Tänk då bara på att din panna är i största laget för en Laddomat 21 i standardutförande.

Nja laddomat 21 är gjord för pannor upp till 80KW så det ska inte vara några problem.

Klicka på " ladda ner produktblad" på följande länk så hittar du nog en bild på ditt vred som du känner.http://www.acaso.se/index-s.html

Det finns vissa inställnngar man kan göra på denna, eller så är det helt enkelt så att den inte har någon spänning.

Håller med om att en laddomat 21 är ett bara alternativ men lite synd om det bara rör sig om en inställning.

Kan du inte kolla på den med en spegel ?

slipperman skrev:
Intressant. Varför skall man vara försiktig med det?
Att montera termostater.

Jo, kör man ut för varmt vatten i systemet och alla termostater stryper så blir det ett himla pipande i elementen till slut. När dom väl öppnar lite så går det varma vattnet igenom elementet så sakta att temperaturen har sjunkit redan efter 5 cm ner i elementet. Mao, man värmer väldigt högt i rummet och det blir kallt efter golvet.
Vart efter som termostater stänger blir flödet högre i dom som är öppna. Man får ett väldigt hysteriskt system.
Dom kan vara till en hjälp i ett väl fungerande system, men först ska det fungera helt utan dem.

I ett välfungerande system stryper termostatventiler bara vid tillfälliga övertemperaturer. Övrig tid är de helt öppna.
Innetemperaturen hålls behaglig med hjälp av vältrimmad shuntregulator.

Jag ser att det står 80 kW på termoventilers sida nu. Jag hade för mig att de tidigare sagt att man i så fall måste byta till en kraftigare cirkulationspump.
Vid tillfälliga effekttoppar, med synnerligen eldfängt bränsle (ganska mycket torr bark, tillsammans med veden), har jag råkat ut för att min inte hunnit med att transportera bort effekten från min panna till tankarna. Då har pannan en märkeffekt på 35 kW och laddrören 35 mm diameter.

Jag hade kanske lite luft någonstans.

vedeldaren skrev:
Klicka på " ladda ner produktblad" på följande länk så hittar du nog en bild på ditt vred som du känner.[länk]

Det finns vissa inställnngar man kan göra på denna, eller så är det helt enkelt så att den inte har någon spänning.

Håller med om att en laddomat 21 är ett bara alternativ men lite synd om det bara rör sig om en inställning.

Kan du inte kolla på den med en spegel ?

Fick bryta av min eldningsångest med att titta på Iron Maiden i Globen igår :)

Nej känner inte igen något vred ifrån dem beskrivningarna (tack ändå!). Automix i detta fall verkar handla om shuntreglering och inte laddningsutomatik till tankarna. Automix som finns vid min panna verkar vara något system som skall ladda tankarna. Skall se om jag kan hitta mer text och info på denna enhet idag.

Fråga igen:
I förrgår när jag trodde pannan kokade så verkar det som den inte gjort så? bekanta berättade att när pannan kokar så MÄRKER man det. I mitt fall så när panntemperaturen närmade sig 96-98 grader så hörde man hur det började "bubbla" och sedan ett "swoich" ljud och sedan bubbla och "swoich" i rören kring ack-tankarna från pannan.
Vad kan detta vara för något? Detta ljud hörs inte vid lägre temperaturer på pannan som ex. 90 grader.

Detta ljud och höga temperatur på pannan har jag inte noterat förut, men då har också shunten stått i mittenläget hela tiden, nu med reglersystemet så shuntas mindre varmvatten ut i rören och jag funderar på om det kan vara något sådant som gör att panntemperaturen kommer upp i så höga värden?

I instruktionsmanualen så skall termostaten på pannan ställas så fläkten slutar gå vid 95-100 grader (på den panel på pannan) rent spontant tycker jag att sätta till nästan 100 grader känns väl riskabelt, eller?

Hur har ni satt era? Vilken temperatur kommer pannan upp i?

Från röret på ovansidan av pannan som förbins och går upp till tankarna så finns en termometer som sällan visar över 80 grader, antar att detta är temperaturen FRÅN pannan på vattnet?

Många frågor blir det :)
Får nog starta en FAQ tråd för oss noviser inom eldningen. Eller så skall man inte köpa hus med system man inte begriper sig på...

