Varför begränsa sig till ett projekt i taget? Vår flygel "röda rosen" som varit trädgårdsmästarbostad slaktades på tidigt sjuttiotal och byggdes om för att ge mera utrymme invändigt.

Vår tanke med detta projekt är att ta bort den groteska takkupan på baksidan och återställa det ursprungliga utseendet med tre takkupor som på framsidan. I samband med detta skall taket läggas om och allt plåt bytas ut och återställas. Tanken är att få det tätt innan vintern :)

Så här såg det ut i morse...

Röd trävilla med vita knutar och tre takkupor omgiven av gröna träd och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålad tvåvånings trävilla med svart tak och vita fönster, omgiven av grönt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pruzze och 9 till
  • Laddar…
Invändigt har vi öppnat upp kollat förödelsen. Takstolarna har man bara kapat av helt rått. Känns inte som att det gjorts några beräkningar på belastning/hållfasthet :eek:

Avkapade takstolar med synlig förödelse och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter en dag av ställningsbyggande och inledande rivningsarbeten. Många getingar och möss har bott fint i huset i alla fall :mad:

Rödmålad stuga med pågående renovering och uppställda byggställningar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andkar och 1 till
  • Laddar…
Dag 2: större delen av kupan riven och betongpannorna borta. Det gamla flacka plåttaket hade inte hållit tätt så det var en hel del ruttet virke, och läkten/pappen har också sett sina bästa dagar. Inomhus ser det ut som kriget under presenningen.

Förhoppningsvis blir rivningen klar i morgon, så att det går att börja bygga upp igen på torsdag :)

Hus i renoveringsfas med ställningar, delvis färdigställd takrivning och byggavfall som isolering och gamla takplåtar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbete av ett gammalt tak med ruttet virke, läkt och rester av isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis riven takkonstruktion med synligt ruttet virke och gammal takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Kul med återställande! Original är bäst! :thumbup:
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Albinp3 skrev:
Kul med återställande! Original är bäst! :thumbup:
Visst är det! Sen kan man alltid diskutera vad som är original. I och men denna ombyggnad tar vi oss nog tillbaka 100 år då vi tror att takkuporna tillkom och övervåningen inreddes, men delar av huset är betydligt äldre än så. T ex så har köket och storstugan i mitten kilsågade plank i taket, medan den vänstra delen av huset (framifrån sett) har modernare plankor i taket. Detta går även igen i takstolarna som nu är frilagda - man kan se att takstolarna till vänster är av nyare snitt än de övriga - och det faktum att den vänstra delen av huset inte har källare, medan den äldre delen har det med en väldigt tjock stenfot av natursten.

Dag 3 resulterade hur som helst i en total rivning av kupan på baksidan. Nästan tre flak fyllda med rivningsmaterial... På eftermiddagen kom regnet, så det lär bli innomhusjobb under pressarna i morgon :confused:

Renovering av äldre röd husfasad med ställningar och presenningar, rivningsmaterial i container.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krikkan och 6 till
  • Laddar…
Spännande projekt.. ser fram emot fortsättningen! Mycke fint hus, men håller med om att det var lite av en slakt att smacka upp den där gigantiska takkupan (även om den säkert gjorde en hel del för rumskänslan på övervåningen). Framsidans kupor kändes mer smakfulla.

Lycka till med allt :thumbup:
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Snigla skrev:
Spännande projekt.. ser fram emot fortsättningen! Mycke fint hus, men håller med om att det var lite av en slakt att smacka upp den där gigantiska takkupan (även om den säkert gjorde en hel del för rumskänslan på övervåningen). Framsidans kupor kändes mer smakfulla.

Lycka till med allt :thumbup:
Tackar! jag håller med om alt du skriver och det kommer att bli rätt trångt/lågt i tak på övervåningen men det får vi leva med - det är ju inte en permanentbostad utan en flygel med utrymme för gäster :)
 
Efter en regning helg har bygget tagit fart igen. Det är alltid intressant att riva i gamla hus för att se vad man hittar :)
Jag har ju misstänkt tidigare at huset är tillbyggt, och det visade sig stämma. Timmerstommen slutar efter 2/3 av huset och ersätts med en plankstomme med stående plank - stämmer nog ganska bra med 1920.

