11 691 läst ·
53 svar
12k läst
53 svar
380volt till 230volt
Du ska kunna köra hällen på två faser. Om jag inte har för mig helt fel så har kabeln från hällen 5 ledare varav de två faserna respektive de två nollorna är ihopkopplade i den befintliga kontakten.kent66 skrev:
Endera ansluter man hällen fast i dosan och då separerar man häll-kabelns faser men ansluter nollorna gemensamt eller så går man via Perilex-kontakter (har fem stift) och utnyttjar fyra av dessa (nollorna i samma stift).
Så man använder samma nolledning då till dom båda enheternadalle skrev:
mellan dosan och centralen
i.s.f va det som jag hoppades på från början
tack
Ursäkta att jag nu lägger mig i, trots saknad av kunskap i det här ämnet... :-/kent66 skrev:
Men.. jag tror inte att du kan utgå från att det är ok att koppla 2 belastningar men endast 1 ledn i retur...
Om det är som gravedigger skriver:
Då får du nog för hög ström i nollan om det är samma fas på de två matningarna.Jag kanske tänker fel här men ett objekt som den där hällen på totalt 7,2 kw är väl alltid ett enfasobjekt i och med att märkspänningen är 230v. Sedan tillåter den kanske att matningen sker från flera en eller flera grupper? Ex. 1x230v/32A el. 2x230V/16A. Det finns väl ingenting som säger att grupperna måste ligga på olika faser även om detta är praktiskt med tanke på dimensioneringen av kabelarean för framledningen?
Tycker jag antyder att det kan vara 2 separata 230V matningar, men även två separata nollor.
Nu ska jag förhoppningsvis hålla tyst, då jag kanske bara rör till saker och ting.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
När man har flerfasmatning så är det normalt OK med 1 nolla för flera faser. Strömme nkan aldrig bli större än den största strömmen i en av faserna, drar man sedan ström i fler faser så minskar strömmen i nollan. Drar man lika mycket ström i alla 2 faserna så blir strömmen i nollan noll. Det är det som är lite av finessen med 3 fas matning.
Jag brukar röra till saker och ting ; ) Det jag menar är att:
I fallet med matningar från två grupper men på olika faser:
Här antar jag att arean på den gemensamma nollledaren ska dimensioneras för samtidig belastning från enbart en av grupperna. (i och med tidskillnaden mellan faserna). Det bör även kompenseras för att belastningstiden ökar totalt, men jag vet inte om man gör det i dessa sammanhang)
I fallet med matning från två grupper på samma fas:
Här antar jag att arean på den gemensamma nollledaren ska dimensioneras för samtidig sammanlagd belastning för båda grupperna.
För att förtydliga kanske det här exemplet blir bättre:
Skilda faser: 5x2,5 bör fungera bra.
Samma fas med skilda grupper 2x2,5 (fasledare grupp 1+2), 1x4 gemensam nolla, 1x1,5 skyddsjord. (Detta är dock något som någon som kan standarder och förordningar får uttala sig om, detta är bara ett exempel)
I fallet med matningar från två grupper men på olika faser:
Här antar jag att arean på den gemensamma nollledaren ska dimensioneras för samtidig belastning från enbart en av grupperna. (i och med tidskillnaden mellan faserna). Det bör även kompenseras för att belastningstiden ökar totalt, men jag vet inte om man gör det i dessa sammanhang)
I fallet med matning från två grupper på samma fas:
Här antar jag att arean på den gemensamma nollledaren ska dimensioneras för samtidig sammanlagd belastning för båda grupperna.
För att förtydliga kanske det här exemplet blir bättre:
Skilda faser: 5x2,5 bör fungera bra.
Samma fas med skilda grupper 2x2,5 (fasledare grupp 1+2), 1x4 gemensam nolla, 1x1,5 skyddsjord. (Detta är dock något som någon som kan standarder och förordningar får uttala sig om, detta är bara ett exempel)
Eftersom vi alla verkar gilla att röra till saker så kan jag väl göra det lite till då...
Om det är så att du ska ha ugnen på ett annat ställe än hällen så finns ju även möjligheten att använda en av faserna som nolla (bör märkas upp) och dra fram en ny komplett matning till ugnen (fas, nolla, jord). Jag har sett den varianten i en annan tråd (om jag nu minns rätt...). Elektrikern gör då nödvändiga ändringar i centralen.
