Jag funderar på att få hem en elektriker för att byta ut mina 2 centraler till 1 ny med automater.
I dag har jag en orginal med 4 st och en nyare (ca 12 st) där spis, VVB och elvärmen ligger.
Spis och VVB är ju självklart att man vill bryta bort alla faser direkt. Men på värmen där det är 230V radiatorer men byggt i 3fasgrupper kanske man fortfarande vill ha 3 st 1fas säkringar?
Hur tänker ni andra om detta?
 
Är alla elementen 230 V skulle jag välja 3x1 pol i ett sånt fall. Vid blandade typer väljer man med fördel allpoligt.
 
Alla är 230V men de delas upp från 3 fas vid varje radiator.
 
Ja, då kan det passa bra med enpoliga säkringar just för den delen.
 
Jag hade nog ändå kört med 3pol. Just pga den anledning att bryter man och sen så kontrollerars det inte att det är spänningslöst så är fortfarande 2 faser aktiva i dosan och dessutom kan nolla vara strömförande.

Finns ingen anledning egentligen enligt mig att ha 3st 1 pol. Elementen stänger man ju lämpligt av på reglaget/brytaren om det är för varmt isf.
 
Det beror på sektioneringen i värmesystemet. Det är inte roligt om man får ett jordfel i ett elementet och all värme i huset kopplas bort. I ett sådant fall kan 3 st enpoliga vara en bättre lösning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Det beror på sektioneringen i värmesystemet. Det är inte roligt om man får ett jordfel i ett elementet och all värme i huset kopplas bort. I ett sådant fall kan 3 st enpoliga vara en bättre lösning.
Hjälp mig förstå denna? Borde inte det vara avhängt sektionering med jfb som förvisso kommer kräva enskilda säkringar snarare än en respektive 3polssäkring?
 
Det beror på om värmeelementen är kopplade via jordfelsbrytare. Används jordfelsbrytare bör dom delas upp på två jfb. Det kan bli dyra skador om huset fryser vintertid under en semesterresa.
 
Tobbe_3 skrev:
Det beror på om värmeelementen är kopplade via jordfelsbrytare. Används jordfelsbrytare bör dom delas upp på två jfb. Det kan bli dyra skador om huset fryser vintertid under en semesterresa.
Då får du dra lite extra tråd och det kanske inte får plats, sen så är det nog ändå bättre för elsäkerheten med en trepolig säkring, för om du nu skulle behöva byta första elementet på slingan så kanske du bara bryter en säkring och då har du spänning på nollan som matas via de andra elementen
 
Hojte skrev:
Då får du dra lite extra tråd och det kanske inte får plats, sen så är det nog ändå bättre för elsäkerheten med en trepolig säkring, för om du nu skulle behöva byta första elementet på slingan så kanske du bara bryter en säkring och då har du spänning på nollan som matas via de andra elementen
Om man ska byta ett element kan man väl slå av alla tre säkringar, men det är ju trist om det blir kortis i ett element så försvinner alla element.
 
Har nog inte tänkt köra på flera JFB då jag inte är orolig för den typen av fel. Ev förbereda så det finns plats för personskyddsautomat för bilvärmare mm.
 
  • Gilla
Hensås och 1 till
  • Laddar…
Tack för dina kloka ord ang JFB - du har uppenbarligen god kontroll på din anläggning. Somliga andra är tvärtom oroliga och vill gödsla med JFBer och PSAer.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.