electroluxaren skrev:
Ja du jag får sänka mig
När du handdiskar på rätt sätt har du en balja med 2,5 liter vatten och en droppe diskmedel, temperaturen i baljan kanske du har på 40C om inte frökenhänderna säger nej.
Du sköljer därefter i en annan balja där du fyller i 2,5 liter kallt vatten.
slutligen låter du disken lufttorka eller så nedlåter du dig att torka med en för ändamålet avsedd handduk.
Du har då slösat bort en droppe diskmedel av valfri sort
5 liter vatten
om vi antar att du klarar av att diska i 40C vatten och att kranvattnet , det kalla håller 12C så ger ekvationen
2,5 liter * 0,00116 kWh * (40-12 celsius eller kelvin grader) (om du använder vattenkokare med integrerat element)
2,5*0,00116*28 vilket ger 0,0812kWh
vilket vi kan avrunda till 100W för mätnoggrannhetens skull.
Dessa 100W och vattenmängd kan du nu jämföra med en godtycklig diskmaskins förbrukning.
Nu beroende på dit energi pris motsvarar detta en viss summa peningar
Återkom gärna i tråden vad din forskning har resulterat i.

För att återknyta till tiden så tar en disk med EU-program ca 4h idag. att handdiska motsvarande mängd lär ta obetydlig längre tid än 15minuter.

Slutligen ber jag om ursäkt att jag kränkte dig med min kommentar om tillverkaren
Jag kränkt? 😅 Inte ett dugg.
Men eftersom du så vänligt ber mig återkomma så ska jag väl svara.
Du är uppenbarligen mästare i handdisk jämfört med mig (och alla andra jag har sett handdiska). Fantastiskt att kunna diska en diskmängd motsvarande en maskin med 2,5 l 40 grader varmvatten och endast 2,5 l kallvatten. Jag är djupt imponerad.
Om du sedan tror att jag sitter och tittar på diskmaskinen under den tid som den diskar så stämmer det inte. Klart att det vore bättre om det tog 15 minuter i diskmaskinen också men det gör det ju inte. Tiden spelar bara roll när man har så mycket disk att den inte får plats i en diskmaskin.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Då öppnar man luckan ett par centimeter, då ser man det...
???

P
Bengt Sjöberg Bengt Sjöberg skrev:
Jag kränkt? 😅 Inte ett dugg.
Men eftersom du så vänligt ber mig återkomma så ska jag väl svara.
Du är uppenbarligen mästare i handdisk jämfört med mig (och alla andra jag har sett handdiska). Fantastiskt att kunna diska en diskmängd motsvarande en maskin med 2,5 l 40 grader varmvatten och endast 2,5 l kallvatten. Jag är djupt imponerad.
Om du sedan tror att jag sitter och tittar på diskmaskinen under den tid som den diskar så stämmer det inte. Klart att det vore bättre om det tog 15 minuter i diskmaskinen också men det gör det ju inte. Tiden spelar bara roll när man har så mycket disk att den inte får plats i en diskmaskin.
Om jag velat mästra så hade jag skrivit 1 liter
och min diskmaskin diskar på 2 minuter så tiden är inte en faktor

TRJBerg TRJBerg skrev:
???
Vad menar du? Om man öppnar luckan så har man program, tid kvar mm på en display där. Allt för att kunna ha en kökslucka som täcker hela fronten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Då öppnar man luckan ett par centimeter, då ser man det...
Intressant.

Nu vet jag inte om det här är en Norgehistoria. Men var och jobbade i Norge inom vården. På min arbetsplats var det tjorv med en Cylinda diskmaskin dvs återkommande fel ungefär som ts...

Reparatören som kom dit skällde på oss att vi just öppnar maskinen mitt i ett program och att det är där felen kommer programmen får fnatt när det blir avbrytet osv mitt i ett program.

Sen kan man fråga HUR ser du utifrån det hur lång tid det kvar?

Sen kan man tycka att om man snålar med information, så kunde man likväl snålat in på den röda helt onödiga lampan också....

Nån som kan sammanfatta tråden?

Jag lider troligen av nån typ av dyslexi.
Känner mig yr, när jag läser sånt här evighetsflams.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Som jag gissar ägs Asko av Gorenje i Slovaken, ett gammalt anrikt företag mest kända för sina fina bakugnar. Varför inte ägarförhållandena är tvärtom kan man grubbla sig fördärvad på – tills man inser att nästan inga vitvaror numera tillverkas i Västeuropa. Vi köpte en ny tvättmaskin 1973 för tvåtusen (en månadslön) man får en bättre idag för samma pengar...
Är inte Gorenje slovenskt? Sen undrar jag om inte Gorenje är uppköpt av kinesiska Hiesens.
Köpte en Gorenje spis en gång helt värdelös funktion. Induktionshällen var slö och jobbade bara med pulser och ojämn värme i ugnen.
Åkte ut efter ett år och en Bosch köptes istället. Fungerade kanonbra. Byttes efter ca elva år mot inbyggnadsugn och häll.

