A
D Dilato skrev:
Det räcker med ett rör sen kan man (vem som helst med basic geometrikunskap) mäta fram resten.
En tomt som denna är inte svår att veta gränserna på, det finns ju dessutom ett redan inmätt hus att utgå från.
Ok glömde det att alla ni novisa kan bättre än vi som jobbar med det..
Bara ett tips En äldre tomt är sällan fyrkantig med 90 gradiga hörn samt att det går oftast inte ens att spänna upp linor då det finns fysiska hinder som träd, kullar mm..

Men jag ger mig till er som spekulerar som vanligt😀
Förmodligen likasinnad byggare so du då han har mätt ifrån befintligt staket🤓😊😀

Redigerat av moderator:
A AG A skrev:
Å andra sidan har jag kommit på att för så lite som 5-10.000kr, så kan få stå kvar.
Nämnligen genom att sätta upp 1-2 solpaneler på taket. Jag garanterar att det inte finns enda kommunalt anställd person som törs kräva att en solenergialstrande byggnad ska rivas.
Här förstår jag inte logiken…?

M MetteKson skrev:
Här förstår jag inte logiken…?
Alla politiker måste låtsas som om att de älskar solkraft. Alla kommuner vill vara mest miljömevetna, och miljsatsande.
Hur tror du det skulle se ut, om det kom fram att den aktuella kommunen låtit riva en solelsproducent?

J jawen skrev:
Så att kalla det gamla paret "byggherre" för en bygglovsbefriad byggnad, blir lite missvisande.
Nej, det gör det inte. Byggherre är enligt plan- och bygglagen (PBL) den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads-, rivnings- eller markarbeten genom en byggentreprenör eller byggmästare. Det är den definitionen som gäller och är inte missvisande alls. Det yttersta ansvaret för åtgärden ligger alltid på byggherren.

J jawen skrev:
prata om utsättning & liknande "dyra" åtgärder är inte befogat för detta "lilla" ärende, då Attefallare är bygglovsbefriade.
Så är det inte ett riktigt känsligt fall med sura grannar & liknande, så gör man inte en utsättning.

MEN innan byggaren börjar, så måste ju han placera byggnaden & därmed ta reda på tillräckliga fakta INNAN han börjar gjuta plintarna, kan inte byggaren bara ta för givet att gärdesgården/staketet står exakt på tomtgräns, utan bygger man en byggnad för 8-900.000 kr eller mer så bör byggaren sätta sig in i vart 4,5 meter ifrån tomtgräns (som reglerna säger) följs!
Precis, och vem är nu ansvarig för att det inte blev gjort? Ytterst är det byggherren - och just precis därför måste man som beställare säkerställa att alla regler följs. Det aktuella fallet visar ju på precis motsatsen. Alldeles uppenbarligen skulle en bättre kontroll av placeringen gjorts.

J jawen skrev:
Och att du nämner att någon säger att man kan blanda klämkopplingar av olika märken, tyder ju på att du talat med EJ kunniga, då klämringen ser olika ut på olika märken.
Precis, det var ju det som var min poäng. Att inte ens företag som har alla certifieringar och allt annat i ordning alltid har koll på hur saker ska utföras.

I alla lägen gäller att risken för fel minskar om beställaren är ordentligt påläst.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Nu är "rikspressen" på detta också. Kanske sätter lite press på kommunen.

Dagens förstasida,
Framsida av "Dagens Nyheter" visar artiklar om politik, klimat, minnesplats och person vid rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vet inte om det föreslagits men, är det inte bättre att bara kapa av 34 cm av huset? Ifall dom inte har råd med flytt eller rivning

Nu går det vidare till MÖD.
En person med rosa mössa håller en mätsticka framför ett rött attefallshus i bakgrunden, omgiven av träd och gärdsgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst kan man tycka att kommunen är fyrkantig här. Men lagare är till för att följas. Och det finns i ett sådant här fall ingen marginal för liten avvikelse eller liknande. Och någonstans behöver gränsen dras.

Men förstahandslösningen borde väl vara att se om det går att få bygglov istället. Är enda problemet att den står 34 cm för nära tomtgärnsen så är det en solklar liten avvikelse, om man söker bygglov. Borde vara billigaste lösningen om det är möjligt.

Om bygglov inte går. ex. för att man redan har för stor yta i förhållande till vad detaljplanen tillåter. Så borde det som många är inne på vara en relativt enkel åtgärd att flytta det lite.

Amatörförslag: Det gäller bara 34 cm. Borde man inte kunna bulta fast några rätt klena balkar på plintarna och bara dra huset 34 cm. Borde inte vara ett problerm att en plintrad står utanför huset, närmare tomtgränsen. Kan få bli lite trädäck. Och åt andra hållet borde väl en väl förankrad balk eller tom. träbjälke kunna bära 34 cm ut från plinten?

Om det är så illa att något är skarvat på plinten, får man väl bulta fast balk/bjälke på båda sidor om plinten.

och så lite pyssel med vatten o elledningar.

Nu när det felpacerade huset blivit rikskändis går det ju inte att godkänna nuvarande placering. Det skulle ju innebära prejudikat att det är ok att bygga 4,16 m från tomtgräns och plötsligt skulle hundra tusen andra göra samma sak. (Vilket iofs ofta redan sker, vi har en granne som har bottenplattan i tomtgräns och taket sticker utanför...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.