28 898 läst ·
126 svar
29k läst
126 svar
31 sätt att minska elförbrukningen - STOR checklista
Den viktigaste frågan är inte lyft. Varför protesterar istället inte hela Svenska folket över ie`s (Elmarknadsinspektionen) hantering av våran el i Sverige?Redaktionen skrev:
Vi har ju normalt sett massor av ledig kapacitet och hade vi inte sålt den utomlands hade elpriset varit väldigt mycket lägre. Vissa elleverantörer har dessutom börjat införa det senaste skojeriet "effekttarifferna". Det är ju inte svårt att förstå vem som ligger bakom idén om effekttarifferna. Effekttarifferna är en styggelse för dom har flera negativa kontraproduktiva fel som uppenbarligen ingen tänkt på.
Hur handlar vi billig el med ena handen samtidigt som vi förbjuds handla när elpriset är lågt indirekt genom effekttariffen. Det går ju inte ihop. Det här slutar ju bara med en sak. Elnätsägarna slipper betala en massa nya kablar som vi redan betalt dom för att göra samtidigt som alla tvingas köpa el när det är dyrt. Det måste ju kännas som ett paradis för elnätsägarna. Varför har våra politiker och än allvarligare iE som ska vara en expertmyndighet inte förstått detta? Dom påstår ju det själv i vart fall att dom är en expertmyndighet men jag vet inte om jag kan hålla med om detta. Det jag kommer fram till är att antingen är dom så dumma så dom inte förstår det här själv eller så är dom köpta? Varför protesterar inte folk? Det här är ju vansinnigt.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 318 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 318 inlägg
Varför protesterar du inte mot bönderna som säljer spannmål utomlands? Ge oss billigare bröd ist! Eller de som producerar virke. Ge oss billigare brädor. Eller Volvo som säljer sina bilat till marknadspris. Ge oss billiga bilar!P Peter__1 skrev:Den viktigaste frågan är inte lyft. Varför protesterar istället inte hela Svenska folket över ie`s (Elmarknadsinspektionen) hantering av våran el i Sverige?
Vi har ju normalt sett massor av ledig kapacitet och hade vi inte sålt den utomlands hade elpriset varit väldigt mycket lägre. Vissa elleverantörer har dessutom börjat införa det senaste skojeriet "effekttarifferna". Det är ju inte svårt att förstå vem som ligger bakom idén om effekttarifferna. Effekttarifferna är en styggelse för dom har flera negativa kontraproduktiva fel som uppenbarligen ingen tänkt på.
Hur handlar vi billig el med ena handen samtidigt som vi förbjuds handla när elpriset är lågt indirekt genom effekttariffen. Det går ju inte ihop. Det här slutar ju bara med en sak. Elnätsägarna slipper betala en massa nya kablar som vi redan betalt dom för att göra samtidigt som alla tvingas köpa el när det är dyrt. Det måste ju kännas som ett paradis för elnätsägarna. Varför har våra politiker och än allvarligare iE som ska vara en expertmyndighet inte förstått detta? Dom påstår ju det själv i vart fall att dom är en expertmyndighet men jag vet inte om jag kan hålla med om detta. Det jag kommer fram till är att antingen är dom så dumma så dom inte förstår det här själv eller så är dom köpta? Varför protesterar inte folk? Det här är ju vansinnigt.
Nu är ju inte el en marknadsvara på samma sätt, utan ett naturligt monopol. Jag är tvungen att ha en affärsrelation med Vattenfall vare sig jag vill eller inte - de sitter med monopolrätten att levererar el till min fastighet. Så därmed måste statens kontroll vara så mycket högre. Men visst är det en verklig utmaning med AB, naturliga monopol och statlig kontroll. Särskilt som politikerna har halkat snett och uppmuntrar dessa företag som dessutom inte sällan är statligt ägda att ägna sig åt besvärjelser och geschäft.
Har Du satt Dig in i den nya Effekttariffen som inte nått genomslagskraft fullt ut ännu?Ossian K Olsson skrev:
Gör det. Läs på och kom fram till samma slutsats som mig.😉
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 318 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 318 inlägg
Jo jag får den nästa år då jag har Eon. Slutsatsen jag drar är att den är fantastiskt och jag slipper subventionera andras slösande! Att dessutom Eon introducerar den sist av alla typ tyder på att konsumenterna kommer tjäna på den..P Peter__1 skrev:
Ju mer man sätter in sig i frågan desto argare blir man. Det visar sig att politikerna kasat på det här ämnet och skött detta med en vänsterhand medan vissa andra ägnar mer tid åt dom senaste handväskorna och smink.Claes Sörmland skrev:
Nu är ju inte el en marknadsvara på samma sätt, utan ett naturligt monopol. Jag är tvungen att ha en affärsrelation med Vattenfall vare sig jag vill eller inte - de sitter med monopolrätten att levererar el till min fastighet. Så därmed måste statens kontroll vara så mycket högre. Men visst är det en verklig utmaning med AB, naturliga monopol och statlig kontroll. Särskilt som politikerna har halkat snett och uppmuntrar dessa företag som dessutom inte sällan är statligt ägda att ägna sig åt besvärjelser och geschäft.
Jag nämner inga namn 😂
Jag tänker att många kockar har kokat denna soppa. Och det är ju inte bara våra nationella politiker utan även EU-nivån och annat internationellt samarbete.P Peter__1 skrev:
Samtidigt, vi har stabil el så här långt och vår el är väl inte utpräglat dyr jämfört med vad man betalar i andra länder?
Och jag är inte alls säker på att vi hade varit så mycket lyckligare med t ex ett nationaliserat elnät. Jämför våra katastroftåg där staten har nationaliserat tågbanorna (och de flesta tågen) men sen inte skjutit till de pengar som krävs för att sköta dem. Eller våra kommunala VA-anläggningar som är så eftersatta i så många kommuner med enorma underhållsskulder.
Men vi är inte ensamma, det är samma i hela väst. Bäst insikt har jag i Tyskland som är som en blåkopia av Sverige (eller om det är tvärt om?!). Vi måste skapa acceptans för att det kostar med infrastruktur. Man kan inte bara bygga i projektform och sen låta allt förfalla.
Klicka här för att svara