Varför begränsa sig till ett projekt i taget? Vår flygel "röda rosen" som varit trädgårdsmästarbostad slaktades på tidigt sjuttiotal och byggdes om för att ge mera utrymme invändigt.
Vår tanke med detta projekt är att ta bort den groteska takkupan på baksidan och återställa det ursprungliga utseendet med tre takkupor som på framsidan. I samband med detta skall taket läggas om och allt plåt bytas ut och återställas. Tanken är att få det tätt innan vintern
Så här såg det ut i morse...
Vår tanke med detta projekt är att ta bort den groteska takkupan på baksidan och återställa det ursprungliga utseendet med tre takkupor som på framsidan. I samband med detta skall taket läggas om och allt plåt bytas ut och återställas. Tanken är att få det tätt innan vintern
Så här såg det ut i morse...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dag 2: större delen av kupan riven och betongpannorna borta. Det gamla flacka plåttaket hade inte hållit tätt så det var en hel del ruttet virke, och läkten/pappen har också sett sina bästa dagar. Inomhus ser det ut som kriget under presenningen.
Förhoppningsvis blir rivningen klar i morgon, så att det går att börja bygga upp igen på torsdag
Förhoppningsvis blir rivningen klar i morgon, så att det går att börja bygga upp igen på torsdag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det! Sen kan man alltid diskutera vad som är original. I och men denna ombyggnad tar vi oss nog tillbaka 100 år då vi tror att takkuporna tillkom och övervåningen inreddes, men delar av huset är betydligt äldre än så. T ex så har köket och storstugan i mitten kilsågade plank i taket, medan den vänstra delen av huset (framifrån sett) har modernare plankor i taket. Detta går även igen i takstolarna som nu är frilagda - man kan se att takstolarna till vänster är av nyare snitt än de övriga - och det faktum att den vänstra delen av huset inte har källare, medan den äldre delen har det med en väldigt tjock stenfot av natursten.Albinp3 skrev:
Dag 3 resulterade hur som helst i en total rivning av kupan på baksidan. Nästan tre flak fyllda med rivningsmaterial... På eftermiddagen kom regnet, så det lär bli innomhusjobb under pressarna i morgon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande projekt.. ser fram emot fortsättningen! Mycke fint hus, men håller med om att det var lite av en slakt att smacka upp den där gigantiska takkupan (även om den säkert gjorde en hel del för rumskänslan på övervåningen). Framsidans kupor kändes mer smakfulla.
Lycka till med allt
Lycka till med allt
Tackar! jag håller med om alt du skriver och det kommer att bli rätt trångt/lågt i tak på övervåningen men det får vi leva med - det är ju inte en permanentbostad utan en flygel med utrymme för gästerSnigla skrev:
Efter en regning helg har bygget tagit fart igen. Det är alltid intressant att riva i gamla hus för att se vad man hittar 
Jag har ju misstänkt tidigare at huset är tillbyggt, och det visade sig stämma. Timmerstommen slutar efter 2/3 av huset och ersätts med en plankstomme med stående plank - stämmer nog ganska bra med 1920.
Det visar sig också att huset ursprungligen haft en rödmålad timmerfasad. På den har man senare satt en panelfasad med stående dubbelfasspont, och i något läge senare har man bara smackat på breda plank lite hipp som happ, så det är ett ordentligt lappverk. Det finns inte heller någon vindpapp bakom panelen, så den lär ha suttit ett tag...
Jag misstänkte också att vinden från början varit helt oinredd - bl a beroende på formuleringar i brandbesiktningen som gjordes 1840 - och även det visade sig stämma. De ursprungliga takstolarna har kapats när man gjorde de ursprungliga sex takkuporna runt 1920, så det är lite märkligt att taket har hållit :eek:
En hel del rötskadat timmer och virke i största allmänhet har också hittats, så vi lagar upp allt som behövs. Vi diskuterade hur "ursprungliga" vi skall vara, men eftersom huset redan är ett lappverk fokuserar vi på funktion snarare än att försöka göra det byggnadsvårdsmässigt korrekt - vad nu det skulle vara. Vi lagar i med friskt virke och ser till att det håller och fyller sin funktion och i någon mån går tillbaka 100 år. I linje med detta tänker vi oss skippa dissussionsspärrar och glasullsisolering. det får bli vindpapp och ecofibrer som andas istället.
