130 893 läst ·
292 svar
131k läst
292 svar
325kr/h för gymnasiepraktikant
Fast skillnaden är att om man går över skamgränsen i ett kebab-land så går det inte att gömma sig bakom paragrafer, utan då kan man åka på stryk. Det är bara i dessa nordliga trakter man kan ägna sig åt att med hjälp av "kreativ" fakturering försöka klämma ut 2-3 gånger högre slutpris än vad som är motiverat och anständigt.S Sveis skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Måste nog börja med att säga
m man tänker kommentera en tråd, varför orkar man inte läsa innan? Detta verkar bli mer och mer vanligt? Nu har ju ts löst frågan för något hundratal inlägg sedan.. 
Men jag skulle kunna tänka mig att det gått till så här:
Praktikanten/lärlingen har precis som hantverkaren tidsrapporterat vad han gjort när han varit med i ett datorprogram,
När sedan kontorspersonalen skriver fakturan så åker all tid med på den(för kontorspersonalen har sällan full koll på vad som händer på golvet..)
(vårt rapportsystem funkar så)
Praktikanten/lärlingen har precis som hantverkaren tidsrapporterat vad han gjort när han varit med i ett datorprogram,
När sedan kontorspersonalen skriver fakturan så åker all tid med på den(för kontorspersonalen har sällan full koll på vad som händer på golvet..)
Jag tror att du är helt rätt ute i hur det gått till.plåtrickard skrev:
Måste nog börja med att sägam man tänker kommentera en tråd, varför orkar man inte läsa innan? Detta verkar bli mer och mer vanligt? Nu har ju ts löst frågan för något hundratal inlägg sedan..
Som jag skrivit i inlägg innan, så har jag fullt förtroende för firman och köper att det var en fakturamiss som de också sa så snart jag anmärkte på detta. Någon annan än de som jobbar på fältet skriver fakturorna.
Och för er andra som undrat kring om skolan är informerad, så är den det. Jag träffade läraren när han besökte sin elev, så jag ställde honom frågan av nyfikenhet efteråt om slutkund verkligen ska faktureras för en praktikant då jag antog att han borde ha kunskap kring detta. Och det ska de vanligtvis inte göra, då de inte lyfter någon lön från firman var svaret.
Slutet gott, allting gott.
Mvh
Redigerat:
Håller helt med dig och har även varit där.S Sveis skrev:Nej ! Man ska inte alls betala för en praktikant, för denna är inte anställd, inte innehar han skattekort, inte har han utbildning, och inte ska han jobba självständigt, sen är han inte behörig. Man får helt enkelt inte lämna en praktikant å jobba på egen hand. Sen ska man ta betalt för en arbetare, så ska arbetaren ha lön. Detta är lika illa som svartjobb i mitt tycke. har regler och lagar i detta land av en anledning, och man ska inte bifalla att bolag bryter emot dessa. Vart tror du dessa pengar som är fel fakturerade hamnar ? Inte hos praktikanten, för den får inte motta lön. Man får enbart fakturera för egna anställda, och för andra bolag, som kan vara inhyrda på bygget punkt slut. Annars kunde man bjudit med sig hela släkten på jobbet, och fakturerat timpenning för dom. Själv hade jag nog polisanmäld detta företaget ! Dessa människor undergräver vårat samhälle. Hur ska folk få jobb, om alla kan ta med sig en skolelev på jobbet, istället för att anställa en lärling ? Hur ska nyutbildade få sin praktiktid, när företag håller på så ? Detta är nåt som tillhör kebabländer, vars man får sina bidragskusiner till att jobba svart för sig.
Vet inte vad företaget fakturerat dock då man inte som praktikant ser sådant.
Men ett företag i Sverige som jag gjorde praktik blev det övertid. Han lovade betala mig svart gjorde aldrig det och polisanmälan mm leder ju sällan till något. Men behöll lite verktyg som lön.
Företaget är idag i konkurs och slutet gott!
Ett annat företag kompenserade min övertid med att jag fick lediga dagar från praktiken! Vilket var för mig helt ok.
En tredje ställe betalade snällt svart och på en gång.
Det är ju mycket svårt dra riktlinjer vad är ok och inte ok. Men en praktikant är generellt inte anställt, ska inte behöva jobba vissa tider och framförallt inte ses som någon extra resurs. Som praktikant är du där för att lära dig saker. Men det är inte alltid så. Sedan vill man ju ibland vara behjälplig också samtidigt lära sig saker plus visa vad man går för.
