24 315 läst ·
31 svar
24k läst
31 svar
32a uttag - till 16a handske
Om du använder maskinen på detta stället där du har 25 A uttaget kan du om den inte flyttas till andra med 16 A byta handsken till en 32 A på pelarborren. Sitter motorskydd på borren som det oftast gör är det inga problem med att du gör så.
Nu skrev Ljus samma sak samtidigt ser jag men då kan tilläggas att du inte heller behöver byta kabeln till maskinen förutsatt den är >= 1.5 mm2.
Nu skrev Ljus samma sak samtidigt ser jag men då kan tilläggas att du inte heller behöver byta kabeln till maskinen förutsatt den är >= 1.5 mm2.
Om du ger lite mer detaljerad info kring maskinen kan du få bra svar. Och det är ganska onödigt att du ger dig in på diverse adaptrar och lådor i detta fallet de är ju inte gratis.
Motorskydd av äldre typ och för små motorer som Tobbe nämner kan kräva små säkringar för att vara skyddade men då är troligtvis redam 16 A för mycket. Och det enda som händer då är att skyddet går sönder vid en kortslutning in mot motorn.
En variant som både blir bra och billigare är att byta/bygga in motorskydd till ett som klarar fallet det är enkelt gjort om det behövs.
Motorskydd av äldre typ och för små motorer som Tobbe nämner kan kräva små säkringar för att vara skyddade men då är troligtvis redam 16 A för mycket. Och det enda som händer då är att skyddet går sönder vid en kortslutning in mot motorn.
En variant som både blir bra och billigare är att byta/bygga in motorskydd till ett som klarar fallet det är enkelt gjort om det behövs.
Nu ska jag berätta något som jag egentligen inte borde berätta, men...
Jag jobbar som betonghåltagare och våra golvsågar har 16-handske in. Hittar jag en 32-handske så kör jag bara med en övergång som jag skruvar ihop själv av två handskar och en lite bit kabel mellan.
Säkert förbjudet och i vissa ögon livsfarligt, men det har funkat för mig sedan jag började i yrket för ca 22 år sen.
Det värsta som hänt är att två handskar brunnit ihop vid hög belastning.
Dock är det ju ingen fast installation som vi jobbar med.
Hade jag satt en pelarborr hemmavid som i ditt fall hade jag nog kört med både hängslen och livrem
Jag jobbar som betonghåltagare och våra golvsågar har 16-handske in. Hittar jag en 32-handske så kör jag bara med en övergång som jag skruvar ihop själv av två handskar och en lite bit kabel mellan.
Säkert förbjudet och i vissa ögon livsfarligt, men det har funkat för mig sedan jag började i yrket för ca 22 år sen.
Det värsta som hänt är att två handskar brunnit ihop vid hög belastning.
Dock är det ju ingen fast installation som vi jobbar med.
Hade jag satt en pelarborr hemmavid som i ditt fall hade jag nog kört med både hängslen och livrem
Ja det verkar vara en strömbrytare där alltså inget motorskydd, det kan för din del vara bra för då finns ingen del som ev skulle kunna skadas likt ett äldre skydd. Se bara till att kolla anslutningar och ledare vid brytaren och rengör området också nu när det är öppnat. En annan och viktig sak som ser risigt ut på bilden är jordanslutningen se till att fixa den vettigt med tex kabelskor för båda ledningarna.S Skooda skrev:
Sen kan du med gott samvete sätta den större handsken på anslutningskabeln.
Nja bara för det inte finns ett gammalt motorskydd som kan skadas av 32A säkringar eller mer sannolikt 25A så rekommenderar jag att du monterar ett nytt motorskydd, om jag såg rätt 1.7A. Dumt att förstöra motorn om du någon gång får ett fel.
Dessutom fungerar ett motorskydd som strömbegränsare vilket gör det ok med en 32A handske.
GK100 föreslår att du jordar bättre än det är utfört på bilden. Det är en mycket god idé
Dessutom fungerar ett motorskydd som strömbegränsare vilket gör det ok med en 32A handske.
GK100 föreslår att du jordar bättre än det är utfört på bilden. Det är en mycket god idé
Motorskyddsbrytare är som en strömbrytare montageplatsen. Man låter alla 3 faserna passera igenom den.
Man kan även komplettera med en nollspänningsutlösare. Det höjer säkerheten för användareń genom att maskinen inte kan återstarta själv efter ett strömavbrott.
Man kan även komplettera med en nollspänningsutlösare. Det höjer säkerheten för användareń genom att maskinen inte kan återstarta själv efter ett strömavbrott.
Att sätta till ett motorskydd som Ljus och Tobbe skriver kan du enkelt och med fördel göra om du vill men det har inte med din ursprungsfråga att göra där kan du se dig klar. Att ha nollspänningsutlösare om du bygger på motorskydd är självklart det är en bra säkerhet på såna maskiner.
Skyddet kan du sätta någon lämplig plats på maskinen och sen låter du som sagt anslutningssladden passera där, normala start/stopp kan du ha kvar via gamla brytaren som kanske sitter bra till redan.
Skyddet kan du sätta någon lämplig plats på maskinen och sen låter du som sagt anslutningssladden passera där, normala start/stopp kan du ha kvar via gamla brytaren som kanske sitter bra till redan.
Har ni tips på en smidig låda som innehåller motorskydd och nollspänningsutlösare?
Hittade denna men inte med 1,7A
http://www.tripus.se/index.php?page...sidmenu=16&submenu=33&sida=produktbeskrivning
Hittade denna men inte med 1,7A
http://www.tripus.se/index.php?page...sidmenu=16&submenu=33&sida=produktbeskrivning
Du kan tex plocka i hop delarna på Nima det blir själva skyddet (1.6-2.5 A) en kapsling och underspänningsutlösaren, det är inget speciellt högt pris där kanske lägre än många andra källor med samma/liknande.
Du kan kolla här: http://www.nimaab.se/se/art/motorskyddsbrytare.php
Du kan kolla här: http://www.nimaab.se/se/art/motorskyddsbrytare.php