Intressant också hur illa huset har underhållits under årens lopp, men det är kanske inte helt ovanligt att sidobyggnader där "mindre viktiga" personer bodde inte fick lika mycket fouls som huvudbyggnaden. Hur som helst hög tid att fixa detta en gång för alla!
Jag har ju misstänkt tidigare at huset är tillbyggt, och det visade sig stämma. Timmerstommen slutar efter 2/3 av huset och ersätts med en plankstomme med stående plank - stämmer nog ganska bra med 1920.
Det visar sig också att huset ursprungligen haft en rödmålad timmerfasad. På den har man senare satt en panelfasad med stående dubbelfasspont, och i något läge senare har man bara smackat på breda plank lite hipp som happ, så det är ett ordentligt lappverk. Det finns inte heller någon vindpapp bakom panelen, så den lär ha suttit ett tag...
Jag misstänkte också att vinden från början varit helt oinredd - bl a beroende på formuleringar i brandbesiktningen som gjordes 1840 - och även det visade sig stämma. De ursprungliga takstolarna har kapats när man gjorde de ursprungliga sex takkuporna runt 1920, så det är lite märkligt att taket har hållit :eek:
En hel del rötskadat timmer och virke i största allmänhet har också hittats, så vi lagar upp allt som behövs. Vi diskuterade hur "ursprungliga" vi skall vara, men eftersom huset redan är ett lappverk fokuserar vi på funktion snarare än att försöka göra det byggnadsvårdsmässigt korrekt - vad nu det skulle vara. Vi lagar i med friskt virke och ser till att det håller och fyller sin funktion och i någon mån går tillbaka 100 år. I linje med detta tänker vi oss skippa dissussionsspärrar och glasullsisolering. det får bli vindpapp och ecofibrer som andas istället.
Intressant också hur illa huset har underhållits under årens lopp, men det är kanske inte helt ovanligt att sidobyggnader där "mindre viktiga" personer bodde inte fick lika mycket fouls som huvudbyggnaden. Hur som helst hög tid att fixa detta en gång för alla!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här går det undan! Det som var kvar av undertaket var i så dåligt skick att det var lika bra att byta rubbet när vi ändå fick lägga så mycket nytt. Taket i alla fall på plats och nu börjar kuporna ta form 
Vindskivorna och takfotsbrädorna försvann i ett "dammoln" när vi bröt bort dom så dagen har ägnats åt att planhyvla dem för linoljefärgens skull. Det skall fräsas en liten profil på vindskivorna också. Sen grundmålning två varv innan vi sätter dem på plats!
Vindskivorna och takfotsbrädorna försvann i ett "dammoln" när vi bröt bort dom så dagen har ägnats åt att planhyvla dem för linoljefärgens skull. Det skall fräsas en liten profil på vindskivorna också. Sen grundmålning två varv innan vi sätter dem på plats!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hyffsat stort projekt blev just ännu större. Efter rivning på framsidan i helgen visade det sig att två av tre kupor var helt ruttna och i princip bara hölls ihop med plåten och tapeterna på insidan :eek:
Uppenbarligen var plåten långt ifrån tät (troligen hade man fuskat med enkelfals) så vatten hade krupit in och förstört i princip allt utom fronterna. Bara att bygga upp på nytt för att få det helt och tätt!
Uppenbarligen var plåten långt ifrån tät (troligen hade man fuskat med enkelfals) så vatten hade krupit in och förstört i princip allt utom fronterna. Bara att bygga upp på nytt för att få det helt och tätt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra och intressant tråd. Du får gärna posta fler bilder på hur ni bygger takkuporna osv då vi ska bygga lite takkupor också i liknande stil. Alltid bra med lite inspiration.


