27 071 läst ·
75 svar
27k läst
75 svar
30 000 för hyra av elskåp!
Tyvärr var det ju TS som fick en CCE432 i röven den här gången. Rejält oskäligt pris, men kanske inte så mycket att göra åt.
Jag tror man ska vara skeptisk till att hyra maskiner och byggprylar, och alltid titta på alternativet att köpa och sälja vidare istället.
När jag skulle byta tak så kostade det typ 1000:- att hyra en presenning så jag köpte en istället för ungefär samma peng.
Jag tror man ska vara skeptisk till att hyra maskiner och byggprylar, och alltid titta på alternativet att köpa och sälja vidare istället.
När jag skulle byta tak så kostade det typ 1000:- att hyra en presenning så jag köpte en istället för ungefär samma peng.
Jag tycker det är upp till vara och en att kolla vad som gäller....att hyra något i flera år kostar pengar...oavsett vad man hyr....
Ang byggström/tillfällig el så är det så klart mycket billigare att antingen köpa ett beg skåp som man sedan säljer när man är klar...alt att sätta upp fasadmätarskåpet på 2 reglar om bara nätägaren godkänner lösningen....det finns även andra lösningar med enkla markskåp...
Ang byggström/tillfällig el så är det så klart mycket billigare att antingen köpa ett beg skåp som man sedan säljer när man är klar...alt att sätta upp fasadmätarskåpet på 2 reglar om bara nätägaren godkänner lösningen....det finns även andra lösningar med enkla markskåp...
Ett seriöst företag som hyr ut borde ju kunna agera själv, om skåpet kostar 16k och man betalar 30k i hyra så borde man automatiskt få behålla skåpet och de slipper hämta det.
Kanske man borde köra med avbetalning istället så är man safe?
Man vet exakt vad det kostar varje månad och efter x månader äger man produkten och betalar inget mer.
Man vet exakt vad det kostar varje månad och efter x månader äger man produkten och betalar inget mer.
Fast ett företag som sysslar med uthyrning ser en guldgruva när någon hyr en "billig" produkt en längre tid. Det är väl det som hela verksamheten går ut på?Andy78 skrev:Ett seriöst företag som hyr ut borde ju kunna agera själv, om skåpet kostar 16k och man betalar 30k i hyra så borde man automatiskt få behålla skåpet och de slipper hämta det.
Det ligger knappast i uthyrarens intresse att ha folk som kollar hur länge kunderna hyr utrustning samt sitter och ringer och kollar med dom som hyr under lång tid.
Det måste väl vara självklart att det är den som hyr som ska ha ansvaret och intresset att lämna tillbaka grejerna när dom inte behövs längre.
Att dom hyr ut saker har bara en orsak, dom vill göra pengar på uthyrningen. Orsaken till att det finns uthyrare är INTE för att folk ska kunna låna billigt.
Det måste väl vara självklart att det är den som hyr som ska ha ansvaret och intresset att lämna tillbaka grejerna när dom inte behövs längre.
Att dom hyr ut saker har bara en orsak, dom vill göra pengar på uthyrningen. Orsaken till att det finns uthyrare är INTE för att folk ska kunna låna billigt.
Nä sant det är som allt annat man får skylla sig själv eftersom man hade koll på grejerna, men i det här fallet väntade de ju 2 år med att skicka fakturan.
Blir ju då lite så att man inte kommer vilja hyra något från dem igen.
Blir ju då lite så att man inte kommer vilja hyra något från dem igen.
Att ha kunder som känner sig uppkörda är knappast särskilt bra för affärsverksamheten eller trivseln på jobbet i längden. I en bra affär ska båda parter uppleva sig som vinnare. Den som hyr ett verktyg ska uppleva att man fått tillgång till ett verktyg utan att behöva äga det till ett rimligt pris, och den som hyr ut verktyg ska kunna få ut ett hyfsat resultat ur verksamheten.
Givetvis ligger huvudansvaret på TS, som inte haft koll på hyrestiden eller hur avtalet såg ut. Men uthyrningsfirman har samtidigt dragit nytta av TS misstag, med resultat att TS fått en faktura som troligen är juridiskt korrekt men ändå helt orimlig. På sikt kan även uthyrningsföretaget förlora på detta, TS lär ju knappast hyra fler saker där eller berätta för sina vänner och bekanta hur bra firman är att ha att göra med.
Givetvis ligger huvudansvaret på TS, som inte haft koll på hyrestiden eller hur avtalet såg ut. Men uthyrningsfirman har samtidigt dragit nytta av TS misstag, med resultat att TS fått en faktura som troligen är juridiskt korrekt men ändå helt orimlig. På sikt kan även uthyrningsföretaget förlora på detta, TS lär ju knappast hyra fler saker där eller berätta för sina vänner och bekanta hur bra firman är att ha att göra med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Kan vi lita på att du inte tar alla chanser att blåsa dina kunder så mycket det bara går elmont? 
