Bengt Sjöberg Bengt Sjöberg skrev:
Jag håller med om det mesta ovan. Ett litet tillägg, jag köper budget med 5 års garanti. Då har jag problemfritt ägande åtminstone i fem år. Tyvärr bet jag mig i tummen på den Electrolux diskmaskin jag köpte för drygt tre år sedan. Diskkorgens blåa plastdetaljer (för att hålla glas på plats) började vittra sönder. För mig uppenbart fabrikationsfel då materialet har blivit utmattat. Diskkorg ses dock som en slitdetalj och är undantaget i garantivillkoren. LÖMSKT! Klart att en diskkorg ska hålla i fem år...
Finns reservdelar att köpa, två glashållare som tillsammans håller hela 6 glas kostar bara 500 kr + frakt. Den får gå utan glashållare tills något större går sönder.
Jag fick samma delar på garantin, inget snack heller!

P
M Mattan01 skrev:
ASKO är fortfarande premium och tillverkas inte i något öststatland. Inte i Slovakien heller utan i Slovenien som är EUland. De flesta komponenterna tillverkas i EU. Utvecklingen av maskinerna sker i Sverige. FÖ är Slovakien också EU!
öststat med kinesiskt ägande och importerar elektroniken från PRC
definitivt inte premium om man bortser från priset

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Det är nog leverantören som bestämmer om du får ångra eller välja något annat. Branschvillkoren är att de ska ha rätt många försök att rätta till felet...

Jag valde Miele igen i somras. Den kostade 22000.- Då är den uppkopplad, har diskmedelspatroner så jag slipper slabba (bara att trycka igen dörren, så kör den kl 02.00) och tål varmvattenanslutning. Den förra maskinen var också en Miele som bara höll i 9 år innan pumpen var helt slut. För dåligt, men jag gjorde om det.

Fördelen med att den tål varmvattenanslutning (alla Mieles diskmaskiner tål det), är att det drar betydligt mindre energi (förutsatt att du inte har direktel i varmvattenberedaren, men vem har det idag?).
Jag har bergvärme och då ser det ut så här:

[bild]
Alltså totalt runt en kWh för en körning med perfekt ren disk i solarspar-programmet. Kastruller, glasformar, rubbet.
Förmodligen går pengarna till diskmedelspatronerna i stället, men det är det värt, ha ha! =))

Lycka till och hoppas att det löser sig på ett bra sätt!

/Fumble
Nja, i konsumentköpslagstiftningen har återförsäljaren rätt att avhjälpa felet tre gånger. Eller i praktiken ska den tredje fungera, sen finns möjlighet att häva köpet från konsumentens sida. Men framförallt har vi bra kontakt med butiken i fråga så har svårt att tro att de skulle krångla. Vi har dessutom flaggat för att vi kommer köpa övriga vitvaror inom kort då köket ska byggas om.

• Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
P
E EvertL skrev:
Oj, då har jag valt rätt då, att inte byta ut min gamla Elektrolux-kyl från 1979, alltså 43 år gammal!
Den fungerar perfekt, om man bortser från en spräckt glashylla som är ihoptejpad.
Dock har magnetlisten lite sprickor i sig. Finns de att köpa nya, gissar på nej där?
Och elförbrukningen är troligen lite högre än en ny, men då blir det ju en viss överskottsvärme, så förlusten den vägen är nog ändå måttlig.
kan mycket väl finnas såväl hyllor som list det beror på PNC

P
H Harald Blåtumme skrev:
Har alltid frågat mig varför folk köper prylar från IKEA med påhittade Kalle Anka-namn, istf för att köpa prylarna från tillverkaren och med ordentlig dokumentation, recensioner osv. I de fallen det visar sig vara identiska produkter vilket det vanligen är - IKEA tillverkar naturligtvis inga vitvaror utan bara sätter sin etikett på grejerna.

Det är enbart försvårande i läget man behöver reparera om allt man har är IKEAS benämning typ diskmaskin "SKITRENT". Totalt trams enligt min mening.
för att ikea ger 5 års garanti

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
för att ikea ger 5 års garanti
Även Elgiganten ger 5-års garanti.

