Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, nånstans lär man komma åt anslutningarna på elementet...
Tagit bort plast skyddet. För min öga ser det inte bra ut. En del rostangrepp. Det är även blött....

Är det blött kan det ju vara en packning som gått sönder, och löst jordfelsbrytaren...

Funkar det om du torkar torrt?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det blött kan det ju vara en packning som gått sönder, och löst jordfelsbrytaren...

Funkar det om du torkar torrt?
Torkade utsides så gott det går. Det var metallen och skruvar som var blötta, kablarna var torra. Jag såg dock en droppe på nedre kanten av termostaten (?). Allt torkades, har inte monterat det isär. Jordfelsbrytaren löser ut fortfarande.

Det är ju ett dåligt tecken om det läcker vatten ur beredaren in i kopplingsboxen. Kan du se var det läcker? Om det är där elpatronen med jordfel sitter så kanske du löser båda problemen genom att byta elpatron. Spontant borde en varmvattenberedare hålla i mer än 16 år. Men den är ju inte direkt ny.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju ett dåligt tecken om det läcker vatten ur beredaren in i kopplingsboxen. Kan du se var det läcker? Om det är där elpatronen med jordfel sitter så kanske du löser båda problemen genom att byta elpatron. Spontant borde en varmvattenberedare hålla i mer än 16 år. Men den är ju inte direkt ny.
Har kontaktat en elektriker. Kommer att kolla systemet på måndag. Håll tummarna.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hur mycket ville elektrikern ha för den kollen?

Vi kom inte överens om paketpriset. Brukar betala kring 4-500kr (minus rot). Han är min elektriker sedan att vi flyttade till huset, har även gemensamma vänner. Inte lurade mig hittills, löste alla problem.
Hoppas att jag får ingen chock på måndag.

Vad betraktas en rimlig pris?

Redigerat:
Pris på vad? Byta ut elpatroner eller bara undersöka. Skall du tömma ut allt vatten, skruva ut patronen och kolla packningar på samma gång

raveper raveper skrev:
Pris på vad? Byta ut elpatroner eller bara undersöka. Skall du tömma ut allt vatten, skruva ut patronen och kolla packningar på samma gång
Förstår. Vi får se. Försöker snabba på det själv med det jag kan. Vill gärna tömma vattnet t ex, men jag saknar viss bas kunskap om sådant saker.
Kan vi fortfarande använda kranen om vi tappar ut allt vatten? Vad händer om någon "försöker" ta varmvatten (blandaren står inte helt på kallt)...

drbodyjr drbodyjr skrev:
Då ska jag satsa på att reparera beredaren.
Den är en NIBE Er56-Cu 200 installerat 2007.
Enligt pappret är patronen en RAR 14-112.

Har läst i forumet någonstans (i gammal tråd) och enligt en av mina kompisar är byte av patronen ingen större grej, så kanske till och med jag skulle klara mig (med kompisens hjälp som har gjort sådant innan).
Tänkte beställa patronen, men blev osäkert om det som sälsj med samma nr är verkligen det jag behöver. Artikel-foto kan skilja sig på olika sidorb(elpatron / elpatronsats) vad ingår i paketet varierar sig (antagligen de extra grejer vid elpatronsats för ombyggnad behöver jag inte), relativ stor skillnad av pris (satsen är cirka 30% dyrare).
Största problemet är att jag har inte hittat min beredarens artikelnr på beskrivningen (T ex här:
[länk]
Är du osäker på vilken artikel som gäller, ring nibe och prata med dem. Har själv gjort det några gånger, supertrevliga såklart.

• Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
En dumm fråga till....
Jag kan väl fortfarande tappa kallt vatten efter att jag tömde varmvattenberedaren? Men vad händer om någon från familjen använder blandaren av misstag?
Kan det orsaka någon fel?
Behöver jag stänga inkommande kallt vatten eller får det vara öppen?

Tänker förbereda så mycket som möjligt innan min elektriker komer på måndag. (Minst tömma pannan, kanske ta ut termostaten)

Kallt vatten är ju det som rinner in i vvb så kan du inte stänga av en kran där.. inget vatten alls.

Det kan rinna bakvägen på många blandare. Så om du har tomma varmvattenrör och tryck på kallvattnet så kan det rinna kallvatten bakvägen genom rören om du öppnar kranen för ljummet vatten.

raveper raveper skrev:
Kallt vatten är ju det som rinner in i vvb så kan du inte stänga av en kran där.. inget vatten alls.
Är det inte så att vvb fylls på automatiskt när jag använder varm vatten? Om jag tömmer pannan och tar ut patronen men stänger inte in flödet kommer vattnet rinna direkt ut.
Är jag helt ute i skogen och cyklar?

Om du stänger tilloppet till beredaren och tömmer den varefter någon öppnar en kran för att få ljummet vatten så kan kallvatten att rinna tillbaka genom varmvattenrören till beredaren. Så du bör inte lämna beredaren någon längre stund med bortskruvad elpatron. Finns det en kran efter beredaren är det enkelt löst dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.