla att det blir tillräckligt mycket billigare med 3x16 A än 3x20 A så att kostnaden för bytet vägs upp. Här är det samma pris för 3x16 A och 3x20 A till lägenheter.

• Gilla
MarilynL
  • Laddar…
Samma sak på fler orter jag känner till. När man bygger nya flerfamiljsfastigheter så är det ofta så att alla får 3×20 A rakt över oavsett stor eller liten lägenhet.

Fleranvändarpris * Priset gäller för kunder med anläggning på en gemensam elnätsanslutning om minst tre abonnemang. Priset tillåter mätarsäkringar på max 20 A (alternativt 25 A enfas) och en elanvändning på normalt högst 8 000 kWh per år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.