Vänl,,,
Tobbe

Hm, har nu hållt på hela dagen och försökt få till det hela då ev. luft kanske fanns i systemet = dålig cirkulation genom pannan som gör att den blir för varm hela tiden, vilket inte skett förut. Nu räcker det med 4 vedträn så blir pannan 100grader...

Ovanpå ena ackumulatortanken sitter en metal"dyna" (på anslutningsröret från pannan) med en liten hatt som går att skruva av. Ifrån den så pyser det då och då när jag provar = luft i systemet? Är det denna skruv är till för?

Några bilder får jag inte in i dator heller, det går verkligen bra just nu :(

Please help! Vad hände i torsdags som gör att det inte går att elda som jag gjort tidigare?

2-3 vedträn går bra då går pannan bara upp i kanske 95grader. Tur det inte är minusgrader ute...

Vänl,,,
Tobbe

Om du har haft pannan i kok eller nära kokning kan det hända att du har en luftbubbla i systemet nånstans, försök lufta.
Tråkigt med bilderna dom hadde underlättat att hjälpa dig.

Automixen som jag länkade till används ibland som laddningsautomatik mellan panna och tankar.

Jag misstänker att du har en automix som fungerar som den jag länkade till men som
är inbyggd i Albinpannans konsept.

Du kanske har nån form av styrning i pannans panel?

Ang din expansionskärl har jag en annan teori.

Var i pannrummet sitter det kärlet som du säger är slutet +

Förr byggde man ibland ett kärl för att samla upp luft på högsta punkten i pannrummet om man hade kulvert och exp kärl inne i huset.

Om det är på detta viset borde det sitta en avluftng eller ännu bätter en säkerhetventil på detta kärl.

Prova att avlufta detta kärl om det går.

Är det nåt av dom på bilden du känner igen?

• 2981.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okey vedeldaren jag går upp på panrumstaket och kollar vad som finns där, ett kärl finns det vet jag. Hoppas det går att lufta där för precis som du skriver så har jag nog en bubbla i systemet, pannan går upp i temp som sagt riktigt fort och när termostaten slår ifrån (har ställt ned den nu på ca: 94 grader) så hör man hur det bubblar från pannan och sedan "swoich" ut i rören ett par gånger.

Uppe på acktanken har jag en dosa som liknar den du visade, den går att skruva på och ibland kommer det luft. Har provat att lufta med cirkulationspumpen av och på och det kommer lite luft då och då.

Återkommer efter check på kärlet =)

Tack ännu en gång!

Vänl,,,
Tobbe

Nu skall vi se om det fungerar med bilder.

Första bilden är på den display över automix:

• IMAGE_068.jpg
    Skapa konto
Här är den som det går att skruva på och det pyser ifrån. Är kopplad på tank 2 (förbindelse med 1:an) längst upp.

En likadan sitter några cm på röret från panntoppen men där pyser det inte. Det är de enda två jag kan hitta som går att lufta systemet med?

• IMAGE_087.jpg
    Skapa konto
apersson850 skrev:
Jag ser att det står 80 kW på termoventilers sida nu. Jag hade för mig att de tidigare sagt att man i så fall måste byta till en kraftigare cirkulationspump.
Vid tillfälliga effekttoppar, med synnerligen eldfängt bränsle (ganska mycket torr bark, tillsammans med veden), har jag råkat ut för att min inte hunnit med att transportera bort effekten från min panna till tankarna. Då har pannan en märkeffekt på 35 kW och laddrören 35 mm diameter.

Jag hade kanske lite luft någonstans.
Förut va det 50 kW men nu ska den klara upp till 80 kW..

Haveriet löst 8-)

Efter en hel dag åt helvete så löste jag nu problemet med vaför pannan blev så varm. Den ladomatik vi försökt oss på förstå innan jag förstörde tråden med haveriproblemet - den har en givare som sitter efter cirkulationspumpen direkt efter pannan. Denna givare måste jag fått ur spår i torsdags i min iver att ladda MAX...

Skulle sätta dit den nu och märkte att när jag tog bort den så blev pannan över 100 grader DIREKT - alltså vattnet cirkulerade runt i pannan då givaren trodde den var dryga 15 grader som det var i pannrummet... När jag fick dit givaren i paniken så SMAK - nere i 70 grader.

Nu eldas det som vanligt igen, nu är belöningen en riktigt kall härlig öl. Imorgon nya tag med hur laddomaten Automix kan fungera.

Tack för all info hittills, hoppas ni orkar med svara :)

Vänl,,,
Tobbe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.