1 255 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
32mm AluPEX ledning för stor dimension?
Hej.
Vi skall dra nya ledningar i vårt hus och har ca 20 meter till vår andra golvvärmefördelare. LK sa att vi behöver 32mm rör för matningen. Och det är ju helt ok.
När vi ändå håller på tänker vi lägga nya vattenledningar också. Det är matningen till 2 badrum med badkar & dusch. samt några handfat, ca 20-30 meter från pannan. Långt jäkla hus.
Eftersom det blir enklare för mig tänkte jag lägga även dessa tre (ett med cirkulation) i 32 mm Alupex. Jag vet att förlusten blir större med mer vatten i rören, men vi tänker isolera med ca 20-30 mm isolering så det borde inte bli så stora förluster tänker jag.
Enligt mina beräkningar borde vi behöva ca 22 mm rör för det maximala simultana behoven och med tanke på längden så kanske man går upp till 28, då går väl 32 lika bra?
Finns det några nackdelar med att lägga så stora matar rör i huset borsätt eventuell värmeförlust och kostnad för rör? Jag tänker att ju mer vatten man har i systemet (om det är cirkulerade) ju bättre och trögare blir det ju. Är det problem som jag inte har tänkt på med så stora dimensioner?
***************************** Räknade med detta *****************************
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerdimension.44693/
Tappställe normflöde
Badkar 0,3 l/s
Diskbänk 0,2 l/s
Dusch 0,2 l/s
Tvättlåda 0,2 l/s
Utslagsback 0,2 l/s
Tvättställ 0,1 l/s
Bidé 0,1 l/s
Kopparrör
Summa normflöde Dim
0,2 12
0,6 15
0,8 18
1,6 22
4 28
Vi skall dra nya ledningar i vårt hus och har ca 20 meter till vår andra golvvärmefördelare. LK sa att vi behöver 32mm rör för matningen. Och det är ju helt ok.
När vi ändå håller på tänker vi lägga nya vattenledningar också. Det är matningen till 2 badrum med badkar & dusch. samt några handfat, ca 20-30 meter från pannan. Långt jäkla hus.
Eftersom det blir enklare för mig tänkte jag lägga även dessa tre (ett med cirkulation) i 32 mm Alupex. Jag vet att förlusten blir större med mer vatten i rören, men vi tänker isolera med ca 20-30 mm isolering så det borde inte bli så stora förluster tänker jag.
Enligt mina beräkningar borde vi behöva ca 22 mm rör för det maximala simultana behoven och med tanke på längden så kanske man går upp till 28, då går väl 32 lika bra?
Finns det några nackdelar med att lägga så stora matar rör i huset borsätt eventuell värmeförlust och kostnad för rör? Jag tänker att ju mer vatten man har i systemet (om det är cirkulerade) ju bättre och trögare blir det ju. Är det problem som jag inte har tänkt på med så stora dimensioner?
***************************** Räknade med detta *****************************
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerdimension.44693/
Tappställe normflöde
Badkar 0,3 l/s
Diskbänk 0,2 l/s
Dusch 0,2 l/s
Tvättlåda 0,2 l/s
Utslagsback 0,2 l/s
Tvättställ 0,1 l/s
Bidé 0,1 l/s
Kopparrör
Summa normflöde Dim
0,2 12
0,6 15
0,8 18
1,6 22
4 28
Jag har isolerade 32mm rör till mina fördelare. En är bara några meter ifrån men 2 andra är drygt 20 och 23m och fick även där att dra stora dimmentioner. Och förklaringen jag fick var att man då skjutsar mer vatten men i långsammare tempo så cirkulationspumpen går inte så hårt och det blir jämnare värme i slangarna.
Värmeförlusten är ju noll eftersom värmen ändå återvinns i huset.
Några direkta nackdelar är att det mer eller mindre är omöjligt att ha inkommande och vidarematning i samma skåp. Det får helt enkelt bara plats en in och en retur. Konex Kopplingarna är dessutom dyra i 32mm Nu råkade jag få slangen gratis så med kopplingarna så vart det plus minus affär.
Värmeförlusten är ju noll eftersom värmen ändå återvinns i huset.
Några direkta nackdelar är att det mer eller mindre är omöjligt att ha inkommande och vidarematning i samma skåp. Det får helt enkelt bara plats en in och en retur. Konex Kopplingarna är dessutom dyra i 32mm Nu råkade jag få slangen gratis så med kopplingarna så vart det plus minus affär.
Bättre och bättre. Är bara enklare att köra på en dimension när jag skall beställa och sånt. Men om det är någon stor nackdel kan jag alltid gå ner i dimension så klart. Har bara inte riktigt fattat om det verkligen spelar någon roll. Pumpen drar ju säkert lite el, men vi har massa solceller, så el är inte ett så stort bekymmer.
Finns det nån risk att t.ex det blir för dåligt tryck om man har för stora ledningar i förhållande till det ingående röret?
Dubbla sträckan är ju för att vi gärna ha cirkulerande. Det tar en bra stund att få fram varmvatten om rören är 30 meter långa..
Finns det nån risk att t.ex det blir för dåligt tryck om man har för stora ledningar i förhållande till det ingående röret?
Dubbla sträckan är ju för att vi gärna ha cirkulerande. Det tar en bra stund att få fram varmvatten om rören är 30 meter långa..
Bästa svaret
Jovisst så är det.Biggle skrev:
Men räkna på det. Med 32 mm rör, 20 mm isolering, 55° vatten och 20° omgiviningstemperatur får du en förlust på ca. 7,5 W/m x 2 x 30 m = 450 W. Vid kontinuerlig drift = ca. 3 900 kWh/år.
Kör du 22 mm rör fram, 10 mm retur, 20 mm isolering blir det 6,1 W/m x 30 + 4,1 W/m x 30 = 306 W.
Vid kontinuerlig drift = ca. 2 700 kWh/år.
Biffar du i det senare fallet upp isoleringen till 60 mm blir det 198 W = 1 700 kWh/år.
Plus kostnaden för att pumpa runt vattnet.
Med reservation för eventuella räknefel...
Hade du inte tänkt köra VVC spelar förlusten inte så jättestor roll ur ett kostnadsperspektiv eftersom du inte spolar vatten så många timmar om dagen. Men det tar å andra sidan dubbelt så lång tid innan du får varmvatten med 32 vs. 22-rör.