kisumisu kisumisu skrev:
Min gamla Elektrolux frysbox drar ca 3kWh/dygn. Men den är värd det!
Den som tänkte skrota den för 10år sedan har redan frysbox nummer tre i bruk.

3*4=12
12*365=4380
4380*2=8740kr = ungefär vad en ny frysbox kostar.

Då har jag inte räknat in frakt av en ny.
Förstörd mat
Eventuella skador på huset (tex vattenskada, vilket nu i för sig kanske inte blir med frysbox).
Men framförallt allt tjafs förlorade inkomster och fritid som det tar jaga efter en ny.

[bild]

Men lite hopp finns det "kanske" om kvalitet?!

Vad tror "panelen och experterna" om en sån här diskmaskin? Håller den 20år för en fembarnsfamilj?
[bild]
Väldigt fin maskin, jag skulle rekommendera en XXL dvs 4 cm högre invändigt.
Dessutom är det ju en halvintegrerad, inte så vanligt idag men det kanske är det som önskas.

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
En 19 år gammal kyl?

Ja, något ska man ju roa sig med.
Det gjordes bra grejer för 20 år sedan. Vår ser ut och fungerar som ny, skulle den eller dess fryskompis bredvid gå sönder så skulle jag nog se till att få det lagat hellre än att köpa nytt.

Etikett för Husqvarna-produkt med modellinformation, tekniska specifikationer och tillverkningsuppgifter; "Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två inbyggda ugnar, digitala displaypaneler, reflekterande ytor, köksmiljö, rött kakel.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det gjordes bra grejer för 20 år sedan. Vår ser ut och fungerar som ny, skulle den eller dess fryskompis bredvid gå sönder så skulle jag nog se till att få det lagat hellre än att köpa nytt.

[bild][bild]
Ja, och jag inser att jag tycker 20 år gamla vitvaror ser ut som "nya".
Men är dom så mycket sämre nu då?

Den här är minsta möjliga storlek, vilket inte är superkul med kombinerad kyl/frys, så vi passar på att byta till största möjliga istället.
Alltid roligare när man kan göra så, så att man "uppgraderar" istället för bara lagar 🙂

Och skulle man leta fram inlägg från 2003 här (fanns forumet då?) så skulle dom antagligen säga exakt samma sak.
"För 20 år sedan gjordes grejer som höll, dagens är bara skräp"

• Gilla
Knorren
  • Laddar…
Och skulle man leta fram inlägg från 2003 här (fanns forumet då?) så skulle dom antagligen säga exakt samma sak.
Det ligger nog något i din spaning. 😀

Ett forummeddelande där användaren Lill uttrycker besvikelse över Electrolux och deras produktkvalitet.

• Gilla
Bengt Sjöberg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Det ligger nog något i din spaning. 😀

[bild]
Anekdioti. 😉

I vårt fall har prylarna funktionaliteten vi sökte. Jag tror att grundkomponenterna är litet mer påkostade i dessa gamla kylvaror, men helt bekymmersfritt har det inte varit. Några kretskort fick bytas inom garantitiden vill jag minnas, detta var en akilleshäl på denna årgång men de hade hyfs nog att gå sönder snabbt.

H Harald Blåtumme skrev:

[bild][bild]
Ett halv vanligt fel på dessa var att lampan o displayen började blinka och ha sig. Tyvärr har elektroniken utgått som reservdel.

electroluxaren skrev:
TS har inte haft någon servicetekniker ute vilket är det största felet, det är säljaren som byter maskin utan att felsöka.
Om det varit en servicetekniker på besök är inte relevant och varken rätt eller fel.
Maskinerna har felsökts och konstaterats felaktiga. Platsen detta görs på är inte viktigt alls. Och dessutom sedan länge överspelat.

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P

Den här är minsta möjliga storlek, vilket inte är superkul med kombinerad kyl/frys, så vi passar på att byta till största möjliga istället.
Alltid roligare när man kan göra så, så att man "uppgraderar" istället för bara lagar 🙂
Nedgradering är rätt ord

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
P
Det var rätt då med

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Problemet är att felet inte är i diskmaskinen och säljaren defacto inte försökt att reparera
Varför påstår du något du inte rimligen kan veta utan att ha felsökt maskinerna. Något som dessutom en servicetekniker redan gjort och kommit fram till att maskinerna är felaktiga.

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Varför påstår du något du inte rimligen kan veta utan att ha felsökt maskinerna. Något som dessutom en servicetekniker redan gjort och kommit fram till att maskinerna är felaktiga.
Du är ju inte riktig😂

electroluxaren skrev:
Om detta stämmer skulle det betyda att det är seriefel på komponenter från PRC. Det är illavarslande!
Förut var det inget fel alls på maskinerna. Nu vet du att det är fel på dem, samt att det är i en komponent från PRC. Dessutom att det inte är ett enstaka fel. Utan att det är seriefel!
electroluxaren skrev:
Det betyder i förlängningen att man som konsument måste vara ännu mer noga i sitt val av produkter så att man säkerställer att det inte finns någon som helst inblandning av PRC i sina nya produkter.
Så man kan inte köpa en Volvo då? Det var en märklig slutledning.

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Så man kan inte köpa en Volvo då?
Det har aldrig varit lämpligt! 😂

• Gilla
  • Haha
hhallen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.