Leta upp elementet, mät att där inte är någon spänning och avlägsna sen kontakterna(bild)
Är det 3fas borde det vara 3sladdar
2fas 2 sladdar
1fas 2 sladdar

Som svar på ursprungsfrågan.
Genomströmningsberedare är egentligen bara bra om man ska duscha en gång per år.
Speciellt i dessa tider är vvb med timer (som går 01-04 på natten ett mycket bättre alternativ om man inte investerar i nån värmepump.
Men jag hade försökt behålla vvb... framtiden säger att det kan vara ett bra drag...

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Har du enskild säkring(ar) till vvb är det alltid bäst att bryta där.
Näst bäst är som du gjort nu. (y)
Jag vet vilka proppar tillhör till vvb. Kan skruva dom också loss.

Vad det gäller kablarna...
Vilka borde jag koppla bort? Inte gul/gröna, det fattar jag. Är det så att jag behöver bara dra ner de genomsynliga kopplingar?

• Värmepanna med synlig korrosion och flera anslutna kablar, inklusive gul/grön jordkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar och termostat på en varmvattenberedare med rost och isolering i förgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
De svarta kopplingarna med genomskinligt hölje ska kopplas loss

drbodyjr drbodyjr skrev:
Jag vet vilka proppar tillhör till vvb. Kan skruva dom också loss.

Vad det gäller kablarna...
Vilka borde jag koppla bort? Inte gul/gröna, det fattar jag. Är det så att jag behöver bara dra ner de genomsynliga kopplingar?
Du behöver verkligen inte lossa eller göra mer nu det är riktigt bra som det är. Vänta på att den som ska kolla på den kommer. Och det ser inte så dåligt ut på bilden har du tur har inte själva behållaren skadats vid flänsen bara yttre delen som byts. Det är ganska vanligt med den typel läckor både vid packningen eller där elslingorna är infästa.

• Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver verkligen inte lossa eller göra mer nu det är riktigt bra som det är. Vänta på att den som ska kolla på den kommer. Och det ser inte så dåligt ut på bilden har du tur har inte själva behållaren skadats vid flänsen bara yttre delen som byts. Det är ganska vanligt med den typel läckor både vid packningen eller där elslingorna är infästa.
Det vore möjligen den klokaste av mig eftersom jag är så himla oerfaren.
Jag ska tömma vvb i alla fall, trädgården kan nyttja lite extra vatten.

A Alexn72 skrev:
De svarta kopplingarna med genomskinligt hölje ska kopplas loss
Är inte säkert att jag vågar gå vidare, men rent teoretiskt....
Om jag koppla loss de 2 kablarna, sätter strömmen på genom att montera säkringar, koppla på den stora brytaren och arbetsbrytaren borde inte hända något om det är termostaten själv som är felaktig? Jag kan inte få någon kortslutning genom att kablarna sitter löst (skulle i så fall tejpa åtminstone en hölje ...

Om du kopplar loss de 2 kontakterna (fritt hängande gärna med en tejpbit på så den inte kan nudda något och slår igång allt igen.
Då borde termostaten säga att den värmer och jfb inte lösa ut. Då vet vi att elementet är kass.

Då stänger du strömmen igen och skruvar loss hela elementet och beställer ett nytt.

Går inte att tömma ur vattnet. Har stängt avstängningsventilen. Därefter försökte öppna säkerhetsventilen (vridit det moturs) Det är bara plastik knappen som kan röras, det känns att själva ventilen under sitter fast (knappen "hoppar").
Har kopplat en trädgårdsslang till vattenröret, det kommer inget, trots att jag öppnade alla blandare för varmvatten....
Vad kan jag göra nu?

Har du någon dokumentation på beredaren? Det är inte alltid det finns en dedikerad kran för att tömma beredaren. Ibland är det en skruv man skall skruva ur.

Fan på mig. ‍
Har läst instruktionen till patronen med samma bild av kran/ventil osv.
Enligt nibes manual bör man även öppna blandventilen fullt....
Det har jag inte ens kollat....

• En instruktionssida för tillsyn och skötsel av säkerhetsventil och tömning av en varmvattenberedare.
    Skapa konto
Har öppnat blandningsventilen helt, öppnade flertal blandare med varm vatten. Händer fortfarande ingenting.
Kan inte vrida tredje ventilen, det rör sig fritt...

• Gilla
Kroks11 och 1 till
  • Laddar…
Den verkar ju inte frisk. Det går att öppna rörkopplingarna också. Men det är inte alltid det blir tätt på första försöket när man skruvar ihop det. För att tömma behöver du öppna på inloppet.

drbodyjr drbodyjr skrev:
Hej!
Jag har en relativ akut dilemma.
I vårt hus finns det en äldre 300l NIBE varmvattenberedare (från 2006).
Det börjar strula (jordfelsbrytaren löser ut hela tiden) och jag kan inte avgöra vad vore den bästa lösningen. Att reparera eller byta det till en ny modell.
Jag är inte kunnig alls i ämnet.
Min rörmåkare skulle kunna installera en NIBE compact 300l för 20t kr (installerat och klart, efter rot självklart). Vet inte om det är en rymlig pris eller för mycket. (Bor i Blekinge förresten)

Jag har även läst om genomströmningsberedare och har börjat fundera om det här alternativet.
Kan det passar till vårt hus/behov?
Vi (2 vuxna, 2 tonåringar) bor i ett hus med 2 våningar. Vi har 2 badrum, darav 1 med badkar. De 2:a badrum sitter precis ovanpå 1:a. Den gamla beredaren sitter i tvättstugan bredvid 1:a. Uppvärmningen är direktverkande el.

Vill gärna spara pengar på el och vi vill inte slösa mycket vatten heller tills varmvattnet når övre våningen.
Vad rekommenderar ni?
Tack för alla feedback!
Hej,

Jag skulle inte välja en (eller flera) s.k genomströmningsvärmare.

1:
Vid kortare strömavbrott får man inget varmvatten då inget finns ackumulerat.

2:
Många genomströmmningsvärmare ”rycker” rätt mycket ström och kan påverka så man måste förbättra eller modifiera elinstallationen.

3:
Att byta till en ny VVB med bra isolering tror jag är en bättre lösning, eller att laga den gamla kan ju vara ekonomiskt vettigt.

Med ovan inget ont om genomströmningsvärmare, har själv använt en sådan i en sommarstuga där det var platsbrist.

• Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den verkar ju inte frisk. Det går att öppna rörkopplingarna också. Men det är inte alltid det blir tätt på första försöket när man skruvar ihop det. För att tömma behöver du öppna på inloppet.
Tack, men jag tror jag gör inget mer här. Har ingen verktyg för rörkopplingarna hemma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.