Jag tänkte dra trefas till uthuset. Problemet är att det inte finns tillräckligt med 16A säkringar lediga i skåpet. Kan man koppla om spisen så att den kommer på 3st 10A (230V) istället för 3st 16A?. Spisens totaleffekt är 9,1kW men jag har aldrig använt alla plattor och ugn samtidigt. Som mest har jag en gång haft igång 3 plattor och ugn samtidigt (7,4kW). Då antar jag att plattorna inte värmer hela tiden utan slår av och på så det är endast under korta stunder som maximala effekten överskrider säkringarnas storlek.

Min fråga är om detta kommer att fungera utan att säkringarna far eller åker de direkt de överbelastas? Vad regelverket säger är inte intressant, det finns tillräckligt med trådar om det redan.

Redigerat:
Du har säkert skäl till varför det inte går att byta/komplettera med fler 16 A-säkringar?

Om du verkligen behöver 16 A till uthuset kan man undra hur det blir med spänningsfallet då ledningar kanske är lång och klen (2.5 mm²)?

3x10 A ger knappt 7 kW vilket räcker långt för en fullstor spis med ugn. Säkringarna har en tröghet, men du får inte räkna med att överbelasta dem. Tror du att du kommer ta ut mer än 7 kW så räcker helt enkelt inte 3x10 A.

Bo.Siltberg skrev:
Du har säkert skäl till varför det inte går att byta/komplettera med fler 16 A-säkringar?

Om du verkligen behöver 16 A till uthuset kan man undra hur det blir med spänningsfallet då ledningar kanske är lång och klen (2.5 mm²)?

3x10 A ger knappt 7 kW vilket räcker långt för en fullstor spis med ugn. Säkringarna har en tröghet, men du får inte räkna med att överbelasta dem. Tror du att du kommer ta ut mer än 7 kW så räcker helt enkelt inte 3x10 A.
Med andra ord kommer det antagligen att fungera? Jag måste inte ha 3x16A i uthuset utan det är främst en såg som kräver 3 x10A, men jag vill gärna ha lite extra kräm att ta till. Hur stort blir spänningsfallet om ledningen är 30 meter lång (5 x 2,5mm)?

Det har vi räknat på ett antal gånger här på forumet. Formeln för enfas är

∆U% = I • R • 100/Uf = I • 2 • L • p/A • 100/Uf = 16 • 2 • 30 • 0.0183/2.5 • 100/230 = 3 %

så 30 meter är ok.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Ok, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.