Det visar sig också att huset ursprungligen haft en rödmålad timmerfasad. På den har man senare satt en panelfasad med stående dubbelfasspont, och i något läge senare har man bara smackat på breda plank lite hipp som happ, så det är ett ordentligt lappverk. Det finns inte heller någon vindpapp bakom panelen, så den lär ha suttit ett tag...

Jag misstänkte också att vinden från början varit helt oinredd - bl a beroende på formuleringar i brandbesiktningen som gjordes 1840 - och även det visade sig stämma. De ursprungliga takstolarna har kapats när man gjorde de ursprungliga sex takkuporna runt 1920, så det är lite märkligt att taket har hållit :eek:

En hel del rötskadat timmer och virke i största allmänhet har också hittats, så vi lagar upp allt som behövs. Vi diskuterade hur "ursprungliga" vi skall vara, men eftersom huset redan är ett lappverk fokuserar vi på funktion snarare än att försöka göra det byggnadsvårdsmässigt korrekt - vad nu det skulle vara. Vi lagar i med friskt virke och ser till att det håller och fyller sin funktion och i någon mån går tillbaka 100 år. I linje med detta tänker vi oss skippa dissussionsspärrar och glasullsisolering. det får bli vindpapp och ecofibrer som andas istället.

Intressant också hur illa huset har underhållits under årens lopp, men det är kanske inte helt ovanligt att sidobyggnader där "mindre viktiga" personer bodde inte fick lika mycket fouls som huvudbyggnaden. Hur som helst hög tid att fixa detta en gång för alla!

Renovering av gammalt hus med ny takkonstruktion och synlig rötskadad timmerstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av gammalt hus med ny timmerstomme bredvid rödmålad äldre fasad och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en vägg med rödfärgad timmerfasad bakom senare tillägg av bredare oskyddade plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av gammalt hus, avlägsnande av skadad panel, exponerat virke och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Här går det undan! Det som var kvar av undertaket var i så dåligt skick att det var lika bra att byta rubbet när vi ändå fick lägga så mycket nytt. Taket i alla fall på plats och nu börjar kuporna ta form :)

Vindskivorna och takfotsbrädorna försvann i ett "dammoln" när vi bröt bort dom så dagen har ägnats åt att planhyvla dem för linoljefärgens skull. Det skall fräsas en liten profil på vindskivorna också. Sen grundmålning två varv innan vi sätter dem på plats!

Renovering av tak med nya kupor under uppbyggnad, tätskikt lagt och vindskivor planhyvlade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt trästomme och kupor på svart takunderlagspapp, trätakfotsbrädor syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallation av takkupa på hus under renovering med synligt takunderlag och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av tak med nylagd takduk och ny träkonstruktion för kupa under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Här jobbas det på. Kuporna är i det närmaste helt klara utvändigt och det första (återanvända) fönstret på plats. Profilerna under taket också på plats så nu kan snart plåtslagaren komma och göra sitt :)

Renoverade huskupor med svart vindskydd, träreglar och ett gammalt fönster installerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Ett hyffsat stort projekt blev just ännu större. Efter rivning på framsidan i helgen visade det sig att två av tre kupor var helt ruttna och i princip bara hölls ihop med plåten och tapeterna på insidan :eek:

Uppenbarligen var plåten långt ifrån tät (troligen hade man fuskat med enkelfals) så vatten hade krupit in och förstört i princip allt utom fronterna. Bara att bygga upp på nytt för att få det helt och tätt!

Renoveringsarbete på rött trähus med delvis avlägsnat tak och uppställt byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Larsa och 2 till
  • Laddar…
Bra och intressant tråd. Du får gärna posta fler bilder på hur ni bygger takkuporna osv då vi ska bygga lite takkupor också i liknande stil. Alltid bra med lite inspiration.
 
Octavianus skrev:
Bra och intressant tråd. Du får gärna posta fler bilder på hur ni bygger takkuporna osv då vi ska bygga lite takkupor också i liknande stil. Alltid bra med lite inspiration.
Absolut - jag skall fixa lite fler bilder :thumbup:
 
Väldigt fint hus, speciellt med kuporna. Man blir väldigt nyfiken på huvudbyggnaden då det varit trädgårdsmästarbostad... Är det ett gammalt gods?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.