Hej :geek:
Det sitter ett perilexuttag på 400v avsäkrad med 16A i min tvättstuga och jag vill ha ett tvåvägs 230v uttag där istället, kan jag ta en utav faserna + nolla och jord till uttaget och sätta de andra i kopplingsklämma eller bör de ha en varsin fas + nolla o jord? Och måste jag avsäkra med 10A när jag gjort detta?
Uttaget ska driva en 1fas tvättmaskin och en 1fas torktumlare

Mvh Jonas

tommib
Välkommen till forumet!

Du kan ta två av faserna, en till vardera uttagsbrunn, om du använder rätt typ av uttag. Detta är ett exempel. Det viktiga är att uttaget är godkänt för 400 V, vilket få vanliga uttag är. Fördelen med att göra detta är att du kan köra bägge maskinerna samtidigt. Ska man vara petig så krävs ett tvåpoligt överströmsskydd (dvs tvåpolig dvärgbrytare) för att få använda uttaget, inte gamla diazedsäkringar.
Du kan också sätta en utanpåliggande dosa över och grena ut till tre separata envägsuttag. Detta är en bättre lösning om du har diazed, samt att du kan nyttja den tredje fasen också (t.ex. till strykjärn).

Du måste inte säkra ner till 10 A (men jag skulle nog gjort det, iaf om det var diazed).

Det är bra att byta ut perilexuttaget eftersom det inte är petsäkert.

Hela proceduren ska formellt göras av en auktoriserad elinstallationsfirma.

Mikael_L
Det framgick ju inte riktigt ifall TS ville ha två olika faser (och alltså två säkringar och möjligheten till att ta ut dubbelt så mycket effekt) till sitt uttag.
Men att TS ville ha just ett tvåvägs indikerar väl att det kanske gäller för att koppla in två maskiner, så tommib's råd står sig bra.

Men om du jonasz89 bara är ute efter ett enda vanligt tvåvägsuttag som går på en och samma säkring kan du alltså ta ett vanligt uttag, ja bör ta ett sådant.
Men poängen är att då kommer inte säkringen hålla för att köra både TM och TT t.ex. samtidigt.

5
Eller så sätter du en fast anslutning på tt och tm å den tredje fixar du ett uttag till, tex till strykjärn å mangel . Om det nu är nån som har msngel längre .Går ju att göra på många sätt om man vill. (y)
( det var inte din frågeställning, men jag ville bara säga att du kan göra på fler sätt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.