Men att ta betalt för en praktikant anser jag är ännu värre än svartarbete för att den enda som tjänar nåt i det är den som äger företaget. Praktikanten är det ju skolan, staten eller någon helt annan som redan betalar för.
Redigerat:
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
vilket kvalificerat dravel. Självklart angår det oss alla som kunder vad de som utför arbetet tjänar. Ska vi gå tillbaka till 9-åringar som syr Nike fotbollar i Kina. Är det praktik det är fråga om så är det upp till företagare att välja om de vill vara goda förebilder och hjälpa till med praktikanter. Vill man inte så skiter man i det. Ta betalt för praktikant gör de som försöker blåsa kund vilket var uppenbart det som hände med ts. Som mär han kollade upp fick veta att det blivit ”fel” när företaget faktureratAlfredo skrev:
Jo, du skrev att du ansåg att den var noll.
Det går inte att tolka eljest än att du anser att det inte fanns någon kostnad för lönen, att kostnaden alltså var noll.
Då är vi olika som kunder. Jag förväntar mig faktureras avtalat pris, eller om avtal saknas, ett skäligt pris.
Helt enkelt ett pris som uppfyller lagstiftningen som lyder: "I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."
Vad de personer som levererar de tjänster jag konsumerar tjänar har jag normalt ingen aning om och det är heller inget som angår mig som köpare.
Håller med och vill man ha ett samhälle där bara kapital och girighet styr så kan man ju flytta till t ex USA.heisiandiishe skrev:
vilket kvalificerat dravel. Självklart angår det oss alla som kunder vad de som utför arbetet tjänar. Ska vi gå tillbaka till 9-åringar som syr Nike fotbollar i Kina. Är det praktik det är fråga om så är det upp till företagare att välja om de vill vara goda förebilder och hjälpa till med praktikanter. Vill man inte så skiter man i det. Ta betalt för praktikant gör de som försöker blåsa kund vilket var uppenbart det som hände med ts. Som mär han kollade upp fick veta att det blivit ”fel” när företaget fakturerat
Tyvärr är Sverige påväg ditåt.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 665 inlägg
plåtrickard skrev:
Måste nog börja med att sägam man tänker kommentera en tråd, varför orkar man inte läsa innan? Detta verkar bli mer och mer vanligt? Nu har ju ts löst frågan för något hundratal inlägg sedan..
Hoppas kan man ju men jag tror absolut inte på den förklaringen då firmans ekonomisystem uppenbarligen redan hade en egen "praktikantpost" med en lägre timkostnad än ordinarie.S Snickesnickarn skrev:Jag tror att du är helt rätt ute i hur det gått till.
Som jag skrivit i inlägg innan, så har jag fullt förtroende för firman och köper att det var en fakturamiss som de också sa så snart jag anmärkte på detta. Någon annan än de som jobbar på fältet skriver fakturorna.
Och för er andra som undrat kring om skolan är informerad, så är den det. Jag träffade läraren när han besökte sin elev, så jag ställde honom frågan av nyfikenhet efteråt om slutkund verkligen ska faktureras för en praktikant då jag antog att han borde ha kunskap kring detta. Och det ska de vanligtvis inte göra, då de inte lyfter någon lön från firman var svaret.
Slutet gott, allting gott.
Mvh
Om jag till äventyrs skull skulle anlita ett företag när jag blir för gammal så är kravet Kollektivavtal, utan det kommer ingen in i mina fastigheter. Ex bilverkstad kollektivavtal alltid kollektivavtal antingen det finns en anställd eller hundra.heisiandiishe skrev:
vilket kvalificerat dravel. Självklart angår det oss alla som kunder vad de som utför arbetet tjänar. Ska vi gå tillbaka till 9-åringar som syr Nike fotbollar i Kina. Är det praktik det är fråga om så är det upp till företagare att välja om de vill vara goda förebilder och hjälpa till med praktikanter. Vill man inte så skiter man i det. Ta betalt för praktikant gör de som försöker blåsa kund vilket var uppenbart det som hände med ts. Som mär han kollade upp fick veta att det blivit ”fel” när företaget fakturerat
Nu är ju allt utagerat, men bara för att vara den så har jag lite input.
