60 316 läst ·
305 svar
60k läst
305 svar
3e diskmaskinen på en vecka - vad är fel?
Vi är 5 pers i vår familj och hyr även ut ett hus till en lika stor familj. Vi har vår beskärda del av vitvaror.F Fridaerha skrev:
Vi köper bara Bosch/Siemens nu, tillverkas i EU, bra kundtjänst och inte haft en enda reparation på dessa.
Electrolux/Husqvarna mm - Dyrast och sämst, Samtliga vitvaror vi köpt från dem har gått sönder första två månaderna. Bra garanti, men när garantin går ut är det bara att byta.
Cylinda - Trasig första månaden.
Whirlpool gruppen - Trasigt från butik.
Priset på produkten verkar inte spegla kvaliteten, Husqvarna tvättmaskinen vi köpt kostade 20 000 SEK och mycket missnöjda med den.
Hoppas det hjälper i djungeln av vitvaror.
en disk som tar 100L?G guggen skrev:Jag har fyra felfria vitvaror från Bosch, varav en diskmaskin, det känns som med Bosch/Siemens får man ganska mycket bang for the buck. Den kostade runt 9k och är nu runt 6-7år gammal.
Jag bytte ut en otroligt gammal Electrolux, säkert 20-25 år på nacken, den lät som ett tröskverk men fungerade fint, problemet var att vi hade väldigt hög vattenförbrukning och jag mätte upp den till att använa långt över 100l per disk. Hos oss är vatten dyrt och en bristvara.
vad var det för någon?
det finns inga diskar i modern tid som tar mer än 25 och det är mycket, i dag ligger de mellan 7-15liter men håller inte så länge för de blir åderförkalkade på två år
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Vi bytte nyligen frys, från en 10 år gammal electrolux till en ny från Ikea, minns ej märke.electroluxaren skrev:
Den nya ska vara betydligt mer energisnål, men yttermåttet är lika brett som den gamla, innermåttet har tappat nästan 4cm på varje sida.
Vi får inte plats med allt vi brukar ha i frysen längre, så den gamla står igång nere i källaren nu istället
Antar att det är en tvättmaskin som menas.electroluxaren skrev:
Nu är ju inte kalk något större bekymmer i Sverige, jag skulle säga att tvärtom är ett större bekymmer, dvs för mycket diskmedel mm.
Inte kanske så lätt. Idag är Miele lite som Elektrolux. Igår 15-20 år sedan var Miele som Elektrolux var på 80-talet och bakåt.H HEM2121 skrev:
Dvs kvalitet.
Svårt hitta idag när det ska bara ses på energieffektivitet. O man bara skriker miljö miljö och åter miljö, är ju sååå miljövänligt skrota och köpa nytt.
Måhända att min gamla frys drar 3 gånger mer el än en modern men det tar man ändå igen på hållbarhet och att man inte behöver lägga 5000kr plus vartannat år på en ny plus all förstörd mat.
Hade en Miele diskmaskin som höll 6 år. Den som var ursprungligen i huset gissar jag var från 90 talets början, den gick ju sönder därför jag bytte till Miele. När man hört att nya elux bara skit.
Redigerat:
Jag har en Asko och märkte att jag inte kan ställa stora tallrikar i korgen direkt mot högra sidan där vatten verkar cirkulera. Kolla i diskmaskinen om det är nått vattenintag/utkast som du blockerar. Jag löste genom att ha mindre blockerande disk just där.F Fridaerha skrev:Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.
Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.
Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.
Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?
Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.
Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
Nu har jag inte läst precis alla inlägg förlåt för det.F Fridaerha skrev:Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.
Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.
Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.
Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?
Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.
Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
Men min tanke är, har din gamla maskin varit ansluten till varmvatten?
Nya maskiner får oftast inte anslutas till varmvatten.
Det är väl ett sedan länge känt faktum att apparaterna håller sämre sedan dom började energideklareras? Mindre kompressorer i kyl och frys som drar mindre ström, men i gengäld får jobba arslet av sig t ex.F Fideliox skrev:
Eller har jag fattat fel? 🤔😉😎
https://www.energimyndigheten.se/en...fektivare kompressorer och tjockare isoleringelectroluxaren skrev:
Möjligt att du har rätt, men det var trots allt energimyndigheten jag kollade på.
Tyvärr har Miele inte den superba service dom hade förr så det är inte ett köpargument. Däremot är deras maskiner oftast driftsäkra och har lång livslängd med få reparationer. Tvättmaskinerna är deras absoluta topppryl.F Fridaerha skrev:
Det sitter ett filter i vattenanslutningen på inloppsslangen. Kolla så det inte sitter partiklar (bös) där.
Med i kalkylen ska man ju då ha att man halva året har nytta av den ökade värmeavgivningen, från ett kylskåp/frys som drar mer ström.K Klass0n skrev:Det här blir ett konstigt inlägg...
Men min första tanke när jag läste detta var "det kan väl inte alls stämma".
Andra tanken, måste fråga Google 😋
Fick fram att nåt snitt på kylskåp är:
nu: 200 kWh/ år
För 10år sen 400 kWh/år
För 15 år sen 600 kWh/år
Så utan nån som helst motargument från din sida ger jag mig direkt! 😎
Sedan att kyl eller frys kan närma sig tidpunkten när det kan haverera, det är ju ett vettigt argument att ta hänsyn till. 🙂
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Har alltid frågat mig varför folk köper prylar från IKEA med påhittade Kalle Anka-namn, istf för att köpa prylarna från tillverkaren och med ordentlig dokumentation, recensioner osv. I de fallen det visar sig vara identiska produkter vilket det vanligen är - IKEA tillverkar naturligtvis inga vitvaror utan bara sätter sin etikett på grejerna.
Det är enbart försvårande i läget man behöver reparera om allt man har är IKEAS benämning typ diskmaskin "SKITRENT". Totalt trams enligt min mening.
Det är enbart försvårande i läget man behöver reparera om allt man har är IKEAS benämning typ diskmaskin "SKITRENT". Totalt trams enligt min mening.