P
A AndersbcD skrev:
Även Elgiganten ger 5-års garanti.
långt ifrån på alla

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
varför byttes mielen? dvs hänger felet kvar?
Vi köpte en Miele för ca 13 år sedan som bara strulade och Miele ville inte fixa problemet efter att garantin gått ut så jag fixade det själv. Efter 4,5 år började den läcka och då åkte den ut och ersattes av en Bosch som nu efter ca 9 år ersatts av en ytterligare Bosch. Vi är väldigt nöjda med Bosch på alla sätt men aldrig en Miele igen -- bara som ett tips.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det kanske var misstag nummer ett....att byta ut en äldre miele som med lite fix säkert kanske gått 20 år till.
Vår Miele blev inte ens 5 år, för dyr att laga. Men vår förra Cylinda den hade nog 17 år på nacken, minst - vi älskade den maskinen.
Men till sist får man nog ge upp dem alla.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
F Fridaerha skrev:
Nu har vi kollat av anslutningen. Inte någon som helst problem. Bra tryck i ledningarna. Åker tillbaka till Elon imorgon och ber om att få byta till annat märke, troligtvis Miele men ska även kika om de har någon annan modell som funkar.

Det märkliga i det här, som jag kanske inte skrev tidigare, är att Askon funkar jättebra typ 4-5 diskar. Rent och snyggt. Sen kommer det felkod på den 5-6e. Därefter några felfria diskar igen för att sedan signalera felkod återigen. Så det rimliga är väl att det är någon form av sensor eller annan elektronik som är av B-kvalitet. Mest troligt är väl kanske att hela ”batchen” havererat i tillverkningen.
Att man har kommunal anslutning är ingen garanti för trycket. Jag bor lite högt och emellanåt är det knappt styrfart på vattnet ur kranen.
Dock har diskmaskinen aldrig krånglat.

Men billiga grejer har färre finesser. Och färre funktioner som kan gå sönder. Nog som du säger en sensor som ligger på gränsen. Och larmar därför ibland och ibland inte. En billig maskin hade inte någon sådan sensor utan kör bara på. På gott och ont.
Här har du iaf en felutpekning. Det är inte illa.

F Fridaerha skrev:
Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.

Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.

Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.

Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?

Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.

Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
Vi hade ett liknande problem fast med en tvättmaskin. Köpte då en helt ny maskin och fick samma problem med den direkt. Visade sig vara dålig kontakt i eluttaget. Vilket gjorde att den inte fick den effekt som behövdes vid vissa tillfällen. Så kolla upp det när ni ändå kollar.

• Gilla
Håkan V och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Själv föredrar jag en maskiner som håller mer än 7-9 år. Än så länge nöjd med Miele. Disk, kyl, frys, tvättstapel.
Hur länge en maskin håller är mer av tur.
Köp bara inte Whirlpool. Köpte Whirlpool för 6 år sedan totalt kass diskresultat man kunde tro att maskinen inte hade startat. Service kunde inget göra.
Köpte en Bosch för runt 4000 kr diskar kanonbra och tyst alltid rent.
Tidigare maskiner har bla varit Siemens också mycket bra.
En maskin som går i ca 12 år och köpt för ca 4-5000 kr är inte någon ide att ta ut service på bara att byta.

Vad är det för fel på folk nu för tiden? Betalar ohemula summor för en maskin som ingen behöver. Vad är det för fel på att diska för hand? Både billigare och miljövänligare vill jag påstå. Har aldrig köpt en diskmaskin och kommer helt säkert aldrig att göra det heller då det är den mesta onödiga lyxleksak som uppfunnits för användning i privata hem. Storkök är en annan historia.

• Gilla
  • Haha
McHolm och 4 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
då det är den mesta onödiga lyxleksak som uppfunnits för användning i privata hem.
Du är kul du!👍 Men det finns en rätt aktiv paroditråd där den typen av inlägg nog passar bättre. 😉

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Detta var inte avsett som någon parodi utan taget direkt från verkligheten. Diska för hand gör dig mer tillfreds med livet och naturen och du kommer i harmoni med dig själv. Människor har i alla tider diskat för hand och mår enligt en enig forskarkår betydligt bättre än de som trilskas med icke fungerande diskmaskiner som de köpt för dyra penningar. Valet är ditt och jag lägger mig egentligen inte i hur människor spenderar sina surt förvärvade slantar och hur illa de mår då tingen inte står dem bi.

• Gilla
mvh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.