S
I IngridB skrev:
Jag har haft en snickare hos mig med lärling. Han gjorde visst en del nytta men jag debiterades inte för hans insats.
Då var det kanske en praktikant och inte en lärling?

emmschen skrev:
Det kanske är en schysst elfirma han gör praktik hos. Han får kanske lite lön för mödan? Då måste tiden såklart faktureras. 325 kr ink moms är jättebilligt. Kabeln skulle spikas oavsett, och då är det väl bra att praktikanten gör det. Hade han inte haft praktikanten med sig så hade du fått betala 525 kr i timmen för samma arbete, eftersom den färdigutbildade elektrikern hade fått göra det istället. Är du nöjd med det utförda arbetet så hade jag inte tjafsat, utan se det som att du har fått en fin rabatt.
Varför måst man ta betalt? På den industri där jag arbetade kanske vi hade 10 talet praktikanter i olika omgångar inte fan tog de betalt för dessa utan det räknades som goodwill och framför allt att vi behövde utbildad arbetskraft så det är ett givande o tagande, ibland kan de mycket i bland inte ett dugg men tid kostade de, både företag o de som gick på ackord men det bjöd alla på. Det beror nog på att man är jävligt närig och har dålig moral omt man debiterar för någon som har praktik

• Gilla
Ferryman och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
S Snickesnickarn skrev:
Hej,

Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
Fy fan vad ruttet!

Ska dem fakturera för en person så måste ju den personen få betalt från företaget!

Undra hur mycket sånt här fiffel pågår med t ex praktikanter från AMS. Så himmla fel! Ungefär som fas3 staten betalar för slavar...

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Då var det kanske en praktikant och inte en lärling?
Ja, så var det nog. Jag tänker att det ska framgå vems arbete man ska betala för och till vilken timkostnad inkl moms. I mitt fall fick jag klar info att jag inte skulle betala för hans arbete.
Att betala för en gymnasieelev låter inte klokt. När det gäller studenter inom vården, såväl från gymnasium som högskolor, betalar skolorna en ersättning för dem som gör praktik. Är väl detsamma för andra gymnasieutbildningar tänker jag. Den som tar emot en praktikant har ju ett uppdrag att lära ut och ersätts för det. Att dessutom ta betalt av kunderna är inte rimligt.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Jag har fått svar av firman idag. Tiden för praktikanten ska tas bort och det hade blivit en miss i faktureringen. Allt löst!

Tack för ett allt engagemang. Det var uppenbarligen en fråga som rörde upp känslor hos många.

Ta hand om er och alla andra där ute! <3
Kontaktade du skolan? Det hade varit intressant att veta om skolan tyckte var ok eller inte.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Y yxroten skrev:
Helt beroende på vilken typ av "Lärling" det gäller.

Nej! En gymnasie elev är inte lärling han är på praktik och erhåller ingen lön, skolan/våra skattepengar står för samtliga utgifter för eleven

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Hej, du skall inte betala något för praktikanten då företaget inte haft någon kostnad för honom. Företaget betalar ingen lön eller annan ersättning till praktikanten. De skall alltid be om tillstånd att få ha en praktikant på en arbetsplats. Du skall bestrida hela debiteringen för praktikanten.

Karlia
B BJKALLE skrev:
Hej, du skall inte betala något för praktikanten då företaget inte haft någon kostnad för honom. Företaget betalar ingen lön eller annan ersättning till praktikanten. De skall alltid be om tillstånd att få ha en praktikant på en arbetsplats. Du skall bestrida hela debiteringen för praktikanten.
Vilket om du läst tråden kan se att TS redan gjort, företaget skyller på misstag och har tagit bort posten. TS behöver Mao inte betala något för praktikanten.

• Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det är skolan som ersätter den merkostnaden. Det är klart att man inte fakturerar kunden. Hade du accepterat att betala 30% mer för en klippning där en frisör och dennes praktikant klipper lite var? Hör du inte själv hur sjukt det låter?
Som jag skrev, merkostnader hamnar alltid på slutkund.

heisiandiishe
S Snickesnickarn skrev:
Jag har fått svar av firman idag. Tiden för praktikanten ska tas bort och det hade blivit en miss i faktureringen. Allt löst!

Tack för ett allt engagemang. Det var uppenbarligen en fråga som rörde upp känslor hos många.

Ta hand om er och alla andra där ute! <3
Allt som har med hantverk och pengar att göra upprör. Känns som att du var relativt upprörd också då du inte pallade att vänta på kontakt med firman utan istället snabbt vände dig till byggvärldens flashback för att få stöd i dina oroliga tankar

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
heisiandiishe
D Dublin skrev:
Kontaktade du skolan? Det hade varit intressant att veta om skolan tyckte var ok eller inte.
?
?
?
?
?

Praktik är utbildning, inte arbete. Eleven är där för sin egen skull, inte firmans eller kundens.

Jag vet inte hur varenda avtal mellan skolor och praktikplatser ser ut, men företaget brukar kompenseras för utbildningsbördan de tar på sig.

P pnilz1 skrev:
Som jag skrev, merkostnader hamnar alltid på slutkund.
Det stämmer inte, skolan finansieras ju av skattemedel och en del av dessa går till företag som har praktikanter.

kisumisu kisumisu skrev:
Ska dem fakturera för en person så måste ju den personen få betalt från företaget!
Varför påstår så många helt felaktigt att ett företags rätt att fakturera sin kund för tjänster företaget levererar har något som helst att göra med vilken lön, om ens någon, de betalar till den personal som utför tjänsterna? :thinking:

Kan vi inte få lite källhänvisning till lagstöd för dessa påståenden? Eller det kan vi nog inte... ;)

Sorry @kisumisu att du råkar bli den jag citerar här. Väldigt många i tråden verkar resonera som du gör och jag begriper det helt enkelt inte. Orkade dock inte leta rätt på alla andra som ser det som du gör.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför påstår så många helt felaktigt att ett företags rätt att fakturera sin kund för tjänster företaget levererar har något som helst att göra med vilken lön, om ens någon, de betalar till den personal som utför tjänsterna? :thinking:

Kan vi inte få lite källhänvisning till lagstöd för dessa påståenden? Eller det kan vi nog inte... ;)

Sorry @kisumisu att du råkar bli den jag citerar här. Väldigt många i tråden verkar resonera som du gör och jag begriper det helt enkelt inte. Orkade dock inte leta rätt på alla andra som ser det som du gör.
Detta tangerar väl ett annat perspektiv, det från gymnasieeleven. Jag följer den här tråden mycket för att jag har två tonårsungar hemma varav den ena påbörjat sina första anställningar (på timme och vikariat) och vi är noga med att gå igenom villkoren på avtalen hon skriver under. Utifrån det perspektivet kan jag tycka att det är intressant att veta vad som är ok och inte. Man kan ju tänka att praktikanten inte ska uppbära lön om han inte tillför någon nytta, men om praktikanten tillför så mycket nytta att företaget kan fakturera för utfört jobb tycker jag det är självklart att han ska ha en rimlig ersättning.
Lagstöd? Nja, men de värsta fallen borde väl hamna under någon lag som ska förhindra att att man utnyttjar arbetskraft utan skälig ersättning (är inte nån jurist).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.