Hej! Nyligen köpt en ny bostadsrätt, En totalrenoverad fastighet som är omgjord till 10st lägenheter 2020. Energiklass C.

Min är på 36kvm

Min elförbrukning förbryllar mig däremot.
300-350 kWh / mån. Är detta normalt?

Är sällan hemma, så spis/ugn/micro används sällan. Kyl/frys på Eco, med temp-grunka inuti kylen på lägsta.

FTX ventilation, väl justerat då jag arbetar inom detta.

Radiatorvärme ingår i avgiften, IVT-Pump.

Golvvärme från ebeco i badrummet som inte går att stänga av helt. Kan sänka till 5 grader. Saknas bryare för detta i elskåp.

Grannen ovanför har en vindsvåning, ca dubbelt så stor lägenhet samt golvvärme i hela lägenheten. Ändå lägre kWh / månad.

En lgh på 44kvm har liknande problem. Sällan hemma, och to.m bryter de flesta brytare innan hen lämnar bostaden varje gång.

Kan det vara fel? Har dålig kompetens inom området. Jämfört med min förra lgh som var betydligt äldre, sämre isolerad och 86kvm 110kwh/mån. Känns märkligt.

Tacksam för hjälp/råd!

Har du tvättmaskin/torktumlare/diskmaskin i denna lägenheten? Och inte hade det i din gamla så har du svaret där.

Låter väl inte så konstgt. Men 110 kWh per månad är fan lite. Golvvärmen kan ju dra lite vad som helst, svårt att säga tänker jag.

Som prio 1 ska du ladda ner din elnätsägares app för att se elförbrukningen.
Hos de flesta elnätsägare ser man numera förbrukningen med timskala eller bättre.

Det är sannolikt sedan golvvärmen som drar och det måste ju gå att stänga av?
Vilken du nu har?

Sen mha appen så kan du testa annat om det inte är golvvärmen som spökar.

Som sagt golvvärmen är nog den mest misstänkta faktorn här.

Sedan bör man kanske vara uppmärksam på om det finns något annat i huset som drivs via ditt abbonemang. Sådant har hänt vid större ombyggnader i andra projekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.