Vet inte om det har nämnts tidigare i tråden.

Men företag betalar bare per byggdag, alltså inte helger.
Vet inte om man kan förhandla till sig det som privatperson.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Byggdag vs kalenderdagar varierar lite på vad det är, en Aerotemper går per kalenderdag, för inte vill du ha bygget kallt på måndag morgon.

Ett storbygge köper oftast ut x antal kablar, sen säljs de tillbaka till uthyraren till halva försäljningspriset, om den är hel dvs. Testas och säljs till nästa kund.

Överfört på bostadsmarkanden skulle husägaren ringa upp hyresgästen och säga:

Hej! Du har betalt så mycket hyra under åren att lägenheten nu är din. Grattis!

:wow:

• Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Överfört på bostadsmarkanden skulle husägaren ringa upp hyresgästen och säga:

Hej! Du har betalt så mycket hyra under åren att lägenheten nu är din. Grattis!

:wow:
Det där tänkte jag också på. Visst är det orimligt att betala 30k för att hyra ett elskåp, då är det förstås smidigare att köpa ett eget. Men att uthyraren skulle sluta ta betalt för att han plötsligt börjat tjäna pengar på utrustningen är ju inte heller rimligt.

Frågan är hur man skulle kunna ha gjort ett maskinhyresavtal rimligt för båda parter?

Kanske skulle man ha kunnat ha en klausul i avtalet som gör att när den som hyr produkten har betalt 75% av produktens marknadsvärde så går en faktura på den summan ut, och fortsättningshyran reduceras med 80%? I TS fall hade det inneburit att det kanske efter 2 månader kommit en faktura på 6000:- (förutsatt att ett begagnat elskåp är värt 8000:-). Hyran därefter blir 20 kr/dag. TS hade då dels fått en notis om vad kostnaden låg på, och hade då kunnat välja att fortsätta hyra till en rimlig peng. Totalen hade landat på omkring 9500:- för hela hyresperioden. Fortfarande en dålig affär för TS eftersom han kunnat köpa ett skåp för mindre pengar än så, men inte så illa som det är nu. Samtidigt är det rimligt för uthyraren, att ha igen 75% av marknadsvärdet på några månaders uthyrning är en väldigt bra avkastning på investerat kapital.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Varför krångla till saker....antingen hyr man eller så köper man....blir hyrkostnaden högre än anskaffningspriset får man väl fundera över om man ska köpa eller hyra iaf...
Detta måste man naturligtvis fundera över innan och inte efteråt....

• Gilla
Herr_JT och 2 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Varför krångla till saker....antingen hyr man eller så köper man....blir hyrkostnaden högre än anskaffningspriset får man väl fundera över om man ska köpa eller hyra iaf...
Detta måste man naturligtvis fundera över innan och inte efteråt....
För att det är mänskligt att begå misstag. Människor begår misstag hela tiden.

Här har TS fått slanta 20-25 papp för en enkelt misstag. Det är alldeles för stora konsekvenser. Det vore önskvärt med ett standardavtal som minskar konsekvenserna av den typen av misstag.

• Gilla
swejocke
  • Laddar…
pelpet skrev:
För att det är mänskligt att begå misstag. Människor begår misstag hela tiden.

Här har TS fått slanta 20-25 papp för en enkelt misstag. Det är alldeles för stora konsekvenser. Det vore önskvärt med ett standardavtal som minskar konsekvenserna av den typen av misstag.
Eget ansvar?
Vet man inte så får man fråga...innan....gäller tyvärr det mesta....

• Gilla
Herr_JT och 2 till
  • Laddar…
Verkar vara läge att återigen beskriva förutsättningarna i detta fall.
TS bygger hus och behöver byggström.
TS elektriker säger - jag fixat ett skåp.
TS säger fin-fint utan att fråga närmare om pris etc.

Jag gissar lite här. TS läser förhoppningsvis tråden och kan förklara bättre.
T.ex vad har sagts mellan elektrikern och uthyraren??
Ingen hyr ju ett skåp till ett pris som via överstiger inköpspris om det inte finns särskilda skäl, och uthyrare borde ju av image/överlevnadsskäl mm reagera på oproportionerliga kostnader.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det blir 50/50 på det här.
Man har ansvar att se över sina egna kostnader och att betala.
Samt att uthyrare ska inte vänta 1 år med att skicka ut en faktura som faktureras löpande.

