7 313 läst ·
69 svar
7k läst
69 svar
300l varmvattenberedare eller genomströmningsberedare
A Avemo skrev:Om du stänger tilloppet till beredaren och tömmer den varefter någon öppnar en kran för att få ljummet vatten så kan kallvatten att rinna tillbaka genom varmvattenrören till beredaren. Så du bör inte lämna beredaren någon längre stund med bortskruvad elpatron. Finns det en kran efter beredaren är det enkelt löst dock.
A Avemo skrev:Om du stänger tilloppet till beredaren och tömmer den varefter någon öppnar en kran för att få ljummet vatten så kan kallvatten att rinna tillbaka genom varmvattenrören till beredaren. Så du bör inte lämna beredaren någon längre stund med bortskruvad elpatron. Finns det en kran efter beredaren är det enkelt löst dock.
Lite bakflöde är ok tycker jag. Det ska rinna ut till brunnen direkt antar jag. (Tänker lämna avstängningsventilen stängd och avtppninsventilen öppet till elektrikern kommer.)A Avemo skrev:
Jag kan/vill tömma pannan idag under dagen, elektrikern kommer imorgon eftermiddag.
Vi behöver kallt vatten under den här tiden.
Med lite bakflöde kan jag klara mig, ska se till att det går direkt till brunnen. Jag ville veta om vi kan skada ytterligare vår vvb.
Elen är avstängd på flera nivå för säkerhets skull (finns en större dosa med brytare precis bredvid vvb, samt arbetsbrytaren). Elektrisk fel kan jag inte orsaka.
Samt vattnet ska inte rinna genom beredaren med full fart...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Ska inte VVB ha backventil på utgående ledning?
Nej det skadar inte beredaren att det rinner vatten genom den. Men ha koll på vart vattnet tar vägen om det rinner ut genom hålet för patronen. Kan det blöta ner något olämpligt innan det kommer till brunnen? Sedan får du tala om för alla att de inte skall öppna för varmvatten. Någon kanske glömmer en gång. Men det blir det förhoppningsvis inga störtfloder av.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Det är tanken. Alla får instruktion, jag sätter alla blandare till kallt position och jag litar på familjens hjärnfunktion. :-DA Avemo skrev:Nej det skadar inte beredaren att det rinner vatten genom den. Men ha koll på vart vattnet tar vägen om det rinner ut genom hålet för patronen. Kan det blöta ner något olämpligt innan det kommer till brunnen? Sedan får du tala om för alla att de inte skall öppna för varmvatten. Någon kanske glömmer en gång. Men det blir det förhoppningsvis inga störtfloder av.
Har bara torkat. Visste inte var att börja...A Alexn72 skrev:
Vilken är kontakt till element? Den grön/gul? Efter att koppla bort någon kabel, skall jag isolera det med tejp tills elektrikern kommer?
Gulgrön ska inte lossas om färgerna stämmer.drbodyjr skrev:
Frågan är om du kan göra den strömlöst på ett säkert sätt. Har du nånstans du kan koppla loss den eller en arbetsbrytare(bild)
På den här 2 ställe har jag kopplat loss. Det räcker väl?A Alexn72 skrev:
Jag fick ungefär samma erbjudande.drbodyjr skrev:
Hej!
Jag har en relativ akut dilemma.
I vårt hus finns det en äldre 300l NIBE varmvattenberedare (från 2006).
Det börjar strula (jordfelsbrytaren löser ut hela tiden) och jag kan inte avgöra vad vore den bästa lösningen. Att reparera eller byta det till en ny modell.
Jag är inte kunnig alls i ämnet.
Min rörmåkare skulle kunna installera en NIBE compact 300l för 20t kr (installerat och klart, efter rot självklart). Vet inte om det är en rymlig pris eller för mycket. (Bor i Blekinge förresten)
Jag har även läst om genomströmningsberedare och har börjat fundera om det här alternativet.
Kan det passar till vårt hus/behov?
Vi (2 vuxna, 2 tonåringar) bor i ett hus med 2 våningar. Vi har 2 badrum, darav 1 med badkar. De 2:a badrum sitter precis ovanpå 1:a. Den gamla beredaren sitter i tvättstugan bredvid 1:a. Uppvärmningen är direktverkande el.
Vill gärna spara pengar på el och vi vill inte slösa mycket vatten heller tills varmvattnet når övre våningen.
Vad rekommenderar ni?
Tack för alla feedback!
Men det hela slutade med bergvärme
Kostsam historia speciellt på direktel hus. Själv blev jag dock förvånad att själva konvertingen inte var då kostsam. Men o andra sidan är ju allt nytt (förra ägaren hade snålbytt element och några var tom felkopplade 400v på 230v osv).
Trodde aldrig det skulle bli sådan besparing och bättre inomhusklimat dom det blev, okej jag hade direktel som ej fungera till 100% och värmde huset mest med ved. Nu såhär efteråt har jag kommit på att det är billigare ha huset på 22grader bergvärme än nedsänkt till 15-18 i vissa rum plus allt vad veden kostade i pengar (lär nog kosta betydligt mer idag för redan år 2018 gnällde vedsäljaren på dieselpriset) och arbete.
Dock har jag vedeldning kvar och en massa ved, kul kunna elda varannan vecka eller så och helt överlägsen ifall det blir strömavbrott
Min gamla VVB hade nog nån slags läckage. Det kom varmvatten till en dusch sedan var den slut. Drog konstant 4kwh och läckte vatten ur spilloslangen, inga större mängder men droppade. Den vvb var äldre var från år 2001.