När jag som erfaren konsult inom IT haft oavlönade praktikanter med mig ut har vi inte debiterat för tiden praktikanten lagt på ett arbete. Dock har vi debiterat för den förväntade tid arbetet skulle ha tagit om praktikanten inte var med.
Det vill säga att om praktikanten hjälpte och kunde arbeta självständigt med uppgifter tog jag som konsult den tiden och la på fakturan som min egen arbetstid. Dock inte mer än vad det skulle ha tagit mig att utföra åtgärden. Om praktikanten däremot stjälpte och tog upp tid debiterade vi inte för tiden det tog att stödja och rätta till misstag.
Så om en åtgärd för mig ensam skulle ha tagit 4 timmar att lösa debiterade vi 4 timmar oavsett om det blev 2 timmar på plats för att praktikanten hjälpte, eller om det tog 6 timmar för att denne stjälpte.
När jag som erfaren konsult inom IT haft oavlönade praktikanter med mig ut har vi inte debiterat för tiden praktikanten lagt på ett arbete. Dock har vi debiterat för den förväntade tid arbetet skulle ha tagit om praktikanten inte var med.
Det vill säga att om praktikanten hjälpte och kunde arbeta självständigt med uppgifter tog jag som konsult den tiden och la på fakturan som min egen arbetstid. Dock inte mer än vad det skulle ha tagit mig att utföra åtgärden. Om praktikanten däremot stjälpte och tog upp tid debiterade vi inte för tiden det tog att stödja och rätta till misstag.
Så om en åtgärd för mig ensam skulle ha tagit 4 timmar att lösa debiterade vi 4 timmar oavsett om det blev 2 timmar på plats för att praktikanten hjälpte, eller om det tog 6 timmar för att denne stjälpte.
Precis som det ska fungera...men det är skillnad på bransch och bransch.Bart skrev:
Nu är ju allt utagerat, men bara för att vara den så har jag lite input.
Bart skrev:
Där satte du huvudet på spiken @Paxman !!! Inom IT-branschen sköts alltid allting absolut oklanderligt och ingen kund känner sig någonsin någon gång det minsta besviken på någon som helst liten post på en faktura från en IT-konsult.P Paxman skrev:
Nej se och lär era fifflande hantverkare! Det finns minsann branscher där saker alltid sköts som det ska och där de iblandade minsann betalar sin egen frukost!
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
För det första jobbar IT-konsulter mot företag. En bättre jämförelse om vi ska prata tjänster som innefattar ettor och nollor är webbyråer. Är du lekman som upphandlar hemsida och diverse funktioner med löpande underhåll inklusive snabb inställelsetid vid driftsavbrott etc så blir du oftast r*vkn*llad när du summerar årets totala kostnader för IT. Men då handlar det om ftg som handlar av ftg vilket blir en enorm skillnad på laddning jämfört med Sonja i Motala som tycker att det det kostade alldeles för mycket för att installera ny köksbänk. Även om hon inte har en aning om arbetsmomenten. Fast hon fått det förklarat för sig innan. Fast hon fått höra att det blir framkörningsavgifter för samtliga hantverkare som ska utföra arbeten osvAlfredo skrev:
Där satte du huvudet på spiken @Paxman !!! Inom IT-branschen sköts alltid allting absolut oklanderligt och ingen kund känner sig någonsin någon gång det minsta besviken på någon som helst liten post på en faktura från en IT-konsult.
Nej se och lär era fifflande hantverkare! Det finns minsann branscher där saker alltid sköts som det ska och där de iblandade minsann betalar sin egen frukost!
Håller verkligen inte med, de bästa(och vanligen billiga) verkstäder/hantverkare jag anlitat består av en person i företaget, ägaren. Kollektivavtal är ju givetvis meningslöst i dessa fall. Tyvärr måste man ju som kund ha i princip rekomendationsbrev från tidigare pålitlig kund för att komma ifråga som kund.K kortis skrev:
Jag anlitar ju inga hantverkare men jag har aldrig hört talas om att någon överhuvudtaget blivit nekad som kund hos någon småskutt även om det naturligtvis förekommerV Ville_Vessla skrev:Håller verkligen inte med, de bästa(och vanligen billiga) verkstäder/hantverkare jag anlitat består av en person i företaget, ägaren. Kollektivavtal är ju givetvis meningslöst i dessa fall. Tyvärr måste man ju som kund ha i princip rekomendationsbrev från tidigare pålitlig kund för att komma ifråga som kund.