Förstår att det är med glimten i ögat du skriver men att tjäna pengar är inte att blåsa någon.....Bo.Siltberg skrev:
En uthyrningsfirma ska hyra ut sina prylar ett visst antal dagar för att dels täcka generella overheadkostnader och dels kostnader och ränta för prylen. Det innebär att denna pryl måste vara ute hos någon som betalar hyra alla dessa beräknade dagar. Det spelar sen inte någon roll om det är en och samma hyrestagare eller många hyrestagare så länge det genererar pengar.
Om en uthyrningsfirma skulle ringa hyrestagare så fort det närmade sig att hyreskostnaderna blev lika som ett köp på marknaden så fanns det ju inget för denne att tjäna pengar på. Och ofta vet ju inte uthyraren hur länge en hyrestagare skall ha grejorna och om inte ens hyrestagaren som i detta fallet själv vet det, den dagen man skall hyra, så blir det svårt att avråda någon.
Jag håller helt med elmont att man kan inte skylla sina egna misstag på andra, och det har inte TS gjort heller. Ibland får man bara bita i det sura äpplet och var mer observant nästa gång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ungefär här gå våra åsikter isär. Uthyraren kan visst tjäna pengar genom att hyra ut maskinen fler gånger. När hyreskostnaden överstiger inköpspris, och allra helst om den drar sig mot 2-3 gånger detta vore det anständigt av uthyraren att höra sig för. Detta beroende på vad de faktiskt kom överens om från början. Nu fanns det en mellanhand i form av elfirman som gjorde att TS inte hade full koll på kostnaden. Vad jag tycker om de som medvetet utnyttjar detta och låter räkningen löpa beskrev jag tidigareoceanis skrev:
Detta var min åsikt som jag osannolikt kommer att ändra på. Jag begär heller inte att du ska ändra på din, bara önskar...
Förklara hur du menar :Bo.Siltberg skrev:Ungefär här gå våra åsikter isär. Uthyraren kan visst tjäna pengar genom att hyra ut maskinen fler gånger. När hyreskostnaden överstiger inköpspris, och allra helst om den drar sig mot 2-3 gånger detta vore det anständigt av uthyraren att höra sig för. Detta beroende på vad de faktiskt kom överens om från början. Nu fanns det en mellanhand i form av elfirman som gjorde att TS inte hade full koll på kostnaden. Vad jag tycker om de som medvetet utnyttjar detta och låter räkningen löpa beskrev jag tidigare, fast vi vet ju ingenting om hur medvetet det var i just detta fall.
Detta var min åsikt som jag osannolikt kommer att ändra på. Jag begär heller inte att du ska ändra på din, bara önskar...
Du anser att firman kan hyra ut flera gånger, dvs till andra hyrestagare. Detta innebär ju att uthyraren då skall få in apparaten för att kunna hyra ut den igen. Det är jag med på.
Om uthyraren då skall ringa upp hyrestagaren när priset på hyran börjar närma sig marknadspriset för apparaten, vad skall han då föreslå? Att hyrestagaren lämnar tillbaka sin apparat och går och köper en egen i en affär eller...?
Detta innebär ju isåfall att hyrestagaren först har hyrt för motsvarande marknadspris och sen ska slanta upp lika mycket igen när han ska köpa en egen, dvs 2 ggr nypris.
Om du anser att uthyraren ska erbjuda sig att överlåta apparaten faller ju möjligheten att hyra ut den till ny hyrestagare och uthyraren kan inte göra de vinster som hans affärside bygger på.
Vi behöver inte ha samma åsikt och jag skall inte försöka ändra din, men jag vill gärna förstå hur du tänker om du önskar att jag skall ändra min
Bosse, jag har under hela min yrkesverksamma bana levt efter, ett skäligt pris för en skälig vara, varken mer eller mindre. UTOM i några få fall där kunderna börjat att pruta redan innan dom vetat kostnaden, dom har kanske fått betala ett visst överpris. För vet dom redan på förhand att jag ska skinna dom och vill man ju inte göra kunden besviken, dessutom hamnar dom på min "svarta lista" så att jag slipper att ha med dom att göra i framtiden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det låter bättre. Då kanske du också medger att uthyrare faktiskt som en del i sin affärside vill erbjuda kunder ett billigare alternativ till att köpa en maskin som de behöver tillfälligt? Kanske t.o.m nöjda kunder?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det kan finnas massor med möjligheter här som är bättre för alla parter än att kunden ska fortsätta betala för hyresskåpet. Han kanske har skaffat sitt riktiga mätarskåp men inte fått ändan ur att få det inkopplat. Vi kommer ingen vart genom att försöka hitta anledningar för och emot. Det handlar istället om vilja - vara rädd om sina kunder eller skinna dem. Jag kan gå med på något däremellan.oceanis skrev:Om uthyraren då skall ringa upp hyrestagaren när priset på hyran börjar närma sig marknadspriset för apparaten, vad skall han då föreslå? Att hyrestagaren lämnar tillbaka sin apparat och går och köper en egen i en affär eller...?
Detta innebär ju isåfall att hyrestagaren först har hyrt för motsvarande marknadspris och sen ska slanta upp lika mycket igen när han ska köpa en egen, dvs 2 ggr nypris.