Vi har nyss köpt hus, mitt första, så det är mycket nytt.
Det drar väldigt mycket från fönstren och vi har svårt att få upp en behaglig temperatur trots element på relativt hög temperatur och luft/luftvärmepump (funktionen på en av dem är osäker).
Fönstren är i behov av omsorg och jag funderade på vad som är bäst utifrån kostnads och hållbarhetsperspektiv, byta alla fönster till 3glas med tilluftsventiler eller renovera de befintliga 2 glas med isolerglas innerst och sen normalt underhåll ( nytt kitt och måla)?
Vi har inte möjlighet att byta alla fönster de kommande 2 åren då vi behöver göra andra saker före men att påbörja renoveringen av befintliga fönster kan börja ske redan i vår.
Vad skulle ni välja och vad är för och nackdelar med respektive alternativ?
Det drar väldigt mycket från fönstren och vi har svårt att få upp en behaglig temperatur trots element på relativt hög temperatur och luft/luftvärmepump (funktionen på en av dem är osäker).
Fönstren är i behov av omsorg och jag funderade på vad som är bäst utifrån kostnads och hållbarhetsperspektiv, byta alla fönster till 3glas med tilluftsventiler eller renovera de befintliga 2 glas med isolerglas innerst och sen normalt underhåll ( nytt kitt och måla)?
Vi har inte möjlighet att byta alla fönster de kommande 2 åren då vi behöver göra andra saker före men att påbörja renoveringen av befintliga fönster kan börja ske redan i vår.
Vad skulle ni välja och vad är för och nackdelar med respektive alternativ?
Det jag vill rekommendera att börja med är att se över tätningslisterna. En snabb och billig åtgärd som potentiellt kan minska draget rejält.
Ålder och skick på fönstren är ganska avgörande för vad som är en vettig åtgärd. Är det fönster från 50-talet eller äldre skulle jag säga renovera. Gör ni det själva tar det mycket tid men kostar inte så mycket. Lejer ni ut arbetet är det sannolikt ungefär samma kostnad som att köpa nytt. Oavsett så får ni behålla fönstren som matchar huset. Nya fönster ger oftast ett annat intryck och minskad glasyta. Finns några trevliga trådar med fönsterrenovering att söka upp här på forumet.
Isoleringsvärdet skiljer inte så mycket mellan ett treglasfönster och ett tvåglas med energiglas i innerbågen.
Handlar det däremot om halvruttna fönster från 70-talet är det antagligen bättre med byte.
Ålder och skick på fönstren är ganska avgörande för vad som är en vettig åtgärd. Är det fönster från 50-talet eller äldre skulle jag säga renovera. Gör ni det själva tar det mycket tid men kostar inte så mycket. Lejer ni ut arbetet är det sannolikt ungefär samma kostnad som att köpa nytt. Oavsett så får ni behålla fönstren som matchar huset. Nya fönster ger oftast ett annat intryck och minskad glasyta. Finns några trevliga trådar med fönsterrenovering att söka upp här på forumet.
Isoleringsvärdet skiljer inte så mycket mellan ett treglasfönster och ett tvåglas med energiglas i innerbågen.
Handlar det däremot om halvruttna fönster från 70-talet är det antagligen bättre med byte.
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Byggt 74, detta är det sämsta fönstret. Resterande är i behov av kittning och målning men inget som ser ut som detta. Planerar att byta ut det här om vi hittar på återbyggdepån. Annars tar jag på mig utmaningen att laga det så länge.Dheri skrev:
Det jag vill rekommendera att börja med är att se över tätningslisterna. En snabb och billig åtgärd som potentiellt kan minska draget rejält.
Ålder och skick på fönstren är ganska avgörande för vad som är en vettig åtgärd. Är det fönster från 50-talet eller äldre skulle jag säga renovera. Gör ni det själva tar det mycket tid men kostar inte så mycket. Lejer ni ut arbetet är det sannolikt ungefär samma kostnad som att köpa nytt. Oavsett så får ni behålla fönstren som matchar huset. Nya fönster ger oftast ett annat intryck och minskad glasyta. Finns några trevliga trådar med fönsterrenovering att söka upp här på forumet.
Isoleringsvärdet skiljer inte så mycket mellan ett treglasfönster och ett tvåglas med energiglas i innerbågen.
Handlar det däremot om halvruttna fönster från 70-talet är det antagligen bättre med byte.
Har bytt från 2 glas "Perspektivfönster" anno 70 tal, 2 glas vippfönster. De läckte så morsan vägrade vara nära fönster hos oss vid sträng kyla. Fick iaf tips om att sätta dammtätningslist mellan bågarna och det gav ett märkbart lyft. Innan hade vi ibland frost i nedre hörnens insida❄️
Tipsar därför om att även satsa på dammtätningslist och inte bara vanlig list mellan karm och båge.
Bytte 2 år senare själv till 3 glas fönster med inbyggd spaltventil i hela markplanet. Bytet gav c 500kWh lägre årsförbrukning då värmepumpens COP ger större vinst på direkt energiförbrukning. Med COP på 3,5 -4 så skulle besparingen vid direktverkande el varit 1500-2000kWh.
Tipsar därför om att även satsa på dammtätningslist och inte bara vanlig list mellan karm och båge.
Bytte 2 år senare själv till 3 glas fönster med inbyggd spaltventil i hela markplanet. Bytet gav c 500kWh lägre årsförbrukning då värmepumpens COP ger större vinst på direkt energiförbrukning. Med COP på 3,5 -4 så skulle besparingen vid direktverkande el varit 1500-2000kWh.
Klicka här för att svara
