15 186 läst ·
37 svar
15k läst
37 svar
30 m EKKJ 4x2,5+2,5 till lillstugan rimligt?
Sida 1 av 3
Eftersom jag går bet på att få EON:s kundservice att svara på aktuell förimpedans ute vid fritidshuset kan jag inte exakt räkna på utlösningsvillkor och annat. Vad säger den samlade expertisen om att från normcentralen lägga två grupper som matas med ca 30 m EKKJ 4x2,5+2,5 till en lillstuga som idag saknar el? Verkar det rimligt och genomförbart eller ska man sätta en normcentral även i lillstugan, om än med endast två grupper?
Behörig elektriker ska naturligtvis stå för inkopplandet. Jag funderar dock på om jag ska passa på att köpa EKKJ nu när Biltema har sänkt priset med 23%.
Behörig elektriker ska naturligtvis stå för inkopplandet. Jag funderar dock på om jag ska passa på att köpa EKKJ nu när Biltema har sänkt priset med 23%.
Från normcentralen går du ut med bara en grupp. I lillstugan monterar du en liten central med två eller flera grupper för olika förbrukare.
Om 2,5 kvadrat räcker beror ju på vad du tänkt ha för belastning i stugan.
Jag kan inte formeln för att beräkna spänningsfall så här på rak arm, men om du bara tänker ha belysning och något uttag så lär det räcka.
Om 2,5 kvadrat räcker beror ju på vad du tänkt ha för belastning i stugan.
Jag kan inte formeln för att beräkna spänningsfall så här på rak arm, men om du bara tänker ha belysning och något uttag så lär det räcka.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Nu antar jag att frågan handlar om huruvida utlösningskriteriet blir uppfyllt eller ej (vilket jag inte kan svara på).
Dvs det har inte så mycket med förväntad belastning i stugan att göra.
Dvs det har inte så mycket med förväntad belastning i stugan att göra.
Som gammal elektriker ser jag det som att utlösningskreteriet uppfylls om sträckan inte är mer än 30 meter (utan att ha räknat på det)... Jag tror inte det förekommer så ofta att man räknar på förimpendanser när det gäller installationer i bostäder. Kanske därför Eon inte svarar på det.
För mig verkar det lite onödigt vetande. Då är det mera intressant att veta vad spänningsfaller blir.
För mig verkar det lite onödigt vetande. Då är det mera intressant att veta vad spänningsfaller blir.
Jag antar att du menar att den dras från huvudcentralen och att det är en av faserna jag i så fall drar till stugan för att dela upp på ett par grupper? Borde räcka med 3x2,5+2,5 istället för 4x2,5+2,5, eller?Sangris skrev:
Är det hål-i-huvudet-varning som jag funderade på först, dvs att låta normcentralen för huset även hantera lillstugans grupper? Drog parallellen till att om jag vill dra ut el till redkapsboden skulle jag inte kommit på tanken att sätta en central i boden.
De två tänkta grupperna i lillstugan ska vara för belysning, några uttag samt uppvärming kalla sommarnätter.
Hål i huvudet är väl att ta i.....hehe
Jag föreslår att du lägger en 4x2,5+2,5 från huvudcentralen så du får en 3-fas grupp ut till lillstugan. Då har du fler möjligheter och sprider belastningen om du också ska ha lite värme där. Nu vet jag ju inte hur din redskapsbod ser ut, men det finns inget som hindrar att du moterar en central i redskapsboden heller. Är det dammigt så får man se till att ha en tätare kapsling bara.
Jag föreslår att du lägger en 4x2,5+2,5 från huvudcentralen så du får en 3-fas grupp ut till lillstugan. Då har du fler möjligheter och sprider belastningen om du också ska ha lite värme där. Nu vet jag ju inte hur din redskapsbod ser ut, men det finns inget som hindrar att du moterar en central i redskapsboden heller. Är det dammigt så får man se till att ha en tätare kapsling bara.
Kan även tipsa om N1XV 5G2,5 som har lite fördelar mot EKKJ 4x2,5/2,5.
Prisexempel på elonlinje EKKJ: 26 kr/m N1XV: 24 kr/m
Största skillnaderna består i att N1XV istället för PVC-isolering har tvärbunden polyeten vilket är tåligare samt klarar högre drifttemperatur. Sen så är den koncentriska ledaren ersatt med en gul/grön isolerad ledare istället.
Iofs ganska billigt pris på biltema, går ju bra också.
50 m 999 kr 20 kr metern. Metervis på elonline: 35m = 840 kr.
Prisexempel på elonlinje EKKJ: 26 kr/m N1XV: 24 kr/m
Största skillnaderna består i att N1XV istället för PVC-isolering har tvärbunden polyeten vilket är tåligare samt klarar högre drifttemperatur. Sen så är den koncentriska ledaren ersatt med en gul/grön isolerad ledare istället.
Iofs ganska billigt pris på biltema, går ju bra också.
50 m 999 kr 20 kr metern. Metervis på elonline: 35m = 840 kr.
Du får ha högst 800mΩ i förimpedans i din matande central (vilket inte är ett helt orimligt värde utanför tätort) för att klara 30m 2,5mm² på C16 dvärgbrytare. Så att säga att det funkar utan att ta reda på förutsättningarna är inte speciellt proffsigt.
C10 1,6Ω
b10 3,8Ω (!!)
b10 3,8Ω (!!)
C13....
Jag gör ett nytt försök med att få EON att avslöja hemligheten om aktuell förimpedans. 
Jag har egentligen inte behov att att mata mer än två 10A grupper men antar att rätt väg är ändå att mata från huvudcentralen och sätta en liten central i lillstugan?
Jag har egentligen inte behov att att mata mer än två 10A grupper men antar att rätt väg är ändå att mata från huvudcentralen och sätta en liten central i lillstugan?
Deras skyldighet att lämna förimpedans....
Konstigt att dom inte kan lämna det...
E.ON är det mest struliga el-leverantör att ha och göra med.
(dom kräver en ritning på hur matningen dras på en villa tomt)
Dom bästa är Fortum enligt mig...
Konstigt att dom inte kan lämna det...
E.ON är det mest struliga el-leverantör att ha och göra med.
(dom kräver en ritning på hur matningen dras på en villa tomt)
Dom bästa är Fortum enligt mig...