Det finns även lösningar där man startar med driftkondensator och extra startkondensator. Urkopplingen av startkondensatorn görs med tidrelä, varvtalsrelä eller en hjälpkontakt på startknappen till nollspänningsutlösaren. Därefter finns endast driftkondensatorn ansluten till elkretsen.

Redigerat:
Finns möjligheten så gör som prototypen skrev och lägg insatsen på ett trefasuttag istället.

Annars kan du välja konding relativt fritt enligt tumregeln som var uppe det går säkert bra med 80-100 uF i detta fallet som är lättstartat men med lång starttid pga svängmassan. Det som ligger i fatet är den betydligt lägre tillgängliga effekten och momentkaraktäristiken pga kondensatordriften. Lätt hänt att man hamnar i riktigt dålig driftpunkt med stor eftersläpning och förlusteffekt när man lastar på lite, så ta det varligt med litet ingrepp och mata långsamt så går det nog bra.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Som sagt, trefas är planerat men jag får vänta till utesäsongen kommer och jag kan börja gräva ner kabel.

Jag får hyvla tunnt fram till då.

stampenrangers skrev:
Kapsling/kopplingsdosa ska anskaffas! ..och ngn sån här också va?

[länk]
Då är vi uppe i kostnaden för hela uttaget.

Men nu var det visst något med grävande, är du medveten om hur många markkablar som läggs PÅ marken när det inte går att gräva så med lite skydd kan ligga där tills det blir läge att gräva.

Efter stormen Gudrun så låg det miltals med kabel i dikena. Är säkert nedgrävda nu. Funkar

Protte

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Teoretiskt ...
Skulle det funka att driva en sådan 3 fasmotor på 2 faser och Nolla istället för 1 fas + nolla för att slippa kondensator. Motorn är Delta kopplad 220 v. I såfall skall alla lindningarna vara inkopplade eller bara två.

Vid normał kondensatordrift skall alla tre lindningar vara inkopplade eller bara två. Anledningen till frågan är att många färdigbyggda enfas motorer bara har två lindningar kopplade som ett V. Den tredje lindningen får kondensatorn paralellt.

Eftersom en del undrar över hur jag tänker så kanske jag ska förklara.

Jag har en liten snickeriverkstad i garaget som har en carport bredvid. Från proppskåpet i huset till lämplig plats i carporten (allt väggutrymme i garaget är värdefullt) blir det 40 meter kabel. Vid proppskåpet behövs en förgrening efter huvudsäkringarna för att dra till garaget för att det finns inte tillräckligt med plats i proppskåpet. Undercentral i carporten samt uttag,slang och kablage, blir sammanlagt lite mer än de hundringar som föreslogs som ungefär samma som en konding, kapsling och strömbrytare.

En anledning till att detta inte är påbörjat/färdigdraget och inkopplat än är att jag inte kan få klarhet i exakt vilken hårdvara jag ska skaffa samt att de förslag jag fått från elektriker som varit här och tittat verkat lite väl tilltagna både ad det gäller priser samt beräknad tidsåtgång för arbetet. Samt lite andra saker.

Hoppas detta förklarar om mina prioriteringar verkar konstiga.

/A

Jag skulle avråda från en utomhusplacerad elcentral. En normkapsling på 2 rader är ingen stor låda. Från mätarplatsen drar man en nx1 v 5 g 6 mm2 eller en ekkj 4 g6 +6 kabel som troligtvis kan ligga direkt mot utgående plint på mätartavlan. Är huvudsäkringar över 25 a eller att förimpedanserna är höga kan det behövas en säkring på 16,-20 a.

I norncentralen för garaget placeras huvudbrytare, jordfelsbrytare och önskade säkringar på 10-16 a för garaget / verkstadens behov. Tänk på att välja vatten och dammtätt elmaterial om snickeriverksamheten är omfattande t.ex IP 54 , Ip55.

Redigerat:
  • Gilla
stampenrangers
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.