R
Bo.Siltberg skrev:
Du har mycket riktigt 2 faser och skyddsjord där. Det bästa är då att leta efter en liten 400 V-radiator. Om det går att koppla om till 230 V beror på vad mer som finns på denna grupp.
Men om jag då bara kopplar in skyddsjord och en fas så blir de ju 230V. Kan jag inte bara ta strunta i att koppla in den andra fasen (sätta tejp och andra skyddsanordning på den och låta den stå oanvänd?) och på så sätt bara köpa mig ett 230V element som jag ville då de är billigare.

Nej, du får absolut inte använda skyddsjord - den får inte föra belastningsström.
Det kallas också (ful)nollning vilket förbjöds på tidigt 1900-tal.

R
Bo.Siltberg skrev:
Nej, du får absolut inte använda skyddsjord - den får inte föra belastningsström.
ah fan, då får de bli ett nytt 400V iaf...=(

R
Bo.Siltberg skrev:
FÖr min egen kunskaps skulle skulle jag vilja förstå hur skyddsjord fungerar. Fas och en nolla leder ju ström som går via en säkring och så länge inte strömmen är för hög brinner inte säkringen. Men Jg tänker då att skyddsjord är ansluten till själva höljet till ett element eller spis etc och om själva schassit blir strömförande så leder alltså skyddsjord också ström till säkringen som då blir för varm och brinner. Eller hur funkar de?

Du har helt rätt där. Skyddsjorden ska avleda den ström som råkar spänningssätta höljet på en apparat, det blir en kortslutning som löser säkringen. Se t.ex bilderna hos Kjell under rubriken "Felfri anläggning" och "Fel i anläggningen".

Utan skyddsjorden, t.ex om den går av, skulle elementet blir spänningssatt med ca 230 V som sann jord, mot något ledande i rummet som har kontakt med jord. Detta pga att elnätets mittpunkt (skyddsjord) är jordad med ett jordspett så att skyddsjord och sann jord får ung samma potential. Det är alltså inte säkert att detta orsakar en farlig situation, beroende just på om det finns något ledande i rummet.

Om du nu skulle använda skyddsjorden som neutralledare får du en sk PEN-ledare mellan radiatorn och centralen. Om den skulle gå av blir det lika farligt - då blir radiatorn spänningssatt utan att det är något fel på den. Så det är big no no.

Om du tittar på bilderna lite längre upp så ser du att elnätet ofta faktiskt använder en kombinerad N och PE, PEN. Det är en risk som innebär att denna PEN-ledare ska installeras med största omsorg.

Roland112 skrev:
Men om jag då bara kopplar in skyddsjord och en fas så blir de ju 230V. Kan jag inte bara ta strunta i att koppla in den andra fasen (sätta tejp och andra skyddsanordning på den och låta den stå oanvänd?) och på så sätt bara köpa mig ett 230V element som jag ville då de är billigare.
Dessutom kommer det att lösa ut ev. jordfelsbrytare...

snaggletooth skrev:
Dessutom kommer det att lösa ut ev. jordfelsbrytare...
Gudskelov!

R
mm har hittat ett begagnat 400V element =) Kostar ju 700kr annars.

Ser ju också ut som detta är i ett badrum, så jordfelsbrytare är väl ett krav

Gillar inte heller riktigt att kopparrören ligger mot plåthöljet sådär..

Redigerat:
R
Ja en elektriker satte in jordfelsbrytare nån gång på 90-talet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.