I detta fall hade det varit bättre att köpa skåpet med hjälp av avbetalning.

Dom allra flesta uthyrare debiterar hyra en eller två ggr per månad när man långtidshyr.

Bo.Siltberg skrev:
Verkar vara läge att återigen beskriva förutsättningarna i detta fall.
TS bygger hus och behöver byggström.
TS elektriker säger - jag fixat ett skåp.
TS säger fin-fint utan att fråga närmare om pris etc.

Jag gissar lite här. TS läser förhoppningsvis tråden och kan förklara bättre.
T.ex vad har sagts mellan elektrikern och uthyraren??
Ingen hyr ju ett skåp till ett pris som via överstiger inköpspris om det inte finns särskilda skäl, och uthyrare borde ju av image/överlevnadsskäl mm reagera på oproportionerliga kostnader.
Ja du gissar helt fel.........läs tråden så finner du svaret.

TS vet inte vilken elfima som ska göra elinstallationen så TS ber inte elfirman utan VVS firman fixa byggström till bygget och glömmer sen bort det hela tills han får en räkning. Man har inte heller skrivit avtal om det hela verkar det som.....

Lite kanske man kan begära att TS ska hålla reda på själv tycker jag !! Om man blandar in en massa ovidkommande parter i sitt elskåp så blir det nog så här tyvärr.

Hade det åtminstone varit elfirman som skulle göra installationen så hade det kanske varit mer troligt att det inte blivit så här.

Men som någon nämnde så får man faktiskt kräva visst ansvar hos den drabbade och inte så fort det inte blir som man själv vill så ska andra ta ansvar för handlingarna.

Redigerat:
Tycker inte det var helt fel gissat, tycker du verkligen det, och att det var viktigt?
Kärnpunkten var att TS inte hade full koll på denna kostnad.
Då vill somliga att han ska straffas för detta medan andra tycker att han kunde blivit upplyst om detta.
Tror inte vi kommer längre än så.

Ja jag tycker det är ganska viktigt. Och viktigt att ta ansvar för vad man gör.

Om man är byggherre och ska leda ett bygge av ett hus så har man ansvar för att se till att olika saker kommer på plats i rätt tid och till rätt kostnad.

Man kan inte ta in tex en murare som ska mura väggar och sen be denne om att beställa fönster till huset för att man inte själv har tid eller lust.....jo man kan, men det blir kanske inte som man själv hade tänkt sig det utan som muraren trodde det skulle se ut...

Att se till att basfunktionerna finns på plats till de olika hantverkarna är projektledarens/byggherrens ansvar och om man nu som TS överlämnar det till en rörmockare bara för att man inte själv har tid så kan det naturligtvis uppstå felaktigheter och icke optimala lösningar.

Varför ska uthyraren nu lastas för detta som du och andra här anser att man skall göra?.

Anser du att detta gäller alla affärer dvs att en säljare skall minimera sin inkomst för att skydda mindre tänkande köpare? .

Jag tackar återigen för engagemanget i tråden men min huvudfråga är besvarad så vi kommer nog inte så mycket längre här.

Att jag får skylla mig själv har jag redan konstaterat och som jag ser det har jag inte några andra alternativ än att som jag gjort förhandlat ner priset och sedan svälja det och betala. Att vissa berättar hur billigt de fick ett skåp på blocket osv. ser jag mer som "salt i såret" och hamnar i kategorin lätt att vara efterklok.

Det ligger så klart på mitt ansvar att ta reda på pris INNAN. Jag vet inte hur många här som byggt hus och hur många av dessa husbyggare som inte gjorde ett enda "misstag" vid sitt första husbygge?

Så om ingen har ett juridiskt ess i rockärmen typ: enligt klausul 8 i bla bla bla så ska uthyraren upplysa om att kostnaden osv.
Så tycker jag vi lämnar detta. För nu blir diskussionen mer om det är rätt att uthyrningsfirman tar betalt av VVS som i sin tur hyrt ut den till mig och ingen kan väl säga annat än att den kedjan måste följas och jag blir den som ska betala.
Surt sa räven!
Trevlig helg på er!

• Gilla
1dersson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.