Hej! Har precis köpt en begagnad spis med keramikhäll. Killen som jag köpte spisen av hade plockat bort stickkontakten så just nu har jag 4 ledare som hänger löst. En gulgrön=jord, en blå en brun och en svart. Den stickkontakt som sitter på min gamla spis går inte att ta isär annars hade jag kunnat kolla dragningarna på den. Hursomhelst idag köpte jag en lös stickpropp "perilex 16A 3-pol med nolla och jord". Skillnaden på denna stickpropp mot den som sitter på min gamla spis är att det finns 4 pins (eller vad man nu kallar metallsakerna som ska in i väggen) plus 1 jord vilket jag tar för givet är den platta metallskivan som sitter i mitten. På gamla spisens stickkontakt är det bara 3pins+1jord vilket är samma antal ledare som jag nu har lösa. På den nya stickproppen står det att den längst upp till vänster är neutral vilket borde betyda att den blå kabeln ska in där men på gamla stickproppen så är det just den längst upp till vänster som saknas.. Känns som att jag har invecklat allt på tok för mycket..:confused: Hursomhelst..

Fråga 1: Hur kopplar jag de olika färgerna till L1, L2, L3, N och jord
Fråga 2: Pinsen på stickproppen är löstagbara, kan man ta bort en av dom eller ska den som blir över sitta kvar utan att någon ledare är ansluten till den?
Fråga 3: Ska jag ringa in en elektriker istället?

På spisen brukar det stå hur det skall kopplas, där kan du se om blått är neutral eller fas (mest troligt).

Om du har 3 faser plus jord bara i spisen, så skall jord i mitten på kontakten och du lämnar neutralpinnen tom bara.

Ta kort på kopplingsbeskrivningen för spisen och hur det är kopplat i den ändan, om du är osäker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

Bilden visar väggdelen, se till att spegelvända om du tittar på pluggen. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.