Tack! Ett litet gods kanske. Det var ett mantal skattehemman på 1600-talet men drogs senare in till kronan på, för att senare på 1800-talet bebyggas "för ståndspersoner". Det finns lite bilder på huvudbyggnaden i denna tråd:Larsa skrev:
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/280378-brud-i-ny-skrud.html
Här kommer lite nya (och några gamla) bilder och ett försök till beskrivning hur det är gjort - fråga om något är oklartOctavianus skrev:
I princip bygger det på en traditionell regelstomme av 22x95 som består av två trekantiga ramar på sidorna och en fyrkantig i fronten. När takstolarna var på plats och undertaket av råspont på plats satte vi understyckena till de tre ramarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och sen de vertikala frontreglarna på sidoramarna som sattes i lod (se den främre kupan). När överliggaren på sidostommarna var på plats, satte vi "takstolarna" på kuporna som vi sågat ur 45x220 konstruktionsvirke. När takstolarna satte vi plyfa på sidorna och fronten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inifrån ser det ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och så här mot fronten och taket. Undertaket är vanlig råspont som efter att det pappats blir underlag för plåten. På bilden nedan ser man även den främre regelstommen med fönster på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man taket utifrån med utstick åt sidorna och fronten för att möta upp listverket/dekoren som byggts upp med en regel, lite planhyvlat och en rejäl kvartsstav. Plåten kommer att läggas på detta senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Listverket ansluter mot undertaket som synes på bilden nedan. Exakt hur plåtslagaren löser detta har jag inte 100% koll på, men först skall det ju läktas och läggas tegel först!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilderna. Ska bli kul att se när plåten kommer på plats. Stilrena och enkla, precis som det ska vara.
Taket är nu läktat och så mycket tegel vi kan lägga innan plåtslagaren kommer är på plats både på fram- och baksidan. Vindskivorna fick sin profil och dessa samt takfotsbrädorna målades tre varv före uppsättningen 
Vi bestämde oss för att skippa teglet på det lilla taket över entrén och istället täcka det med plåt. Detta krävde ju då lite ombyggnad av tak/vindskivor och vi passade då på at göra det i en stil/profil som stämmer bättre med takkuporna. Givetvis hittade vi en del rötskadat virke, så det blev att byta ut/laga upp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bestämde oss för att skippa teglet på det lilla taket över entrén och istället täcka det med plåt. Detta krävde ju då lite ombyggnad av tak/vindskivor och vi passade då på at göra det i en stil/profil som stämmer bättre med takkuporna. Givetvis hittade vi en del rötskadat virke, så det blev att byta ut/laga upp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt imponerande jobb. 
Bara att lyfta på hatten, full av beundran.
Hur är rumskänslan på övervåningen nu? Känns det bra?
Du har kanske någon bild.
Kupan var fin inifrån, men jag antar att det blir nedreglat lite och isolerat sen.
Bara att lyfta på hatten, full av beundran.
Hur är rumskänslan på övervåningen nu? Känns det bra?
Du har kanske någon bild.
Kupan var fin inifrån, men jag antar att det blir nedreglat lite och isolerat sen.
Tack! Rumskänslan är väl inte direkt överväldigande i dagsläget, men med en övervåning med åtta fönster i fyra väderstreck så är ju förutsättningarna goda att få till något 
Vi tänker oss nog två sovrum mot gavlarna med 2-3 fönster vardera, ett badrum och sen en öppen "hall" där man kommer upp. Väggen som idag delar av storstugan fyller ingen bärande funktion så den lär vi nog ta bort. Det är inte jättehögt i tak, men ca 180 där man går förbi murstock/takstol så det funkar när man inte bor där permanent. Jag skall mäta upp ytan och skissa lite på planlösningen och förhoppningsvis å lite input i denna tråd, men vi kommer inte att göra så mycket åt inredningen förrän nästa år. Först skall golven plockas bort och det skall läggas vattenburen golvvärme och trägolv på det så det finns att göra!
Som synes har vi redan börjat isolera inifrån och som jag tidigare nämnt blir det ekofiber och vindduk så att konstruktionen kan andas. Det var mycket glasull och frigolit tidigare, men jag hoppas att om vi får till det ordentligt vindtätt så bör inte värmen vara något problem. Jag håller med att det hade varit snyggt att kunna se välvningen i kuporna inifrån, men tills vidare blir det bara isolerat och gles på det så får vi se hur vi går vidare.
Vi tänker oss nog två sovrum mot gavlarna med 2-3 fönster vardera, ett badrum och sen en öppen "hall" där man kommer upp. Väggen som idag delar av storstugan fyller ingen bärande funktion så den lär vi nog ta bort. Det är inte jättehögt i tak, men ca 180 där man går förbi murstock/takstol så det funkar när man inte bor där permanent. Jag skall mäta upp ytan och skissa lite på planlösningen och förhoppningsvis å lite input i denna tråd, men vi kommer inte att göra så mycket åt inredningen förrän nästa år. Först skall golven plockas bort och det skall läggas vattenburen golvvärme och trägolv på det så det finns att göra!
Som synes har vi redan börjat isolera inifrån och som jag tidigare nämnt blir det ekofiber och vindduk så att konstruktionen kan andas. Det var mycket glasull och frigolit tidigare, men jag hoppas att om vi får till det ordentligt vindtätt så bör inte värmen vara något problem. Jag håller med att det hade varit snyggt att kunna se välvningen i kuporna inifrån, men tills vidare blir det bara isolerat och gles på det så får vi se hur vi går vidare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen är plåtslagaren igång - lagom till den första frosten
Han börjar så klart nerifrån och arbetar sig uppåt.
Han börjar så klart nerifrån och arbetar sig uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