Om det är så att du ska ha ugnen på ett annat ställe än hällen så finns ju även möjligheten att använda en av faserna som nolla (bör märkas upp) och dra fram en ny komplett matning till ugnen (fas, nolla, jord). Jag har sett den varianten i en annan tråd (om jag nu minns rätt...). Elektrikern gör då nödvändiga ändringar i centralen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad ni rör till det. Finessen med trefas är att med jämn belastning så blir nollströmmen noll. Med lika belastning på 2 faser så blir nollströmmen lika med fasströmmen. Ström och spänning ligger 120 grader förskjutna mellan varandra och den som kan addera vektorer kommer att inse att detta är ganska enkelt att förklara.
OBS nedanstående vid enfasdrift från två st 16 A säkringar OBS
Citat av gravedigger ( med nedanstående resonemang så gräver du din egen grav, förlåt men det var väl en ordvits)
Om faserna är 2x2,5 mm2 så måste nollan vara 2x2,5mm2 dvs 5 mm2 och då måste vi upp till 6 mm2. Skyddsjorden måste vara minst lika med fasledaren dvs 2,5 mm2 och den kanske också måste vara 6 mm2 också. Skyddsjord borde räcka med 2,5 mm2 då det är osannolikt med 2 samtidiga jordfel, det är inte troligt att det blir överslag från 2 grupper samtidigt.
Prototypen
OBS nedanstående vid enfasdrift från två st 16 A säkringar OBS
Citat av gravedigger ( med nedanstående resonemang så gräver du din egen grav, förlåt men det var väl en ordvits)
Om faserna är 2x2,5 mm2 så måste nollan vara 2x2,5mm2 dvs 5 mm2 och då måste vi upp till 6 mm2. Skyddsjorden måste vara minst lika med fasledaren dvs 2,5 mm2 och den kanske också måste vara 6 mm2 också. Skyddsjord borde räcka med 2,5 mm2 då det är osannolikt med 2 samtidiga jordfel, det är inte troligt att det blir överslag från 2 grupper samtidigt.
Prototypen
Prototypen: jag har inte räknat vilken area som behövs, jag höftade och tog närmsta större så att säga. Jag tror däremot inte att du regelmässigt behöver samma dimension för jordledaren som för fasledaren eller nolledaren givet att arean räcker för att leda tillräckligt med för att utlösningskriterierna för säkringarna uppfylls utan att ledaren skadas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kent 66
Vilket fall pratar vi om? har du trefas i huset eller lägenheten är det inga problem, med 16 A säkring så behöver du inte mer än 2,5 mm2. Hur du än belastar de tre faserna så blir det ALDRIG mer än strömmen i en fasledare i nollan.
Har du enfas och en rejäl matning och säkrar 2x16A (på samma fas) så får du dubbel ström i nollan, därför är anslutningskabeln med dubbla nollor
Till gravedigger!
Skyddsjorden får aldrig vara klenare än fasledaren. Vid ett isolationsfel en bit in på ett värmeelement i berörda spis så kommer det troligen att flyta en högre ström genom skyddjorden än normalt skulle ha flutit genom nolledaren. Fasen är 2,5 mm2 säkrad 16A men skyddsjorden bara 1,5mm2.
Ett annat senario är en redig kortslutning; på spishöljet får man då hälften av fasspänningen dvs ca 115 volt. minskar vi skyddsjorden till 1,5 mm2 så får vi ca 60% av spänningen eller 135 volt. Vi kanske ska höfta till åt rätt håll.
Prototypen
Vilket fall pratar vi om? har du trefas i huset eller lägenheten är det inga problem, med 16 A säkring så behöver du inte mer än 2,5 mm2. Hur du än belastar de tre faserna så blir det ALDRIG mer än strömmen i en fasledare i nollan.
Har du enfas och en rejäl matning och säkrar 2x16A (på samma fas) så får du dubbel ström i nollan, därför är anslutningskabeln med dubbla nollor
Till gravedigger!
Skyddsjorden får aldrig vara klenare än fasledaren. Vid ett isolationsfel en bit in på ett värmeelement i berörda spis så kommer det troligen att flyta en högre ström genom skyddjorden än normalt skulle ha flutit genom nolledaren. Fasen är 2,5 mm2 säkrad 16A men skyddsjorden bara 1,5mm2.
Ett annat senario är en redig kortslutning; på spishöljet får man då hälften av fasspänningen dvs ca 115 volt. minskar vi skyddsjorden till 1,5 mm2 så får vi ca 60% av spänningen eller 135 volt. Vi kanske ska höfta till åt rätt håll.
