Hej! Har beställt material till en ny central. Undrar därför om det är möjligt att använda en 3-polig dvärgbrytare till häll (2-fas) och den sista fasen till ugn (1-fas)
Både ugnen och hällen har egna rör och kablar från centralen med 2,5mm kablar.
Om man inte får göra så vad är då anledningen för det? Om man bryter säkringen så får ingen av dom ström fastän dom är kopplad på två olika ställen. Så finns ingen risk med det.
Både ugnen och hällen har egna rör och kablar från centralen med 2,5mm kablar.
Om man inte får göra så vad är då anledningen för det? Om man bryter säkringen så får ingen av dom ström fastän dom är kopplad på två olika ställen. Så finns ingen risk med det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spishällen kopplar du via en tvåpolig automatsäkring med tillhörande noll och skyddsledare. Ugnen via en enpolig automatsäkring med tillhörande noll och skyddsledare. En trepolig automatsäkring är inte lämplig i detta fallet eftersom du har separerat ledningsdragningen i två rör ut från elcentralen till förbrukarna. Trepolig automatsäkring är ok om du hade dragit ut en matning till en av förbrukarna och där gjort en förgrening i en dosa till den andra. Det är inget krav att du skall använda tvåpolig automatsäkring för spishällen utan går bra med enpoliga. Men skall självklart märkas tydligt på centralen att spishällen betjänas av 2st säkringar. Jag hade valt tvåpolig.
Hälsningar 51:an
Hälsningar 51:an
Varför skulle man inte få dra två grupper till en trepolig säkring?
En trepolig säkring är tänkt för en utgående trefasig gruppledning från centralen. Vid förbrukare, med som i det här fallet, märkspänning 230V = 3st fasledare + 1st nolledare och en skyddsledare som sen fördelas i dosa vid någon av förbrukarna. I det här fallet med två utgående grupper, så innebär det att två nolledare och två skyddsledare kommer att höra ihop med en och samma trepoliga automatsäkring ,vilket inte anses vara förenligt med god tydlighet och överskådlighet i centralen. Rent funktionsmässigt fungerar det.D Daniel 109 skrev:
Hälsningar 51:an
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Fråga
Min elektriker har använt 2 separata enpoliga dvärgbrytare till VVB. Finns det någon klämma att köpa som man kan sätta över vipporna för att förtydliga att dessa 2 ska brytas tillsammans?
En gummisnodd kan ju fungera men en ”klämma” tillverkad för detta skulle se snyggare ut......
Min elektriker har använt 2 separata enpoliga dvärgbrytare till VVB. Finns det någon klämma att köpa som man kan sätta över vipporna för att förtydliga att dessa 2 ska brytas tillsammans?
En gummisnodd kan ju fungera men en ”klämma” tillverkad för detta skulle se snyggare ut......
Det brukar vara ett hål genom vipporna som gör det möjligt att trä en metallpinne genom två vippor så att de manövreras samtidigt. Men jag är inte säker på att man får göra så. En dvärgbrytare är så beskaffad att den bryter vid överlast även om du mekaniskt blockerat vippan. Sätter du ihop två enpoliga brytare så är det möjligt att hamna i situationen att den ena löst ut men inte den andra.TT4F skrev:
Jag skulle lösa förtydligandet i ditt fall med en tydlig gruppförteckning där det framgår att två säkringar betjänar varmvattenberedaren. Om du absolut vill ha funktionen av en tvåpolig brytare så byter du till en tvåpolig brytare.
Klicka här för att svara
