26 033 läst ·
37 svar
26k läst
37 svar
3-faskopplad köksspis
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad gäller en "skit-tång" för kabelskor så är det väl faktiskt så att rätt moment säkerställs genom att man klämmer tills den ruttna tången "bottnar" (t.ex. genom att först klämma så mycket man orkar med handkraft, och sen ta det sista genom att klämma åt kabelskotången med polygrip eller skrivstäd... :screwy
, eller minns jag fel?
Det finns för övrigt gradskillnader även i tånghelvetet, vissa av de där billigaste tängerna går faktiskt rätt bra att använda för att skala kabel och oftast att klippa kabel, andra är helt odugliga till allt.
Om jag inte minns fel så är de dessutom rätt bra för att klippa av grövre "pinnar"/"trådar".
Jag kanske har gjort helt galet men ibland har jag först klämt kabelskor med budgettång och sen efteråt också lött fast ledaren. (OBS att det då inte finns något tryck på själva lödningen som därmed inte kan kallflyta på samma sätt som farligheten att förtenna och sen skruvansluta kablar). Bra eller dåligt?
Ursäkta urspårningen.
Vad gäller biltemas kabelskor så är det väl just att de är avsedda för fordonsbruk som egentligen har betydelse. Det kanske är lägre brandsäkerhetskrav i ett fordon, eftersom alla inblandade vanligtvis är vakna när det går några större strömmar och därmed lättare kan utrymma vid brand.
Isoleringen har väl bara akademisk betydelse, det är farligt att pilla med strömmen påslagen där dessa kabelskor sitter oavsett om man har rätt eller fel kabelskor, det är väl mest en gradskillnad av farlgihet. Flatstiften i spisen borde sitta på tillräckligt avstånd från jordad yta och från varandra så i princip borde kabelskohylsorna kunna vara oisolerade. (Kabelskorna internt i t.ex. spisa är väl dessutom ibland oisolerade?).
Det finns för övrigt gradskillnader även i tånghelvetet, vissa av de där billigaste tängerna går faktiskt rätt bra att använda för att skala kabel och oftast att klippa kabel, andra är helt odugliga till allt.
Om jag inte minns fel så är de dessutom rätt bra för att klippa av grövre "pinnar"/"trådar".
Jag kanske har gjort helt galet men ibland har jag först klämt kabelskor med budgettång och sen efteråt också lött fast ledaren. (OBS att det då inte finns något tryck på själva lödningen som därmed inte kan kallflyta på samma sätt som farligheten att förtenna och sen skruvansluta kablar). Bra eller dåligt?
Ursäkta urspårningen.
Vad gäller biltemas kabelskor så är det väl just att de är avsedda för fordonsbruk som egentligen har betydelse. Det kanske är lägre brandsäkerhetskrav i ett fordon, eftersom alla inblandade vanligtvis är vakna när det går några större strömmar och därmed lättare kan utrymma vid brand.
Isoleringen har väl bara akademisk betydelse, det är farligt att pilla med strömmen påslagen där dessa kabelskor sitter oavsett om man har rätt eller fel kabelskor, det är väl mest en gradskillnad av farlgihet. Flatstiften i spisen borde sitta på tillräckligt avstånd från jordad yta och från varandra så i princip borde kabelskohylsorna kunna vara oisolerade. (Kabelskorna internt i t.ex. spisa är väl dessutom ibland oisolerade?).
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Jo som skruvkapare håller jag med om att de funkar. Men jag har vid ett par tillfällen använt sådana tänger för kabelskor, och de är HELT värdelösa. Hade dessutom ont i handen i en vecka efteråt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
En bra presstång går dessutom att hitta för 200:- så det är ju inte mycket att fundera över.
Har någon insikt i Per39's fråga kring vad kabelskor från Biltema går för?
Har någon insikt i Per39's fråga kring vad kabelskor från Biltema går för?
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
jag uttryckte min oro för dem bara baserat på att de stod som biltillbehör. Har ingen aning om vilka krav som ev. ställs på kabelskor för elinstallation.Bo.Siltberg skrev:
Mycket möjligt att de är helt OK.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 186 inlägg
Jag tror inte att det är så många som använder skarvhylsor utan ska man skarva lite 1,5 och 2,5 mm2 så använder man typ Wago/Torix men är det grövre kablar kanske man får pressa men då använder man INTE biltemas presshylsor utan riktiga kvalitetshylsor samt riktiga pressverktyg. För egen del har jag skarvat ledningar i dom "klenare" areorna nån enda gång och då när det av någon anledning inte gått att använda typ Wago.
Jag skulle ALDRIG använda Biltemas skarvhylsor och presstänger vid skarvning av elinstallationsledningar, Skulle jag nämna nått fabrikat så kan jag säga Elpress tex
Jag skulle ALDRIG använda Biltemas skarvhylsor och presstänger vid skarvning av elinstallationsledningar, Skulle jag nämna nått fabrikat så kan jag säga Elpress tex
Jag använder aldrig skarvhylsor för klenare kablar, inte ens i bil-el. På den tiden jag bland annat pysslade med bilstereoinstallationer så kunde man vara nästan helt säker på att ifall man använde skarvhylsa så skulle man senare behöva ändra kopplingen, och då behöva skala om och använda nya skarvdon istället för att bara skruva isär t.ex. en sockerbitskarv.
Jag antar att det är likadant i 230V-el, och därför skulle jag inte heller ge mig på nån slags "engångs-kopplingsdon" där man inte kan ångra sig (fast det beror väl på att jag är lite velig hur nåt ska lösas till allt är färdigt
)
Jag antar att det är likadant i 230V-el, och därför skulle jag inte heller ge mig på nån slags "engångs-kopplingsdon" där man inte kan ångra sig (fast det beror väl på att jag är lite velig hur nåt ska lösas till allt är färdigt
Exempel på vad som duger här?Bo.Siltberg skrev:
Biltema har ju en annan modell för just 199 som ser ut mer som "de riktiga".
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-12675/
På samma tema - duger denna som skaltång?
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskaltang-71611/
(Ledsen att jag hijackar tråden, men trådämnet var väl utrett?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa tänger. De fungerar säkert, ett tag i alla fall.
Kabelskotången ser helt okej ut. Jag har inte provat just Biltemas, men liknande utförande brukar vara bra. Känn-och-kläm lite i butiken före köp.
Jag har inte en aning om hur skaltången är. En risk med den typ av tänger är att de inte riktigt släpper tag om skalresten när man börjar släppa taget, och att de därför mosar ihop det nyskalade. Det är säkert inget problem med FK och kan inte vara problem för EK, men för RK eller för den delen tunna ledningar för klenspänning (typ telefonkabel, högtalarkabel å sånt) kan det bli problem.
Jag har inte en aning om hur skaltången är. En risk med den typ av tänger är att de inte riktigt släpper tag om skalresten när man börjar släppa taget, och att de därför mosar ihop det nyskalade. Det är säkert inget problem med FK och kan inte vara problem för EK, men för RK eller för den delen tunna ledningar för klenspänning (typ telefonkabel, högtalarkabel å sånt) kan det bli problem.