Prototypen
Prototypen: Givet att skyddsjordsledaren kan leda tillräckligt med ström för att säkringen ska lösas ut inom föreskriven tid utan att det finns risk för att brand eller att anläggningen skadas är det väl inget problem om arean är 1,5 eller 4 mm2? Jag har för mig att gnistjagaren lade ut ett dokument med något sådant exempel i en annan tråd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gravedigger:
Då får du jaga reda på den tråden vad gnistjagarn har skrivit, till dess SKA skyddsjord vara 2,5 mm2 om fasledaren är 2,5 mm2.
Med ditt resonemang skulle vi spara mycket koppar om skyddsjorden kan vara klenare.
Prototypen ( går och lägger mig så du har tid till i morgon bitti på dig)
Då får du jaga reda på den tråden vad gnistjagarn har skrivit, till dess SKA skyddsjord vara 2,5 mm2 om fasledaren är 2,5 mm2.
Med ditt resonemang skulle vi spara mycket koppar om skyddsjorden kan vara klenare.
Prototypen ( går och lägger mig så du har tid till i morgon bitti på dig)
här kommer länken som gnistjagarn postade. http://www.voltimum.se/files/se/fil...srad/standardsafety/Area_for_skyddsledare.pdf
märkligt egentligen, när jag höll på och laborerade med areor på skyddsledare var det för emc. då var frågeställningarna i stort detsamma också men med några extra dimensioner.
märkligt egentligen, när jag höll på och laborerade med areor på skyddsledare var det för emc. då var frågeställningarna i stort detsamma också men med några extra dimensioner.
Prototypen: det du säger om nolledaren stämmer bara för rent resistiva laster. Har du energi i den 3:e övertonen kommer den att summeras. I datorhallar med mycket switchad kraft förekommer ibland mycket stora strömmar i nolledaren trots balanserad 3-fas pga det stora övertonsinnehållet. Inget problem i normala privatbostäder.
Vad jag förstår använder man ofta tumregler avsedda att ge en enklare och mer lättbegriplig installation som kanske är tilltagen i överkant i privatbostäder, medan man i industri och kontor mer räknar igenom och optimerar installationen. I en privatbostad kan man förvänta sig att många elektriker kommer att arbeta, ofta utan det ursprungliga beräkningsunderlaget.
Sedan kostar det ju en hel del tid att räkna igenom varje liten kabelförläggning och varje last. Säkra tumregler gör att inte varje liten grupp som eftermonteras tvingar fram en omräkning av hela systemet.
Vad jag förstår använder man ofta tumregler avsedda att ge en enklare och mer lättbegriplig installation som kanske är tilltagen i överkant i privatbostäder, medan man i industri och kontor mer räknar igenom och optimerar installationen. I en privatbostad kan man förvänta sig att många elektriker kommer att arbeta, ofta utan det ursprungliga beräkningsunderlaget.
Sedan kostar det ju en hel del tid att räkna igenom varje liten kabelförläggning och varje last. Säkra tumregler gör att inte varje liten grupp som eftermonteras tvingar fram en omräkning av hela systemet.
Oj oj oj, vad alla rör till det. Snart slutar man ju att förstå själv.
Det du behöver fram till dosan är 5st "trådar" 3st fasledare a 2,5mm2, 1st Neutralledare (nolla) a 2,5mm2 och 1st skyddsledare (jord) a 2,5mm2.
Finns det så har du några alternativ att välja mellan, ansluta fast, montera uttag, eller ett av varje.
Jobbet ligger nog i att få fram en nolla om det inte finns där redan. För egentligen så får man inte montera ett Perilex uttag utan att koppla in alla ledare i det. Men det är ju inte säkert att alla följer det.
Kan gå jätte lätt att ordna fram en nolla, eller så kan det gå sämre. Beror helt på förutsättningarna.
Kanske blev det lite klarare?
Det du behöver fram till dosan är 5st "trådar" 3st fasledare a 2,5mm2, 1st Neutralledare (nolla) a 2,5mm2 och 1st skyddsledare (jord) a 2,5mm2.
Finns det så har du några alternativ att välja mellan, ansluta fast, montera uttag, eller ett av varje.
Jobbet ligger nog i att få fram en nolla om det inte finns där redan. För egentligen så får man inte montera ett Perilex uttag utan att koppla in alla ledare i det. Men det är ju inte säkert att alla följer det.
Kan gå jätte lätt att ordna fram en nolla, eller så kan det gå sämre. Beror helt på förutsättningarna.
Kanske blev det lite klarare?