M Mce1978 skrev:
Vi hade ett liknande problem fast med en tvättmaskin. Köpte då en helt ny maskin och fick samma problem med den direkt. Visade sig vara dålig kontakt i eluttaget. Vilket gjorde att den inte fick den effekt som behövdes vid vissa tillfällen. Så kolla upp det när ni ändå kollar.
Rimligt. Kortis i förra maskinen och ärgade kontaktdon.

TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Vad menar du? Om man öppnar luckan så har man program, tid kvar mm på en display där. Allt för att kunna ha en kökslucka som täcker hela fronten.
Hm. Vad slags lucka pratar vi om? För mig är "öppna luckan" att öppna luckan till innanmätet av dm.

electroluxaren skrev:
låter lite som om det är fel på din vattenanslutning, du har möjligtvis inte en automatisk vattenavstängning från IKEA.
skulle även förklara varför mielen inte värmde
Berätta gärna mer om vilka problem Knycklan skulle kunna ställa till med.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
[/QUOTE]
electroluxaren skrev:
det finns ingen som läser alla inlägg det skrivs liksom mer hej vilt och hugger på lösryckta meningar
Du har ju skrivit hälften av inläggen 😂

• Haha
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Kan rekommedera Bosch made in Deutschland, Bra grejer, vår nuvarande har levt i säkert fem år och fortsatt perfekt. Har Zeolit-tork som funkar fint. Siemens är väl i princip samma prylar så ta det som ger mest för pengen.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
F Fridaerha skrev:
Är kommunalt vatten med helt normalt tryck vad jag upplever i husets alla blandare. Men jag har inte mätt det på något sätt. När jag pratade med Askos tekniska support imorse var det inget de nämnde som en faktor, bara omvänt dvs frågade om vi hade lågt tryck in.
Jag tror inte det är särskilt vanligt det som hänt dig men tekniken i våra maskiner blir mer och mer finkänslig fast har du kommunalt vatten borde trycket vara lagom.
Jag vet dock att tvättmaskiner enligt vissa tillverkare rek vissa min-max tryck för att fungera optimalt.
I takt med att allt blir "smartare" så tänkte jag att någon tillverkare kanske har börjat lägga in diagnosfunktioner i systemen för att övervaka funktioner.

Jag tänker lite grovt att en tvättmaskin kan drabbas av 1. mekaniskt fel 2. fel vattentryck 3. felaktig spänning som sliter på elektroniken.

H Hybro skrev:
Nån som kan sammanfatta tråden?

Jag lider troligen av nån typ av dyslexi.
Känner mig yr, när jag läser sånt här evighetsflams.
Självklart. Jag har lästa all inlägg. 90% av all info finns i inlägg #1. Efter inlägg #16 hittade jag inget ytterligare relevant. Utom #164
F Fredrik G2 skrev:
Jag har antagligen provkört dina 2 ”trasiga” maskiner hela dagen.
Felkod ”vattenintag ” inträffar då o då så fel på maskinerna är det.
TS ASKO diskmaskin fungerade inte. Inte utbytesmaskinerna heller. Det har servicetekniken bekräftat.
Lösningen är rimligen att byta ut den senaste "trasiga" mot en fungerande.

• Gilla
Fredrik G2 och 1 till
  • Laddar…
H
tompas11 tompas11 skrev:
Vad är det för fel på folk nu för tiden? Betalar ohemula summor för en maskin som ingen behöver. Vad är det för fel på att diska för hand? Både billigare och miljövänligare vill jag påstå. Har aldrig köpt en diskmaskin och kommer helt säkert aldrig att göra det heller då det är den mesta onödiga lyxleksak som uppfunnits för användning i privata hem. Storkök är en annan historia.
Min anledning är i alla fall att min rygg är så pass sliten, att jag blir helt förstörd om jag ställer mig stilla och diskar en hel disk för hand.
Sedan skulle jag självklart ha en diskmaskin även om inte ryggen varit slut, perfekt ställe att förvara disken på tills det är dags att köra den.

Hade jag haft en stor familj med barn så hade jag haft 2 maskiner, en med smutsigt och en med diskat, då slipper man plocka upp grejorna i skåpen också... 😅
Bara att ta ur den rena och ställa tillbaka i den odiskade, så får dom byta roll när den odiskade blivit full. 😎

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.